Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är fotosidans koncept föråldrat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: blogg det är just snyggt

curb skrev:
Jag tror att du har fel. Kanske är det 50 procent eller 75 procent som är ganska ointressanta. Men många är mycket bra och dessutom inflytelserika.
Fotosidan kan bara drömma om det antal besökare som de mest populära bloggarna har.

"In 1998 there were just a handful of sites of the type that are now identified as weblogs (so named by Jorn Barger in December 1997)"

Läs gärna vidare i denna intressanta artikel som behandlar bloggar på ett mera seriöst sätt än vad en del av skribenterna här tycks göra. Men det beror nog mest på okunskap.
http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html

Med vänliga hälsningar
T. Ragnarson
Det finns ju miljontals bloggar, och bara för att 50% av dem du ser är intressanta så lär det inte direkt spegla resten. Dem ser du nämligen inte, just för att de aldrig (lyckligtvis) får nån uppmärksamhet, då de är helt ointressanta.

Re: Re: blogg det är just snyggt

Makten skrev:
Det beror väl snarast på att 99,9% av alla bloggare skriver totalt ointressanta saker. Plötsligt har gemene man blivit författare, och spottar ut sitt skräp i etern, trots att ingen egentligen vill läsa.
Det är inte direkt många bloggar som är nåt att ha, tycker jag. Har man bara saker av privat natur att dela med sig av så kan man gott låta bli.

Hehe, gäller i så fall inte detsamma alla dessa ändlösa diskussioner på fotosidans forum ;)
- F.

Re: Re: Re: blogg det är just snyggt

Skott skrev:
Hehe, gäller i så fall inte detsamma alla dessa ändlösa diskussioner på fotosidans forum ;)
- F.
Om diskussionerna är ändlösa så tyder det väl snarast på att de är intressanta? ;-)

För ett fåtal, kanske. Och detsamma gäller ju i högsta grad bloggarna ;)

Som jag ser det skulle ett utbyggande av bloggfunktionen vara nyttigt för FS, så tillvida att bloggarna inte bara behandlar de tekniska aspekterna av fotografin.

Bästa,
F.

Kan man inte se varje nystartad tråd som en Blogg?
Skillnaden är dock att kommentarerna syns direkt och inte bakon skaparen.

Tycker Fotosidan är rätt bra som den är.
Men allt behöver förändras för att bibehålla intresset.

/Hasse

Nej, jag tycker inte att FS-konceptet är föråldrat. Bloggar står mig upp i halsen, fattar inte hur folk orakar läsa...

Däremot finns det en mängd spännande saker att göra för att FÖRNYA och utveckla FS. Mycket har diskuterats intensivt och engagerat i flera olika trådar det senaste året.

Ja som jag sa innan så tror inte jag personligen bloggar tillför någonting alls, men det kan ju bero på mitt totala ointresse för bloggar.

Forumet på fotosidan tycker jag är skitbra, enkelt, självsanerande och flitigt uppdaterad eftersom det jut är ett forum, så mycket justering behövs inte här.

Det som då är "problembarnet" är ju köp & sälj som jag blir vansinnig på, men det har noterats av Admin och även påtalats att det ligger långt fram i framtiden.

Sedan och största biten är ju hela bildkonceptet.

Fotosidan kretsar ju runt bilder och Fotosidans tanke bygger ju på "Fotosidan.se, Där fotografer möts"

Utdrag från Fotosidans egna beskrivning om sidan:

"Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer.

Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."

Just denna tanke värnar jag om och tycker är bra, men på något sätt så tycker i alla fall jag att nivån inte alltid är på detta plan.

Själv har jag rapporterat vissa bilder och jag måste ge eloge för hur snabbt admin agerar, tar ibland inte mer än någon minut!

Men tycker att det borde kretsa lite mer runt bilder, dels hur bilderna presenteras i form av layout, öka medvetandet hos nya medlemmar, minska accessen för icke registrerade medlemmar.

