Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidans ambitioner och ansvar?

Produkter
(logga in för att koppla)
hornavan skrev:
Tack Jan för dina inlägg. Troligen de viktigaste jag läst på FS.
Jag har sedan en tid upplvet att FS inte längre förmår hålla mitt intresse på samma sätt som tidigare.
Nu inser jag att det jag saknar är det du efterlyser.
Fotosidan är till för att generera pengar till sina ägare. vinsten maximeras genom att inte införa sådana saker

esbtse skrev:
Fotosidan är till för att generera pengar till sina ägare. vinsten maximeras genom att inte införa sådana saker

Varför då? Artiklarna är ju givetvis låsta för icke betalande medlemmar. Eller är det något annat du tänker på?

esbtse skrev:
Vilken tråkig syn. Du tror inte att det kan vara så att det finns mer än girighet bakom då?

Om det vore så illa så är det väl lika bra att sälja sakerna till en investerare på en gång. De skulle troligen sköta alltihopa mer effektivt ytan någon som helst hänsyn eller diskussion till vad vi vill. Iaf så länge du inte kommer med en stor fet bunt cash i händerna.

Jag tycker det här är en intressant diskussion, förvånas lite över att inte fler deltar.

Precis som andra skriver så får inte jag heller ut något speciellt av fotosidan längre. Det var därför jag avslutade mitt bronsmedlemskap och gick tillbaka till gratismedlemskapet för något år sedan.

Det jag saknar är en rejäl nyhetsfunktion, typ Kamera&Bild, där det ständigt uppdateras med alla tänkbara nyheter som rör foto. Utöver det saknar jag fördjupande artiklar och intervjuer. Det kan vara intervjuer med allt från intressanta uppkomlingar (varför inte spännande fotosidanmedlemmar) till etablerade och erkänt duktiga fotografer av alla genrer. Men varför inte även intervjuer med personer som befinner sig runt oss fotografer. Det vill säga formgivare, bildköpare, utställningsansvariga, osv.

Men självklart även artiklar om trender, tekniska nyheter och gedigna och proffsiga tester av nya kameror, skrivare och andra fototillbehör.

Fotosidan har många kvalitéer och jag är glad över att sajten finns. Men det känns som den har stagnerat när det gäller innehållet. Den dagen fotosidan börjar erbjuda ett intressant innehåll kan jag tänka mig att bli betalande medlem igen.

/Joakim

Det har varit samma problem på andra forum som företaget ifråga driver, där har dock de som sagt vad de tycker blivit rätt avhyvlade dessvärre.

Bra att denna site tänker lite framåt iaf, hoppas nya redaktören har lite mer tid, lust och ork.

// Jocke

Joakim A skrev:
Det har varit samma problem på andra forum som företaget ifråga driver, där har dock de som sagt vad de tycker blivit rätt avhyvlade dessvärre.

Bra att denna site tänker lite framåt iaf, hoppas nya redaktören har lite mer tid, lust och ork.

// Jocke

Vi driver inga andra forum än Fotosidan.se.

elmfeldt skrev:
Vi driver inga andra forum än Fotosidan.se.

Okej.. för att berätta vad som står på Christers sida så står det att UTSIDAN.se och FOTOSIDAN.se har startats och drivs av samma person, Christer Lindh. Antar att denne person samarbetar med dig? Står så iaf..?

Men det är ju inte grundproblemet, problemet är att sidan har stagnerat..

// Jocke

Ja Christer är inblandad i både, men Fotosidan.se som ägs av White Balance AB har inget med hur Utsidan.se drivs. Du blandar ihop begreppen Företag och Personer.

Nej, sidan har inte stagnerat, det är kommer ca 1500 nya medlemmar varje månad och antalet uppladdade bilder ökar hela tiden.

Däremot så behövs det redaktionella innehållet snäppas upp, och på det svarade jag att vi kommer söka en redaktör. Vi hade en praktikant från webredaktörsutbildning inbokad under oktober, men hon fick tyvärr ett bättre erbjudande så vi får leta vidare.

