Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan annonsplats för dumpare

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Ser att det under jobb finnes ligger en annons där uppdragsgivaren bjuder på mat och ett intyg att fotografen har tagit bilder.

En konferens av den här digniteten borde naturligtvis betala sina fotografer enligt de regler som finns.
Hoppas ingen är så nödig att han/hon nappar på detta! Hur många av de som arrangerar eller deltar gör det gratis?
 
Ser att det under jobb finnes ligger en annons där uppdragsgivaren bjuder på mat och ett intyg att fotografen har tagit bilder.

En konferens av den här digniteten borde naturligtvis betala sina fotografer enligt de regler som finns.
Hoppas ingen är så nödig att han/hon nappar på detta! Hur många av de som arrangerar eller deltar gör det gratis?

Hej Bo!
Håller fullständigt med dig.Varje enskild bokstav är rätt,fullt ut.Ingen kan ju ha missat att FS nu används för att "ragga" folk med en digitalkamera som är ,som du uttrycker det nödiga.Så in i !!!!!! nödig att man gör vad som helst för att få synas.Självklart är alla dessa nödiga fotografer "loser",det är dom som får ta ur sin egen ficka för att fotografera.Nu kommer säkert alla sk. amatörfotografer att skriva: Ja, men för oss är det ju en bra träning och vi är JU amatörer som inte behöver ha ersättning".
Jag skulle vilja se dessa amatörer som har ett yrke tex snickare arbeta för lite mat! Men då kommer dessa fotoamatörer att säga :"Ja, men det är ju en annan sak. Klart jag skall ha lön för mitt arbete".
Ja, det vill också jag och det vill säkert Bo.Fast vi inte är snickare.
Sorgligt uta bara !!! att en organisation som denna arbetar på detta sätt.
 
Då kanske jag som ansökt också skall delge min tanke på det hela. Som nybliven hobbyfotograf med ambitioner att växa inom fotoscenen till något att leva på,- ett heltidsjobb- är detta ett utomordentligt tillfälle att expandera mitt portfolio. Visst, jag kan visa porträtt bilder på min syster, mamma, pappa osv, men självklart är det snäppet intressantare för min "kommande" arbetsgivare att se att jag varit med i dessa situationer också, att jag klarar av trycket, stressen vid en sådan situation. Nu har man inte tjugo försök på sig att få till den där fina bilden utan nu gäller det att handla snabbt, precis som vid bröllopsfotografering. Hur skulle det se ut om jag stannade Reinfeldt och frågade om han kunde vända tillbaks och gå samma väg igen för att jag missade med kameran?

Att göra ett sånt här gratisjobb är något jag gjort förut när jag velat starta någonstans (t.ex. när jag började redigera film åt en kille), vilket har lett till fler betalda jobb. Ett bra genomfört gratisjobb lönar sig oftast genom att arbetsgivaren kommer tillbaka. Man visar helt enkelt vad man går för, man skaffar sig ett kontaktnät.

Och du behöver ju i princip inte betala någonting, du får både reseutgifterna betalda och även maten. Det enda du behöver betala är boende om du mot förmodan skulle bo i norra lappland, eller om du under dagen skulle vilja åka och köpa ett flak coca cola.
Att bara vara på ett toppmöte med "känt" folk är väl kul bara det?

Njae jag tycker ni smutskastar oss som vill börja någonstans faktiskt, det här med gratisjobb behöver inte vara något dåligt, oftast leder det till något ännu bättre. Att bara få slippa skolan i två dagar och vara "på fältet" och fota ser jag som en guldchans, riktigt kul!

Det hela blir inte sämre av att jag och min kompis som sökt tillsammans driver ett UF (ungföretagsamhet) företag, eller vi ska åtminstone göra det nu under läsåret i 3an, gymnasiet. Ett fotouppdrag på sån här nivå är ju enbart positivt ur betygets synvinkel och att vi inte får betalt kan man faktiskt inte säga. Vi får erfarenhet, vi får expandera vårt portfolio med bilder från ett aktivt fält och på så vis visa att man fungerar on spot. Man får en erfarenhet att referera till vid jobbsökning och det ser jag enbart som positivt.