Idag kan icke registrerade medlemmar tex titta i forumet, ta del av hela forumet! Gör så att icke registrerade medlemmar bara kan se trådarna i forumet, vill man läsa innehållet så får man vackert regga sig! om inte annat så kommer detta säkert leda till nyfikenhet och enbart dom som verkligen vill veta svaret reggar sig, dom andra surfar bara vidare.
Gör vidare så att icke registrerade kan bara se thumb bilderna bland alla inkommna bilder, varför skall dom kunna se mer? dom kan ju endå itne skriva en kommentar...

Minska accessen för icke betalande medlemmar.

Icke betalande får bara ladda upp max 5 bilder, Dom kan bara läsa och svara på dom 5 senaste inläggen i forumet, Kan bara förstora dom 10 senaste bildena och få full acces dit osv osv

Kalle_B skrev:
Ja som jag sa innan så tror inte jag Själv har jag rapporterat vissa bilder och jag måste ge eloge för hur snabbt admin agerar, tar ibland inte mer än någon minut!

Det är ju bra. Men jag blir riktigt nyfiken på vad det är för bilder som inte skulle vara lämpliga för FS. Har själv aldrig sett någon (jo det skulle va en då)...

jag minns inte så där jätte bra vad jag rapporterat, en bild var i ett forum, en annan var någon idiotisk mobilbild som var under all kritik och sedan var det en medlem jag har rapporterat, men det får vara mellan medlemen och Fotosidans admin ;)

Re: Re: Är fotosidans koncept föråldrat?

Kijana skrev:
Visst kan man förändra Fotosidan, och det görs ju också ständigt. Men bloggar - det läser inte jag. Som den moderne människa jag beskriver mig som, till och med modern mediamänniska, så borde jag vara aktiv bloggläsare. Men jag läser inte bloggar. För mig är det helt enkelt iskallt. Bara brus.
Vad skönt att höra att man inte är ensam om att ogilla bloggar.något jag börjat göra mer och mer.
forum är där man diskuterar, bloggar där en person puschar sin syn på saker (ja det går att kommentera, men det är ingen diskussion).

Kalle_B skrev:
Minska accessen för icke betalande medlemmar.

Icke betalande får bara ladda upp max 5 bilder, Dom kan bara läsa och svara på dom 5 senaste inläggen i forumet, Kan bara förstora dom 10 senaste bildena och få full acces dit osv osv
Bra nyfiken... Och VAD skulle detta leda till förbättring?

Antiningen så gör man det för att tvinga in medlemmarna att betala (iofs bra att folk betalar, jag skall göra det så fort ekonomin kommit lite mer på fötter, vilket då skulle inneböra att jag inte kan ta del av ett utmärkt informationsforum, förren ekonomin är bättre)

Eller så går man det för att man inte vill ha så många medlemmar, för det kommer minska antalet besökande, då det finns andra ställen att få informationen gratis.

Jag ser inget problem alls med att folk kan läsa vad jag skrivit. (Tack vare google och andra sökmonitorer kan man hitta saker jag skrivit sedan 20 år tillbaka).

Tycker nuvarande system är ok. Man får acceptera att det är en begränsad mängd bilder man får ladda upp. Tycker folk ibland ändå laddar upp bilder som jag inte riktigt förstår varför de laddat upp, men det är ju en konstnärlig vinkel jag kanske inte förstår som de ger uttryck för.

Re: Re: Är fotosidans koncept föråldrat?

Kijana skrev:
Visst kan man förändra Fotosidan, och det görs ju också ständigt. Men bloggar - det läser inte jag. Som den moderne människa jag beskriver mig som, till och med modern mediamänniska, så borde jag vara aktiv bloggläsare. Men jag läser inte bloggar. För mig är det helt enkelt iskallt. Bara brus.

Kan hålla med till viss del. Läser inte heller mer än ett fåtal bloggar då och då. Men bloggar med bra fotografier, där bilden finns i centrum hela tiden är helt klart intressanta.

För mig är en blogg-funktion på FS lika intressant som ett kåseri av Maria Scherer. Det är sällan blogg-formatet tillför något, tvärtom tycks det vara en ursäkt för att kunna slippa skriva strukturerat och fullständigt, som man gör i en vanlig artikel.

niklasl skrev:
tvärtom tycks det vara en ursäkt för att kunna slippa skriva strukturerat och fullständigt, som man gör i en vanlig artikel.

