Annons

Fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokke

Aktiv medlem
Hej,
Jag är relativt ny på detta med att skriva ut fotografier själv. Men vill börja utforska denna del inom foto. Jag tror att jag vill ha en A3-skrivare, trots att det kanske inte kommer att bli så många A3 utskrivna. Jag förstår så klart detta med ekonomi, och att det är bättre rent ekonomiskt med större bläckpatroner osv. och också mycket billigare att skicka till ett labb. Men det är alltså inte av ekonomiska skäl som jag vill skriva ut själv, så många kommer jag inte att skriva ut. Det är snarare glädjen i att se resultatet direkt, kunna välja papper, samt att lära mig hantverket.
Jag har en Epson expression photo XP-850 hemma nu (som jag troligen kommer att lämna tillbaka). Jag har inte hunnit att prova den jättemycket, speciellt svartvitt. Men det känns som den presterar ganska bra färgbilder. Men som sagt, jag är inte riktigt hemma på detta ännu. Jag har naturligtvis en ansträngd budget, då jag inte gör detta professionellt.
Jag har läst en del om Epson R3000, men den känns dyr (är det värt att skaffa en i alla fall). Hur står sig tex Epson stylus 1500W samt Epson expression photo xp-950. 1500w och xp-950 är hyffsat samma prisklass, fast xp-950 har scanner också.
Det kanske rent av finns någon lämplig från Canon eller annan tillverkare också?
Har ni några tankar kring detta så vore jag tacksam!?

/Joacim
 
Jag har haft en Canon Pixma iX6550 i några månader. Det är en A3-skrivare och hittills är jag väldigt nöjd med den. Bra resultat i både färg och svartvitt. Det är en billig skrivare så bläckkostnaden blir hög om man skriver ut mycket men om man skriver ut lite då och då kan jag rekommendera den.
 
Jag vet inte hur din budget ser ut men har du tittat på en begagnad Epson Stylus Pro 4880?

Ibland dyker det upp begagnade sådana till bra priser. Jag köpte min för ett par år sedan för 3500:- och har kört den en hel del (för att vara privatperson och enbart eget bruk) på både papper, ark och rulle, samt väv på rulle.

Med de stora 220ml färgpatronerna som varar ett tag så känns den inte överdrivet dyr i drift. Den ger i mitt tycke fantastiska utskrifter och har inte strulat en enda gång hittills. Jag har ibland haft den ståendes i månader utan användning men den har trots det gått igång utan igenkorkade färghuvuden när det åter blivit dags för någon utskrift. Byte av färgpatron har fungerat utan synlig skarv mitt i pågående utskrift. Jag slapp alltså att kassera ett stort ark med en nästan färdigutskriven bild. Så fungerade inte min tidigare Epson R2400.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.