Självklart hade lite extra pengar i potten varken skadat eller fått mig att inte söka, men då jag varit med om detta förut och sett det funka ser jag enbart positivt på det hela. Ha en trevlig natt!

Godnatt, skola imorgon!
 
Det är som med dom allt vanligare fototävlingarna med ruttna villkor, man utnyttjar hobbyfotografer med proffsutrustning för att få tillräckligt bra bilder till ett dumpat pris eller helt gratis. Smart men tråkigt.

Gillar man inte villkoren har man förstås full rätt att inte delta, eller så ser man det som ovan som en chans att få träna lite och få in en fot. Det är bara det att dom betalda uppdrag man hoppas ska komma senare förstås också kommer att göras gratis av andra lika hoppfulla med lika bra kameror, och om du får ett uppdrag så kommer uppdragsgivaren ihåg vilket pris du accepterade förra gången.

I framtiden är bilder gratis och fotografer lever ännu mer än nu på inkomsten från sin bättre hälft eller jobbar med annat som huvudsyssla. Utvecklingen lär inte vända tillbaka bara för att man tycker att det är trist - inse att det är så här det ser ut, gilla läget eller byt branch. Jag är glad att jag inte behöver tjäna in till min pension via fotojobb. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har undrat ett tag nu vad som är så fantastisk med att jobba som fotograf.

Stå i en studio och plåta studenter och nyblivna föräldrar eller plåta 2 låtar på en konsert där du dessutom delar motivet med dussinet andra fotografer eller resa runt med ett mobilt studioset för att plåta vigslar, det verkar inte så givande i det långa loppet.

Resefotograferna kan jag förstå! Lika så dokumentärfotograferna och krigsfotograferna. Se nya kulturer, dokumentera andras livsvilkor och tragedier för att förmedla kunnskap till resten av världen, det ligger det en livsuppgift i, en kallelse, men att plåta modeller på löpande band, hur givande är det?

Detta med att bli känd kan driva vem som helst till vansinne.
Mycket pengar, många kontakter och fejjan på TV. HURRA, det är ju vägen till ett lyckligt liv.....eller?!

Ligger det någon dold matematisk formel i det hela? Ju fler som känner till dig ju bättre mår du? Tänk så många inom vården som skulle vara arbetslösa då.

Varför inte ha roligt och vara lycklig under hela ditt liv? Gör det du älskar att göra. Så enkelt är det. Bli känd kan vilken dåre som helst bli att bli känd för sitt livskall är en aning tuffare.

En liten förenklig av behovstrappan:
Älskad, bekräfftad/beundrad, avskydd, hatad.

Många älskar Jesus/Muhammed/Budda, många beundrar dessa, många avskyr dessa och många hatar dem. Ingen är likgilltig. Ändå var de inte fotografer....
Budskapet kanske var poängen? Inte motivet?

Vem vill jobba gratis för något de inte tror på?
 
Rättning

Kanske det blev lite snedvridet då inlägget uppfattas som om det i första hand är de sippa fotografämnena som är fel ute.
I vilken annan bransch/yrkeskår kan man gå ut med en liknande annons? Knappt bärplockarna från Thailand har sämre villkor.
Jag menar att en så stor organisation som den här uppdragsgivaren, med internationella förgreningar och förmodligen finns skattemedel i potten, ska naturligtvis avlöna de som anlitas!

Sen kan man undra om det är möjligt att definiera "professionell fotograf". När blir man det? Då man tar bra bilder som får folk att berömma eller då man upptäcker att man kan bidra med amortering och mat där hemma? Jag kan säga att det tar en j...a lång tid innan man som medelmåtta kommer in i yrket och ser en någorlunda försörjning av det man gör.
Det finns stjärnskott som lyser upp men många gånger slocknar de lika snabbt. Att hålla sig kvar handlar mycket om att vara noggrann med vad man utlovar och levererar. Att hålla en jämn och pålitlig kvalitetsnivå. Många jobb är så oglamorösa att det även krävs lite humor för att klara av.