Hjompe skrev:
Hej Jesper

Ber om ursäkt om du tagit illa vid dig, min avsikt var egentligen inte att hacka ned på det som redan finns på Fs, utan att uppmärksamma vad som inte finns. Är helt övertygad om att du gör ett bra jobb, och att dina recensioner uppskattas av väldigt många. Ville med "subjektiv" mest göra en åtskillnad mellan tester som gärna beskriver hur en kamera upplevs, och tester där mer objektiva mått används.
Jag personligen uppskattar den typ av hands on tester som Fotosidan presenterar. Jag tycker många gånger att DPReview med flera maler ner specarna till näst intill oväsäntligheter för oss vanligt folk. Brukar faktiskt mest läsa conclusions utav de mer detaljerade testerna. Nu tycker naturligtvis folk olika vilket är bra och därför är det också bra att det finns olika sajter. Fotosidan utgör för mig ett mer mänskligt alternativ i sammanhanget. Fotosidan står för så mycket olika saker beroende på vem man frågar. Självklart går det inte att uppfylla allas önskemål men nog sjutton är man ganska så nära. Någon frågade om hur man blir en bättre naturfotograf. Visst vore artiklar där vi bara kan suga i oss informationen bra för den intresserade. Men är inte fråga experten ett utmärkt frågeforum där man kan få specifika svar på specifika frågor. Lite ansvar skjuts över på medlemmen men det ser jag inget fel i. Forumen är också en enorm källa till kunskap för den som har frågor. Jag gillade Jespers test och den enda kritik jag har att framföra är att slutklämmen kom ganska så sent. Trodde liksom att han avbrutit testandet av någon anledning. Men för mig som är inne varje dag så gick det ju inte att missa när den väl kom. Jag tycker fotosidan sköts exeptionellt bra och det märks att den drivs mycket utifrån intresse. Forumvärdarna sitter ju ibland uppe halva nätterna, och när man skickar meddelanden till redaktionen så blir man hörd riktigt snabbt. Visst blir debatterna ibland lite hätska men högt till tak tror jag ändå är viktigt. Lite nerv blir det när vissa personer blandar sig i trådarna och trots viss oartighet så höjs ändå intresset för diskussionen. Tycker att redaktionen hittat en bra balans för vad som är acceptabelt. Mitt råd är att fortsätta jobba som ni gör just nu och parallellt söka vägar till ytterligare förbättringar.

paul innergård skrev:
Jag gillade Jespers test och den enda kritik jag har att framföra är att slutklämmen kom ganska så sent. Trodde liksom att han avbrutit testandet av någon anledning. Men för mig som är inne varje dag så gick det ju inte att missa när den väl kom.

Tack Paul, anledningen till att det dröjde var att jag åkte på semester till Norge och när jag kom tillbaka, så hade jag väldigt mycket att göra på mitt "andra" jobb. Tyvärr har jag ett jobb som det inte finns någon off-knapp på, så är man borta, så betyder det bara att man måste jobba dubbelt när man kommer tillbaka.

Men jag tar åt mig kritiken och lovar att testerba ska komma ut fortare i framtiden. Det finns även andra saker än kamerateknik att skriva om, som ligger på bordet.

Jeppe skrev:
Tack Paul, anledningen till att det dröjde var att jag åkte på semester till Norge och när jag kom tillbaka, så hade jag väldigt mycket att göra på mitt "andra" jobb. Tyvärr har jag ett jobb som det inte finns någon off-knapp på, så är man borta, så betyder det bara att man måste jobba dubbelt när man kommer tillbaka.

Men jag tar åt mig kritiken och lovar att testerba ska komma ut fortare i framtiden. Det finns även andra saker än kamerateknik att skriva om, som ligger på bordet.
Ingen fara på taket, jag blev liksom inte irriterad eller så. Undrade bara var resten tog vägen.

Jag har följt detta forumet och kan känna lite som Jan Bruse att tekniken går före bilderna, eller hur man nu skall uttrycka det så det inte misstolkas. Jag menar, fotosidan.se är ett bra forum för fotografer nästan oavsett var du befinner dig i din utveckling. Men mitt eget bristande intresse för sidan under de sista halvåret är nog att den inte lockar, den får mig inte att stanna kvar på samma sätt som tidigare.
Kommentarsfrekvensen verkar också ha gått ner (dock inget jag har siffror på).
Funderingarna kring mina egna önskemål om sidan stämmer väl överens med vad Jan skriver...Mer fördjupning i den fotografiska konsten. Mer reportage. Det finns ju så många möjligheter till att göra sidan ännu mer intressant även för de som kommit längre i sin utveckling, som förmodligen inte skulle kosta bolaget extra utgifter...Lite mer administativ tid kanske, men en ny redaktör efterlystes läste jag.
"Utnyttja" medlemmarna, som t.ex. reportaget där vi fick följa med profilen Bilal Chebaro ut i hans värld var intressant. Varför inte fler sådanna? En annan tanke är att de svenska folket är en av världens mest resvana människor och åker gärna till oexploaterade resmål. Det är något jag tror sidan skulle kunde dra nytta av. Man kunde kanske låta medlemmar få anmäla sitt intresse för att göra typ ett resereportage i form av bilder och texter som sen presenteras på förstasidan. Nu tänker jag inte i första han på familjebilder från badstranden på Mallorca utan lite mer kulturella/okulturella och intressanta resmål.
En liten tanke eller önskemål bara.

Mvh
Rose-Marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar