Annons

Fotosidan goes Lunarstorm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om jag är ensam om att kännas såhär, men jag tycker Fotosidan har förändrats till det sämre. Ingen kritik mot crew nu, ni gör ett kanonjobb och jag respekterar er. Men - bildkvalitetén är sämre än någonsin och känslan av en "klubb för inbördes beundran" har kommit fram mer och mer. Dagens bildkommentarer liknar mer shyssta ryggdunk än något annat, för att inte prata om dem som borde höra hemma på Lunarstorm:

"Jag hade hellre sett din läckra stjärt utan sladdarna! Skulle gärna se mer av dina vackra mjuka former, Helst inte så hårt beskuret. De vita stringtrosorna gör att du ser otroligt solbränd ut. Hade kännts mer konstnärligt om du tog en bild utan trosor"

"Ja dig vill jag se mer naket av"

Det är inte svårt att hitta exempel som dessa nu för tiden. Det var inte så många år sedan det fanns massor av duktiga fotografer på FS, idag verkar de flesta vara borta. Man kan ju fråga sig varför?

Tyck nu inte att jag är en surkärring :) (eller tyck det då för tusan...)

//Jessica
 
Bara skriver under och instämmer.

Fast tror inte på att det kan vändas tyvärr, eller kan det det på något vis?

"Det var bättre förr";)
 
hehe Jag håller med fullständigt på alla prickar o kanter... jag drar mig för att kritisera andras bilder och påstå att dom inte hör hemma på vissa ställen då folk direkt kommer titta på mina bilder och säga att dom suger och inte hör hemma här...haha

Men jag håller med...
 
Nej, du är inte ensam. Jag tycker precis som du.
Och jag vet att det är flera med mig som också tycker så.
Mitt silvermedlemskap borde betalas snart och nu in i det sista är jag tveksam till att betala. Det är inte kul längre att lägga upp bilder eftersom dom försvinner så fort i mängden.
Lika trist är det att kommentera bilder eftersom man inte får någon respons tillbaka. Jag motkommenterar alltid men det omvända är trögt.
Det är ju nyttig träning att kommentera bildtyper som man inte plåtar själv.
 
Det här är inget sätt att såga eller kritisera era observationer, men en intressant iakttagelse är att såna här trådar har skapats på fotosidan i princip sen från början. Fotosidan bör alltså ha nått Lunarstormnivå redan innan ni blev medlemmar.

Om förfallet har varit proportionerligt till antalet trådar om det så bör det ha varit i stort sett linjärt sen starten och förmodligen någonstans under vattenytan just nu.

Det är ofrånkomligt att stämningen i ett community förändras när man går från 3 till 54000 medlemmar, det kan knappast förnekas. Men man bör nog tänka på att man själv förändras också, och att förmågan att vara en objektiv betraktare försvinner ganska snabbt när man är inne i det hela tiden.
 
Klockrent inlägg Jessica! Trots att jag är ganska novis här på FS. Trots att jag ibland inte skriver klockrent-fototekniskt-korrekta kommentarer håller jag med dig fullt ut. Det lär bli svårt att refomera om FS tillbaka till vad det en gång var. Trenden är ju att fler och fler fotar, många yngre får upp ögonen för bildkonst, detta innebär givetvis att ett stort gäng nya medlemmar reggar sig varje dag. Alla är ju inte guldfotografer från början! Men om man inte har något relativt vettigt att förmedla i sin kommentar kanske man skulle kunna skriva: "Snygg bild" i gästboken istället? Aja, vet inte vart jag vill komma med detta, kul att någon fiskade upp ämnet till ytan iaf. Ämnet ligger ju iaf som bra grund för en skön debatt... tack för ordet!
 
Instämmer helt!
Kanske göra sidan till en total betalsida, där endast betalande medlemmar får ladda upp bilder och ge kommentarer, då svider det kanske mer o ge "korkade" kommentarer.
Fast det är synd om det skulle gå så långt!
En begränsnig av inflödet vore nog bättre!
 
Jag tycker också det är tråkigt att vissa får 40 bra kommentarer på varje bild de lägger ut trots att en del bilder är väldigt alldagliga. Det känns som att det finns små sällskap där man samlar på kommentarer. Det räcker att kolla på vissa sidor där nån har lagt upp ca 200 bilder och har runt 6000 kommentarer...Och det är samma människor som ger kommentarer varje gång..
Visst, det finns många guldkorn bland bilderna också, ska inte säga annat. Tycker också det är synd att det finns många medlemmar som bara blir medlemmar och sen aldrig lägger ut bilder. Skulle man inte kunna rensa lite? Vissa har ju inte varit online på flera månader.
Annars en väldigt bra sida och jag lär mig mycket här.
 
archangel skrev:
Instämmer helt!
Kanske göra sidan till en total betalsida, där endast betalande medlemmar får ladda upp bilder och ge kommentarer, då svider det kanske mer o ge "korkade" kommentarer.
Fast det är synd om det skulle gå så långt!
En begränsnig av inflödet vore nog bättre!
Tror inte det skulle hjälpa att göra till betalsite i det fallet om kommentarernas utseende (även om jag tror på det just för inflödet.)

Sen har det nog som Jim skriver alltid funnits diskussioner, men med att antalet medlemmar på sajten ökat så har väl även "grejen här" ökat markant Jim och blivit mer tydlig än någonsin? Eller? Jag kanske är glömsk förstås..

F.ö tycker jag fortfarande att fotosidan borde utöka teamet med forumvärdar, separata bild och kritikvärdar kansken och så och komplettera lite med såna av båda könen också. (Fast jag har förstått att det inte är aktuellt.)
 
Det är nog inte FS i sig som är problemet, utan ett tilltagande antal medlemmar som mer eller mindre saknar det genuina intresset för foto. Och att det dyker upp en och annan som "spanar in brudar" går nog heller inte att göra något åt.

Problemet med "ovidkommande" kommentarer går ju att lösa som i många andra forum genom en spärrfunktion för en viss medlem. Och att man själv direkt kan ta bort löjliga kommentarer.
 
lottae skrev:
Tror inte det skulle hjälpa att göra till betalsite i det fallet om kommentarernas utseende (även om jag tror på det just för inflödet.)


Du har nog rätt i det.
Men nåt måste göras annars kommer alla duktiga fotografer att försvinna, det bästa är ju om det kan vara en blandning.
Skrev i en tidigare tråd ang begränsning som jag tror på.
Ta bort nya bilder helt och inga kommentarer kan ges förräns den ligger i en pool och utveckla poolerna till fler och mer kategoriserade och inflödet där max 1 bild/dag/pool
Själv har jag så gott som slutat kolla nya bilder pga det stora inflödet och den bristande kvaliten där bra bilder drunknar.
 
Jag har också föreslagit förändring av poolerna här.
Tycker nog att senaste bildkommentarerlistan också kunde tas bort egentligen, fast samtidigt är det ju synd om grejen kunde vändas på annat sätt.
Den listan skulle ju vara intressant om bilddiskussionerna var annorlunda.

Har också föreslagit att fotosidan tar in fler värdar. Så det var den diskussionen jag syftade på i förra inlägget. Att en sida inte utökar med fler administratörer, värdar från första medlemmen till antalet nu tycker jag är värt att ifrågasätta, likväl som varför inga kvinnor finns bland dem.
 
lottae skrev:
Tror inte det skulle hjälpa att göra till betalsite i det fallet om kommentarernas utseende (även om jag tror på det just för inflödet.)

Kom att tänka på att vi ofta talar om att det kommenteras för lite. Ett annat problem, som jag ser det, är att ett fåtal individer sprutar ur sig klyschiga kommentarer, ibland flera kommentarer under en och samma minut. Syftet med detta måste rimligtvis vara att få kommentarer tillbaka.
Varför inte lägga in t.ex att det måste gå fem minuter mellan kommentarerna?

/Johan
 
Håller med Jessica. är iof inte riktigt säker på det egna omdömet, då jag själv var betydligt mer novis än idag i början av min fotosidankarriär. Men hur som helst är kvaliteten på de bilder som läggs upp i ständigt stigande ström under all kritik.

Fick ett tips om sidan Altphotos.com som har en otroligt hög lägsta nivå. Det jag känner är väl att en sida för svenska fotografer med utan att få smällar kalla ett lite djupare förhållningssätt till fotografi vore mycket önskvärt.

Man tröttnar på att behöva simma genom en flod av ointressanta bilder(vilket iof är helt individuellt) för att hitta diamantkornen. Istället blir det ju så att man missar dem, orkar inte ofta kolla under nya kritikbilder nuförtiden. Även om många bilder kan falla utanför sin favorit genre så ser man ju om det finns någon form av baktanke, men just nu är det många snapshots på whatever lixom, skulle man hänga hårt på nya kritikbildersidan skulle förtroendet till fotokonsten snabbt rasera.

Att rikta kameran, trycka på knappen och publicera bilderna på webben är enkelt idag och det märks. Man kanske kan säga att fotosidan blivit fel forum för många veteraner och även nya ambitiösa fotografer, det kanske är vi som hänger på fel sida och inte tvärtom? Det är iof svårt att hitta ett forum som inte är elitistiskt och alltför internt samt ger möjligheter för nya fotografer att utvecklas, men Altphotos känns som ett sådant, nått liknande på svenska så skulle fotosidan inte fylla nån funktion för mig längre.
 
Senast ändrad:
Jag är nybörjare här, men i stort sett så vill jag nog hålla med vad som skrivits i denna tråd.

Kanske kan man ta bort möjligheten för icke betalande medlemmar att avge kommentarer på det sättet borde man kunna reducera antalet "dumma" kommentarer.


mvh
Anders
 
Jag saknar...

Jag som nybörjare, saknar verkligen kommentarer om mina bilder. Sen förstår ju jag med att mängden bilder som kommer in kan det vara svårt att få någon att nappa på just mina bilder.
Anledningen till att jag gick med på fotosidan var ju just att andra kunde kommentera bilderna.
Jag har fått, tack, några kommentarer men inte en enda negativ. Skulle gärna vilja ha lite kängor också. För till och med jag vet att alla mina bilder inte är bra. Eller är det så att de som inte är kommenterade är dåliga!!
JAG tycker gott och väl att man kunde ha krav på att man betalar sitt medlemsskap. Tror nog att de som verkligen tar sitt fotograferande något på allvar skulle betala..
Ser jag till mig själv så är jag hemskt sparsam i mina kommentarer eftersom jag ser mig som nybörjare.

Drömmen vore ju om man som nybörjare kom in och hamnade i något som kallades "Dagens Nybörjare" och lade upp några bilder. Då kanske fler gick in o kommenterade o man kunde med en gång få reda på om man var ute o cyklade med sitt fotograferande. Men...det kan ju bli många "dagens Nybörjare" på en dag.....

SEn..är jag lite fundersam på vissa bilder, som kanske hör hemma i herrtidningar. Första dagarna satt dottern med o bläddrade bland bilder, men inte nu längre. OK med naket....men kanske lite mer sensuellt där man inte visar så mycket
 
ATJ skrev:
Kanske kan man ta bort möjligheten för icke betalande medlemmar att avge kommentarer på det sättet borde man kunna reducera antalet "dumma" kommentarer.


mvh
Anders
Fast i det fallet finns nog två faktorer som gör att jag tycker det vore idiotiskt.
1. Att kommentera kan vara väldigt utvecklande och de riktiga nybörjarna kanske inte hunnit änna på sidan så väl att de viljat betala än. (fast antagligen behövs väl tänk för att utvecklas då.)
2. Det är kanske inte obetalande medlemmar som ger de flesta såna kommentarer som Jessica skrev i exemplet utan betalande.



Nästa grej som jag tolkar i Jessicas inlägg (Lunarstrom) är ju en liten spark mot de som mer eller mindre chattar under bilder och då bara med vissa fotografer. Fast jag kanske tolkade det med Lunarstrom fel. Är inte så insatt i den sajten mer än vad jag ser framför en tonårings nacke ibland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.