Men till er som för en dag får äran av att vara i närheten av politiker och kändisar betänk att ni är där endast för att ni är gratis. Era bilder kommer,i bästa fall, att användas i nå´n slutrapport som kostar multum att producera och distribuera.

Lycka till!
 
Då kanske jag som ansökt också skall delge min tanke på det hela. Som nybliven hobbyfotograf med ambitioner att växa inom fotoscenen till något att leva på,- ett heltidsjobb- är detta ett utomordentligt tillfälle att expandera mitt portfolio. Visst, jag kan visa porträtt bilder på min syster, mamma, pappa osv, men självklart är det snäppet intressantare för min "kommande" arbetsgivare att se att jag varit med i dessa situationer också, att jag klarar av trycket, stressen vid en sådan situation. Nu har man inte tjugo försök på sig att få till den där fina bilden utan nu gäller det att handla snabbt, precis som vid bröllopsfotografering. Hur skulle det se ut om jag stannade Reinfeldt och frågade om han kunde vända tillbaks och gå samma väg igen för att jag missade med kameran?

Att göra ett sånt här gratisjobb är något jag gjort förut när jag velat starta någonstans (t.ex. när jag började redigera film åt en kille), vilket har lett till fler betalda jobb. Ett bra genomfört gratisjobb lönar sig oftast genom att arbetsgivaren kommer tillbaka. Man visar helt enkelt vad man går för, man skaffar sig ett kontaktnät.

Och du behöver ju i princip inte betala någonting, du får både reseutgifterna betalda och även maten. Det enda du behöver betala är boende om du mot förmodan skulle bo i norra lappland, eller om du under dagen skulle vilja åka och köpa ett flak coca cola.
Att bara vara på ett toppmöte med "känt" folk är väl kul bara det?

Njae jag tycker ni smutskastar oss som vill börja någonstans faktiskt, det här med gratisjobb behöver inte vara något dåligt, oftast leder det till något ännu bättre. Att bara få slippa skolan i två dagar och vara "på fältet" och fota ser jag som en guldchans, riktigt kul!

Det hela blir inte sämre av att jag och min kompis som sökt tillsammans driver ett UF (ungföretagsamhet) företag, eller vi ska åtminstone göra det nu under läsåret i 3an, gymnasiet. Ett fotouppdrag på sån här nivå är ju enbart positivt ur betygets synvinkel och att vi inte får betalt kan man faktiskt inte säga. Vi får erfarenhet, vi får expandera vårt portfolio med bilder från ett aktivt fält och på så vis visa att man fungerar on spot. Man får en erfarenhet att referera till vid jobbsökning och det ser jag enbart som positivt.

Självklart hade lite extra pengar i potten varken skadat eller fått mig att inte söka, men då jag varit med om detta förut och sett det funka ser jag enbart positivt på det hela. Ha en trevlig natt!

Godnatt, skola imorgon!

Hej André!
Jag om någon tycker att det är trevligt att du vill bli fotograf.Även om det är någon som undrar varför man blir det.Utan att ta upp "tråden" så kan man kort fråga sig varför man blir något annat yrke.Så låt oss sluta med det och heller gå till vad det gäller. Att fotografera gratis eller ej.Jag kan förstå ditt synsätt André men det håller inte.För nästa gång så kommer dom som behöver folk inte att använda dig utan någon annan som kan arbeta gratis. Någon säger att detta är den fotografiska utvecklingen och menar att man skall gilla utvecklingen och byta arbete. Tydligen en enkel lösning även denna fråga.Men som sagt lå oss gå tillbaka till fotograferingen och YRKET fotograf.För det är jag övertygad om att det kommer att finnas kvar.För dom som tvivlar ring SSFs (Svenska fotografers förbund) 08- 7020345.
Så detta med bildrätten -Du har kvar din bildrätt,helt klart men dom kräver att dom får använda bilderna helt efter eget önskemål.Alltså kommer du inte att kunna sälja dom till tidningar eller bildbyråer hur som helst. Och därmed vilket jag tvivlar på kan du inte använda dessa i framtiden hur som helst.
Jag tror att du heller skulle ta kontakt med en yrkesfotograf i ditt område och få lov att vara "praktikant" hos honom.Detta skulle vara mer givande för dig. Att den vägen utvecklas inom olika "områden" av fotografin.
Jag hoppas att du tänker på detta viss:
- genom att jag åker ditt så får en yrkesverksam fotograf inte arbete den dagen,och där med inte heller försörjning. Det är för mig det samma som dina föräldrar kommer till jobbet en dag och där står det någon annan och arbetgivare säger:"Nej, idag har vi någon här som arbetar gratis, så i får nog gå hem".Nu utgår jag från att dina föräldrar inte är egna företagare.Om dom vore det så kan det vara så att något annat företag gör "grejen" åt kunden helt gratis!
Lycka till André från någon som har 45 år "inom" fotografin och aldrig jobbat gratis för att behöva synas eller komma framåt.
 
Ser att det under jobb finnes ligger en annons där uppdragsgivaren bjuder på mat och ett intyg att fotografen har tagit bilder.

En konferens av den här digniteten borde naturligtvis betala sina fotografer enligt de regler som finns.
Hoppas ingen är så nödig att han/hon nappar på detta! Hur många av de som arrangerar eller deltar gör det gratis?

Det är nog endast yrkesfotografer som orkar bli förbannade över såna här erbjudande samt "taskiga" fototävlingar som Anders Östvberg kommenterat.
Dock är det också yrkesfotografer som oftast titt som tätt säger vid tex bröllopsfotografering "jobba" gratis med en "riktig" bröllopsfotograf för att få erfarenhet.

HA HA HA HA
Drejjan har helt rätt inställning. Dvs en positiv sådan.
Jag tror knappast att annonsören till denna annons eller fototävlingar riktar sig till yrkesfotografer. Allt sånt riktar sig till GLADA amatörer som aldrig tänkt på att tjäna pengar på något som de ändå redan har. Dvs en bra bild eller ev. en amatör som vill ha övning och ett sådant här tillfälle och/eller tävlingar är en bra morot.
Det är så man måste se på saken.
Till yrkesfotograferna och de mer seriösa amatörerna finns det "riktiga" fototävlingar där man kan vinna uppåt 100.000 kr i vinst som tex ett proffshus. Kommer ju med jämna mellanrum i fototidningarna ju.

/Stefan
 
Så detta med bildrätten -Du har kvar din bildrätt,helt klart men dom kräver att dom får använda bilderna helt efter eget önskemål.Alltså kommer du inte att kunna sälja dom till tidningar eller bildbyråer hur som helst. Och därmed vilket jag tvivlar på kan du inte använda dessa i framtiden hur som helst.

Att uppdragsgivaren får rätt att använda bilderna fritt betyder inte att fotografen ger upp alla sina rättigheter att använda bilderna. Det betyder bara att uppdragsgivaren inte behöver betala något för användning av bilderna nu eller senare.

(Det står inga detaljer om vilket slags avtal Baltic Development Forum vill teckna med fotograferna, men formuleringen i annonsen tyder inte på att de vill begränsa fotografens användning av bilderna.)
 
svammel

Begriper inte vad Rommel pratar om. Kan man inte tillföra tråden något konstruktivt som hör till forumets grundidé så bör man kanske avstå.
 
Det är nog endast yrkesfotografer som orkar bli förbannade över såna här erbjudande samt "taskiga" fototävlingar som Anders Östvberg kommenterat.
Dock är det också yrkesfotografer som oftast titt som tätt säger vid tex bröllopsfotografering "jobba" gratis med en "riktig" bröllopsfotograf för att få erfarenhet.

HA HA HA HA
Drejjan har helt rätt inställning. Dvs en positiv sådan.
Jag tror knappast att annonsören till denna annons eller fototävlingar riktar sig till yrkesfotografer. Allt sånt riktar sig till GLADA amatörer som aldrig tänkt på att tjäna pengar på något som de ändå redan har. Dvs en bra bild eller ev. en amatör som vill ha övning och ett sådant här tillfälle och/eller tävlingar är en bra morot.
Det är så man måste se på saken.
Till yrkesfotograferna och de mer seriösa amatörerna finns det "riktiga" fototävlingar där man kan vinna uppåt 100.000 kr i vinst som tex ett proffshus. Kommer ju med jämna mellanrum i fototidningarna ju.

/Stefan

Hej Stefan!
Enligt din hemsida http://digitaliz.se/ kan man knappast säga att du arbetar gratis eller ?
"Prislista
Varje uppdrag har sina speciella önskemål och därför är det svårt att här ange alla priser för alla typer av uppdrag. Tveka därför inte att ringa eller maila efter prislistor.
Villkor
Copyright och Bildrättigheter
Samtliga bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt och bildrättigheterna ägs av mig och kunden. Jag förbehåller mig rätten att få nyttja bilderna för kommersiellt bruk och reklam.
Bokning
Är ni intresserad av att anlita mig vänligen maila mig för fullständiga prisuppgifter, paket och övriga villkor. Maila mig: [email protected]
Digitalisering av Diabilder
Standard: 3,00 kr/st
Special: 3,50 kr/st
Inkl. bildbehandling: 5,00 kr/st
Piserna avser inkl moms och minsta antalet är 40 st eller startavgift på 120 kr."

Nu handlar inte denna tråden om någon FOTOTÄVLING som man skall medverka i utan den försörjning som alla vill ha.Men jag kan förstå att du har den inställning du har då du skriver på din hemsida:
"Jag utför fotograferingstjänster till förmånliga priser och detta beror på att jag inte är en yrkesverksam fotograf utan frilansar på min fritid som bröllopsfotograf."
Så nu är min fråga, vad arbetar du med. Jag ställer gärna upp med att för din arbetsgivare arbeta gratis. Det skulle bara vara trevligt att få träffa massa "känt och okänt" folk.
 
Att uppdragsgivaren får rätt att använda bilderna fritt betyder inte att fotografen ger upp alla sina rättigheter att använda bilderna. Det betyder bara att uppdragsgivaren inte behöver betala något för användning av bilderna nu eller senare.

(Det står inga detaljer om vilket slags avtal Baltic Development Forum vill teckna med fotograferna, men formuleringen i annonsen tyder inte på att de vill begränsa fotografens användning av bilderna.)

Hej!
Detta du skriver vet jag.Men du kan väl skriva till dom och återkomma med hur deras avtal ser ut i varje detalj !
Det är väl en svaghet av dom att INTE i detalj skriv detta redan nu när man söker gratis arbetare.
 
Att uppdragsgivaren får rätt att använda bilderna fritt betyder inte att fotografen ger upp alla sina rättigheter att använda bilderna. Det betyder bara att uppdragsgivaren inte behöver betala något för användning av bilderna nu eller senare.

(Det står inga detaljer om vilket slags avtal Baltic Development Forum vill teckna med fotograferna, men formuleringen i annonsen tyder inte på att de vill begränsa fotografens användning av bilderna.)

Du här kommer lite info till anvsvariga Katarina Tafvelin
Head of Communication and Media
+ 45 27 64 80 76 (Danmark)
[email protected]
 
Eftersom jag inte är intresserad av det här uppdraget, så är jag måttligt motiverad att ta reda på de exakta villkoren.

Jag ville bara påpeka att formuleringen i annonsen inte tyder på att uppdragsgivaren vill begränsa fotografens rättighet att använda bilderna.

En annons kan inte innehålla en hel avtalstext, så det är förstås riktigt att man måste kontakta annonsören för att få reda på de exakta villkoren. Helt rimligt förfarande.
 
