Re: långsamt Mac, webläsare
talthoff skrev:
Jag har läst i andra trådar på forumet att du kör Mac med en äldre Netscape. Vi har sett detta problem förrut. Tyvärr så är det ett oönskat problem med kombinationen äldre Mac:ar alt. äldre Netscape/IE versioner.
Pröva att stänga av DHTML menyerna, det skall lösa problemet eller åtminstone förbättra prestandan.
-thomas
Jag stängde av menyerna tidigare idag och det avhjälpe ett annat problem (prickbokstäverna). Möjligen går det nu aningen snabbare med min Netscapesurfning här men det är fortfarande så att Netscape går snabbare för mig jmf med Explorer.
Jag har gjort ett litet icke-vetenskapligt test runt 20-snåret ikväll
Loggade då in i tur och ordning på fyra olika medlemsforum.
- Fotosidan (php)
- Medlemsforum 1 (asp)
- Medlemsforum 2 (asp)
- Medlemsforum 3 (asp)
Inloggning, skicka inlägg samt bläddra fram ämnen tog längst tid på fotosidan oavsett om Netscape eller Explorer användes (menyerna avstängda).
Inloggning ex)
- Fotosidan (php) Netscape: 5 sek
- Fotosidan (php) Explorer: 9 sek
- Medlemsforum 1 (asp) Netscape: 4 sek
- Medlemsforum 2 (asp) Netscape: 1 sek
- Medlemsforum 3 (asp) Netscape: 2 sek
Öppna forumöversiktssidan ex)
- Fotosidan (php) Netscape: 5 sek
- Fotosidan (php) Explorer: 8 sek
- Medlemsforum 1 (asp) Netscape: 3 sek
- Medlemsforum 2 (asp) Netscape: 6 sek
- Medlemsforum 3 (asp) Netscape: 2 sek
Skicka inlägg ex)
- Fotosidan (php) Netscape: 9 sek
- Medlemsforum 1 (asp) Netscape: 1 sek
- Medlemsforum 2 (asp) Netscape: 5 sek
- Medlemsforum 3 (asp) Netscape: 3 sek
Samtalsforum 1 har ca. 250 medlemmar, samtalsforum 2: ca. 2000, samtalsforum 3 ca. 230
Samtalsforum 1 och 2 ligger på Windows2000-servrar men på skilda företag. Samtalsforum 3 vet jag inte var dom använder för server.
Jag körde flera inloggningar och att öppna forum, sända inlägg etc och i samtliga "tester" tog det längst tid på fotosidan oavsett vilken webläsare. Möjligen skulle det gå snabbare om jag uppdaterade Netscape, jag får se nästa vecka när jag får en nyare version (just nu har jag misslyckats installera en, men den jag har är inte urtidsåldrig iaf, 2 år... även om den såklart är mossig). Ibland står det och stampar på fotosidan och kan ta 20 sekunder innan nästa sidan kommer upp efter mitt klick.
Det är intressant för mig detta med "tiden" dels för att jag gärna surfar på hyfsat snabbt här, det är så givande detta forum - samt dels därför att vi på ett av mina andra medlemsforum pratat lite löst om ett ev. byta från asp-forumet till ett php-forum. Vi har nämligen fått uppfattningen att php-forum skulle gå lite snabbare. Men för mig här så går det inte så fort. Kanske kan det vara så att php-systemet skulle vara känsligare för webläsareversion/ålder ?
Eller också funkar helt enkelt php-forum sämre för oss med Mac och det är ju bra att veta innan man byter forum.
Dvs vårt andra, svårt att testköra det eftersom vi måste byta server och när väl detta är gjort vet jag inte om server-företaget går med på att byta igen och igen om man skulle vilja hoppa lite mellan asp/php.
Är inte så jättehaj på detta med php, asp etc men Nyfiken.
// Eva