Jag vet inte vilken typ av bloggar du tänker på, men visst finns det en hel del trams.
Se i stället exempel på en artikel (ett blogginlägg) som jag själv skrivit.
Är väl inte så ostrukturerat? Fick dessutom ett trevligt mejl från Muray´s dotter efter att ha bett om tillstånd att publicera ett par av hans bilder.
http://gruppof.blogspot.com/2006/11/man-from-szeged.html

Intressant att du nämner gruppof, funderade lite på just den sidan i eftermiddags. Tycker egentligen inte att den är att betrakta som en blogg i ursprunglig bemärkelse, trots att man har valt ett format som bloggar använder.

niklasl skrev:
Intressant att du nämner gruppof, funderade lite på just den sidan i eftermiddags. Tycker egentligen inte att den är att betrakta som en blogg i ursprunglig bemärkelse, trots att man har valt ett format som bloggar använder.

Jo, det finns olika sätt att använda denna teknik.
Jag tycker fler borde prova. Har sett att det finns någon diskussion här om att starta en gruppblogg med fotografier. Kan bara önska lycka till. Det är roligt och utvecklande.

Blogg-formatet utvecklas ju hela tiden, och att jobba med en gruppblogg med bilder är ju ett sätt att leverera innehåll. Problemet med bloggar med en person är ju att det man har att "säga" tar slut efter ett tag. I en gruppblogg har man en "inre dynamik" mellan deltagarna, som befruktar och inspirerar. Det är ett nytt media som utvecklas on the fly...

Är fotosidans koncept föråldrat? Nej, nja, jo kanske? men det kan vidareutvecklas. Fotosidan skulle man ju kunna se som en "jättegruppblogg", om man var på det humöret. Problemet är kanske den "inre dynamiken" - vad är det som befrukar och sätter igång en gemensam kreativ process?

Det kan är så att fotosidan har lyckats för bra?? Den betyder mycket för många på olika sätt och med olika vinklar. Svårt att hitta det gemensamma enkelt där?

-Christian

PS. En kreativ input då.... Kubansk SKA-musik! Alltså, det var den "första vågen ska", och OJ! OJ! vad det svänger!
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=85260225

Skilj på form och innehåll. Om formen är det primära kan faktiskt även våra kvällstidningars webbsajter delvis liknas vid bloggar, ffa där läsarna kan kommentera en nyhet, men de är ju inte bloggar för det. Många intressesajter kan sägas ha haft formen av en blogg (men inte innehållet) med nyheter som presenteras löpande på en sida och som kan kommenteras - fast då kallas programvaran CMS, content management system.

En blogg är en nätdagbok, med ett många gånger ganska trivialt innehåll, som det ju blir när man ska skriva ofta och dela med sig av sina privata funderingar. Jesper Ekvall kan väl sägas ha varit bloggidén mest trogen i sitt sätt att skriva (hemmanätverkproblem, vardagsglimtar, etc) och illustrera (bild från det Ekvallska vardagslivet i köket) sin blogg.

Att gruppofs webbsajt kallas blogg är inte alldeles korrekt, tycker jag. Att en grupp människor radar upp illustrerade artiklar på en sida och låta läsarna kommentera utgör inte med automatik en blogg, eller hur, även om man använder ett CMS gjort för bloggar?

Det som är roligt i sammanhanget är att FS vill utveckla sitt format och också gör det. Men kanske borde man istället kika på just gruppof och skippa den klassiska bloggen som ju många mest upplever som irrelevant brus och redan lite passé, trots att våra kvällstidningar slagit på stora trumman för bloggning på senare tid? Kommentarer och diskussioner i trädform kan kanske ge mera spänning än att ha dem löpande i kronologisk ordning som nu i diskussionstrådarna? Att gruppof lyfter fram bilden kontrasterar också mot de mestadels teknikorienterade diskussionerna på FS, något många genom åren klagat på men få gjort något konkret åt själva. Om jag får föreslå något är det snarare att planka gruppofs idé än att införa bloggar i traditionell bemärkelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar