Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoskrivare, kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kentadvent

Ny medlem
Jag är lite sugen på att investera i en skrivare för att kunna få ut mina bilder i A4-format. Det finns en mängd skrivare där tillverkaren hävdar att de är bra för foton men hur är det egentligen?
Vilken prisnivå får jag räkna med om jag vill ha en skrivare vars bilder duger till enklare utställningar?
Jag tar tacksamt emot förslag på skrivare. Märke och modell.

Riktiga fotoskrivare ger kanonfina bilder när man har rätt inställningar för rätt papper. Smaken är som baken och det är skillnader i hur bilderna blir mellan del ledande märkena Epson, Canon och HP.

Riktiga fotoskrivare har många färger till skillnad mot kontorsbläcksprutor som kanske bara har totalt fyra. Epsons system bygger nu för tiden på nio färger.

Småskrivarna har däremot ett sjukt högt bläckpris, vilket kompenseras av att de större skrivarna kostar mycket istället, men bläcket blir billigare.. =)

/Johan

Bra foto eller korrekta färger?

Har idag en s.k. fotoskrivare, men problemet är att den inte hanterar färgprofiler utan gör lite som när man skickar in bilder till något konsumentlabb, den optimerar bilden enligt en egen föreställning om vad som är bra, dvs ökar kontrasten och färgmättnaden.

Håller därför själv på att undersöka skrivare som skriver ut det jag suttit och justerat på skärmen, som hanterar olika profiler för olika papper, kalibreringsbara, osv och hittills lutar det åt de något dyrare Epson skrivarna (> 10 tkr) :(

Men visst går det alldeles utmärkt med en billigare fotoskrivare (2 - 4 tkr) ... resultatet blir bra, men kanske inte det man önskade ;)

Jag köpte en enkel skrivare och vart mycket imponerad, så vi har nog olika krav :)
Min Epson Stylus Photo PX 720 WD vart jag helnöjd över. Och när jag var på mässan så fick jag utskrivet en bild på Epson 2800 (tror jag att de va) visst, den kan skriva ut A3 men med A4 så ser jag ingen skillnad på samma motv. Det är säkert mängder med folk här ute som ser skillnaden på dessa, men för vanliga döda behöver det inte dra iväg i pris.
Min gav jag 1990 kr

Jag har en Canon Pixma MP 970. Fungerar utmärkt som fotoskrivare, scanner, dokumentskrivare, kopiator, kortläsare, direktutskrivare (kamera kopplad direkt till skrivaren) och som nätverksskrivare.

Ger bäst resultat med Canons eget papper, som den direkt förstår att optimera utskrifter efter. Har sju patroner, och det är alltid någon som är tom.
Finns inte längre. Tror gällande modell heter MP 990.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar