Annons

Fotostockholm 5 januari 2007

Produkter
(logga in för att koppla)
Jimmy, den där abstrakten med träd är riktigt sjysst.

För övrigt: fina bilder allihop, får väl ta mig dit på egen hand vid tillfälle, ser ut som en läcker miljö för foto. Ni som ska dit nästa fredag får säkert skoj!
 
Verkligen kul att se bilderna, fler av byggnaderna, bl.a biblioteket m.m. finns på min lista.

Sov bort migränen under hela kvällen igår så nu är man pigg som en mört... :S så varför sova mer, nu ska jag se på mer bilder. :)

Ha en fortsatt fin Trettondagshelg!

Hälsn.
Emma
 
granden- skrev:
Jo, jag tycker själv det verkar som om det som skiljer är attt han verkar ha kört på längre slutartid alternativt lägre f-nummer.

Själv har jag kört på bländare 11 och slutartid 10
ISO har jag kört 200 och det är på alla bilder rakt igenom faktiskt.
Sedan vitbalansen tycker jag det som skiljer våra bilder mest åt, jag som fotar RAW har ju haft fördelen att jag kunnat lätt fixa det sedan i datorn vilket jag gjorde också, dock med kamera inställningarna på Auto och korrigering på +3 så fick jag samma resultat som Oskar har i färgerna ungefär.

F4, 4 sek, ISO 400. Automatisk vitbalans. Jag kör jpg, RAW blir väl nån gång i framtiden.
 
En fransk balkong i de äldre kvarteren. Kanske skulle stått längre ifrån, men jag hade fått låna Jimmys 16-45. Och har man vidvinkel skall man väl använda den?
 

Bilagor

  • balkong.jpg
    balkong.jpg
    21 KB · Visningar: 180
Senast ändrad:
En kran som numera är något slags konstverk av döma av stenläggningen runt.
 

Bilagor

  • kran.jpg
    kran.jpg
    12.7 KB · Visningar: 177
Och en Volvo-verkstad
Här är det manuell vitbalans. Fast inställningen gjordes från andra sidan av bilen och så gjorde jag såklart inte om den...kanske dags för RAW, att glömma ställa tillbaka manuell vitbalans händer lite för ofta.
 

Bilagor

  • volvo.jpg
    volvo.jpg
    21.6 KB · Visningar: 179
Tack för svaren Oskar och Andreas. Alltid kul att höra lite detaljer kring varför man får olika bilder. Jag vet inte vilken jag föredrar, båda är snygga och det beror ju på vilken färgton man var ute efter om man själv är nöjd eller inte.

Jag tycker själv att Nikon D70 har en förträfflig automatisk vitbalans för mörker, det enda den gått bet på är gatljus och snö, där snön blev grön... (rättas lätt med att köra den på lysrör). Men nu hade ni ju inte Nikon båda två, så jag blev nyfiken om det var kamerorna som gjort olika, men så var det alltså inte.
 
Tack för tipset, Oskar.

Jag har sneglar på Noise ninja tidigare, men den verkar bara stödja två modeller från Pentax (istD/DS). Har du testat den på din K10D?
 
Jag har faktiskt inte kört den så mycket på sistone. Jag köpte programmet till min förr-förra kamera. Men även om det inte finns någon färdig "noise profile" kan du köra manuellt. Man kan väl iofs göra en egen kameraspecifik profil.
 

Jäkla skit, synd att Noise Ninja bara finns för Windows och Mac,, när ska folk börja bry sig om oss som kör Linux? :p Troligen aldrig verkar det som.

Eh när mar kollar köp-sidan så ser det ut som Linux stöds, måste dra iväg ett mail och fråga. Verkar klart intressant.
 
granden- skrev:
Jäkla skit, synd att Noise Ninja bara finns för Windows och Mac,, när ska folk börja bry sig om oss som kör Linux? :p Troligen aldrig verkar det som.

Eh när mar kollar köp-sidan så ser det ut som Linux stöds, måste dra iväg ett mail och fråga. Verkar klart intressant.

Länk till Linux-fil (8 MB)

Det går att köra i demo-läge, man får ett rutnät över bilder man sparar.
 
Troligen jämförbara. Dock finns Neat Image bara som plugin, Noise Ninja finns både som plugin och som fristående applikation. Och till Linux. Ladda ned demo och prova vilket som passar dig bäst, och passa på att köp när dollarn är låg.

Nu har jag skapat noise profiles för min kamera (inte så svårt) och laddat upp bilderna till Picturecodes site så de kan skapa noise profiles för K10D och lägga ut dem.
 
oskard skrev:
Länk till Linux-fil (8 MB)

Det går att köra i demo-läge, man får ett rutnät över bilder man sparar.

Tackar, kan ju vara värt att testa, och se om man vill köpa det. Kan mycket väl tänka mig om det presterar bra. Då man oftast är ganska låst till vissa program och inte har så stort utbud alltid när man kör Linux, och ibland har man för stort utbud så det inte går att välja :)
 
En märklig konstruktion med ett hål i mitten ner i det iskalla vattnet. beckmörkt dessutom, enda ljuset var en ring vid vattenlinjen.
30 sekunder, F 3,5, hjälpbelysning med en liten ficklampa som jag "målade" med.
 

Bilagor

  • vak.jpg
    vak.jpg
    17.5 KB · Visningar: 243
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.