Annons

Fotostativ till kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amphibian

Ny medlem
Vad rekommenderar ni att man använder för fotostativ till en kompaktkamera? Finns det något man lätt kan få ner i en axelväska? Har tänkt fotografera en del i mörker med långa exponeringstider och vill ha något som står stabilt samtidigt som man kan ha med sig det till vardags utan att tänka på det i större utsträckning... Hyfsad höjd är väl bra (även om man kan rigga upp på någon bänk eller sten) men det viktigaste är stabilitet, portabilitet och en inte alltför häftig prislapp (c:a 200-300 kr) :eek:)
 
200-300 kr kanske kan vara i minsta laget, men jag skulle tro att de flesta billigare stativ på marknaden uppfyller dina krav. Vid tex nattfoto med långa tider (flera sekunder upp till flera minuter) behövs egentligen inte så märkvärdiga stativ, och om du dessutom kör med digitalkompakt där inte kameran skapar vibrationer vid exponeringen krävs ändå mindre. Det bästa du kan göra är väl att kolla efter något begagnat.
 
Kanske beror det på att ingen person kan rekommendera ett bra stativ för 2-300:- för det tror jag inte finns.

Manfrotto 709 eller 345kit om du vill ha ett litet. Joby gorillapod, Velbon Ultra Max i F är några som verkar vettiga på cyberphoto.se men är dyrare än du tänkt. Ris/bönpåse kanske är bra?

Eller ett snöre från kameran och ner till foten så kan du dra kameran uppåt som en slags fattigmansstativ.

Lycka till! mvh/Kalle
 
Hur långt kommer man med ett singelbensstativ? Kan man hålla det hyfsat stabilt för nattfoto upp till 10-15 sekunder? Jag har bara så lågt som ISO 100 på min kamera, så det mesta över 10 sekunder brukar bli för ljust.
 
Amphibian skrev:
Hur långt kommer man med ett singelbensstativ? Kan man hålla det hyfsat stabilt för nattfoto upp till 10-15 sekunder? Jag har bara så lågt som ISO 100 på min kamera, så det mesta över 10 sekunder brukar bli för ljust.
Har inte provat men det har jag svårt att tro. Kanske det klarar typ en halv sekund är min gissning men då kanske det löser sig om du använder iso 400 eller 800. /K
 
Amphibian skrev:
Hur långt kommer man med ett singelbensstativ? Kan man hålla det hyfsat stabilt för nattfoto upp till 10-15 sekunder?
Du kan komma en liten bit på vägen. Men nej, jag vågar påstå att du inte kan hålla det hyffsat stabilt i 10-15 sekunder.

Folk brukar jämföra vinsten i slutartid som ett enbensstativ ger med den vinst bildstabilisering ger, alltså runt 2-3 steg. Även om det är ett grovt uppskattat värde så ligger det i den häraden vid "normal" användning. Det finns folk som surrar fast sitt enbensstativ vid en parkbänk och då närmast får något som kan liknas vid ett vanligt stativ med mittpelaren högt upphissad och det kan väl knappast anses vara "normal" användning.

En stor fördel med enbensstativ är om man har lite tyngre kamera/optik, då kan enbensstativet låta dig vila tyngden på det istället för att själv bära upp det. Med en liten kamera är det inte lika stort problem.

Till en kompaktkamera kan du ha ganska lågt ställda krav på stativ. Kameran väger mycket lite och har ofta inga rörliga delar som ger extra vibrationer (läs: spegel). Det är snarare avtrycket som kan vara problematiskt. Med fjärrutlösare, självutlösare för att fördröja exponeringen eller bra teknik vid avtrycket kan man eliminera eller minimera detta problem.
 
därimot så är vinden ett rejält problem om stativet är för lätt och rangligt. Stativ i 300kr klassen brukar dock ha ganska kassa huvuden som är plastiga och tråkiga att jobba med ( det glider eller inte vill hålla sig på rätt höjd osv...)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.