Eftersom jag inte är intresserad av det här uppdraget, så är jag måttligt motiverad att ta reda på de exakta villkoren.

Jag ville bara påpeka att formuleringen i annonsen inte tyder på att uppdragsgivaren vill begränsa fotografens rättighet att använda bilderna.

En annons kan inte innehålla en hel avtalstext, så det är förstås riktigt att man måste kontakta annonsören för att få reda på de exakta villkoren. Helt rimligt förfarande.

Jag,uppfattar att du inte är intresserad av uppdraget.Och därmed är du inte motiverad att ta reda på exakta villkor. Och då kan du ju inte heller du skriva något om det mer än att bildrätten inte kan tas bort.
MEN nu var ju inte detta "kärnfrågan" i denna tråd UTAN att arbeta gratis, även om du får lite mat och någon resa. Denna ersättning är ju inget mot vad som borde vara ersättningen.Jag funderar även över vad du kan tänkas försörja dig på. Hur villig du är att arbeta gratis eller låta någon annan göra ditt arbete utan ersättning eller möjligen mot matersättning.Så låt oss skriva om detta. Att arbete oberoende av vad det är i detta land faktiskt kräver att man får en lön(pengar) för att kunna försörja sig och eventuellt en familj.ELLER har jag fel ?
 
Är det inte, i en fri marknad, upp till den som vill ta betalt att motivera varför, så länge konkurrenten inte bryter mot några lagar eller avtal? Kartellbildningar brukar inte vara så populära i andra sammanhang, skillnaden mellan bensinbolag och fotografer är väl egentligen bara att den senare gruppen har växt så kopiöst att det är svårt att upprätthålla en enad front numera?

Om jag jag vill ta ut ett visst pris för de bilder jag säljer så måste jag kunna motivera för köparen varför mina bilder är värda just det priset - det duger inte att bara peka finger på en prislista och traggla om mina utgifter - köparen är dum i huvudet om han betalar mer än han måste för en given produkt. Om sen konkurrenten är dum i huvudet eller inte är inte relevant, så länge han inte bryter mot lagar eller avtal - om det är en myndig människa får han göra vad han vill med sin tid och sin kamera.


Per
 
Att uppdragsgivaren får rätt att använda bilderna fritt betyder inte att fotografen ger upp alla sina rättigheter att använda bilderna. Det betyder bara att uppdragsgivaren inte behöver betala något för användning av bilderna nu eller senare.

(Det står inga detaljer om vilket slags avtal Baltic Development Forum vill teckna med fotograferna, men formuleringen i annonsen tyder inte på att de vill begränsa fotografens användning av bilderna.)

Så tolkade även jag annonsen. Men jag menade dock ej att sälja vidare bilderna, utan enbart att använda dem i mitt portfolio som referens för kommande arbetssökningar. Om det visar sig att någon nu vill köpa en och annan bild utav dem jag tar under detta uppdrag, självklart får dom det förutsatt att det är okej enligt kontraktet.


Till er andra som säger att man snor arbetstillfällen för yrkesarbetande fotografer, jag förstår er tanke också, och kan även hålla med. Självfallet hade en liten löning varit finemang, men tyvärr kan jag inte säga att jag inte är nöjd med uppdragets krav, jag ser ändå detta som en möjlighet att utvecklas.

Att kontakta en lokal yrkesfotograf och praktisera hos denne är också något jag funderat på, dock går jag i skolan och för tillfället är detta ej då möjligt. Men efter sommaren kan detta komma till skott!

Och ja, en utav mina föräldrar är egen företagare, www.cyberworks.se håller han till. Han är Webbdesigner bland annat. Hade det inte vart så att de sökte en professionell webbdesigner utan en glad och drivande amatör hade de självklart sökt någon annanstans, och det antar jag också att en del gör. Min pappa blir dock överöst med jobb, en del får han tacka nej till, så vad jag anser är marknaden tillräckligt stor för både yrkeswebbutvecklare och glada amatörer.

Får jag svar om jobbet skall jag självklart ta reda på exaktare information om kontraktet och hur jag får och inte får använda bilderna senare. Dock ser jag detta ganska icke relevant i en annons vilket i huvudsak är till för att hitta målgruppen, och därifrån välja ut sitt mål ( i detta fall fotografen) samt ge en mer rik beskrivning av uppdraget och vad som gäller och inte gäller.


Jag förstår helt och fullt er som säger att dessa uppdrag är till för de som försöker försörja sig, så hade även jag tänkt i er situation. Men på något sätt måste vi komma fram till en balanserad marknad där både drivande amatörer och yrkesfotografer samsas om jobben. Självfallet hade jag gärna sett att ni som försöker skrapa ihop mat genom fotograferingen fått detta jobb om det hade inneburit en lön i, men då söker ju också arbetsgivaren större kompetens och kunskap hos arbetstagaren. Nu är ej så fallet,-då de söker amatörer och fotostuderande- därav tror jag ej att de har jätte höga förväntningar på resultatet.
 
Är det inte, i en fri marknad, upp till den som vill ta betalt att motivera varför, så länge konkurrenten inte bryter mot några lagar eller avtal? Kartellbildningar brukar inte vara så populära i andra sammanhang, skillnaden mellan bensinbolag och fotografer är väl egentligen bara att den senare gruppen har växt så kopiöst att det är svårt att upprätthålla en enad front numera?

Om jag jag vill ta ut ett visst pris för de bilder jag säljer så måste jag kunna motivera för köparen varför mina bilder är värda just det priset - det duger inte att bara peka finger på en prislista och traggla om mina utgifter - köparen är dum i huvudet om han betalar mer än han måste för en given produkt. Om sen konkurrenten är dum i huvudet eller inte är inte relevant, så länge han inte bryter mot lagar eller avtal - om det är en myndig människa får han göra vad han vill med sin tid och sin kamera.


Per

Hej Per!
Jag bara väntade på det du skriver skulle komma.Så jag hoppas att även du kan säg till dig själv:
1) jag går in till chefen (om du är anställd) och talar om för honom det är fri marknad så om du anställer någon som arbetar gratis eller enbart mot lite mat så förstår jag det.
2) och eftersom jag är myndig så kan jag bara ta ditt arbete.För du kan väl vara en glad fotoamatör och göra fotouppdrag utan ersättning.

Vad du skriver om kartellbildning tycker jag inte är värt att kommentera.Eller har man en sådan inom ditt yrke ?
Det är märkligt att alla "glada fotoamatörer" har så svårt att förstå att fotografering kan vara ett yrke. Men att försvara sitt eget dito det är vikigt (bara att följa media). Och även jag försvarar rätten till ersättning/lön för det man arbetar med. Kan det vara så svårt att förstå.Om du nu går omkring och tror att yrkesfotografer (läs: lever enbart av detta) genomgående tjänar "stora" pengar så är du helt på fel spår.Det är få som kan tänkas ha "stor" inkomst.Jag tycker att även du skall kontakta SFF och där kan du få informationen att fotografer idag har annat arbete också. Detta beror på just det som denna tråd handlar om, alla gratisarbete som finns. Du har säkert inte flera arbeten för att klara dig.Det är inte det som dom som inte är yrkesfotografer gör genomgående i detta land.
 
Så tolkade även jag annonsen. Men jag menade dock ej att sälja vidare bilderna, utan enbart att använda dem i mitt portfolio som referens för kommande arbetssökningar. Om det visar sig att någon nu vill köpa en och annan bild utav dem jag tar under detta uppdrag, självklart får dom det förutsatt att det är okej enligt kontraktet.


Till er andra som säger att man snor arbetstillfällen för yrkesarbetande fotografer, jag förstår er tanke också, och kan även hålla med. Självfallet hade en liten löning varit finemang, men tyvärr kan jag inte säga att jag inte är nöjd med uppdragets krav, jag ser ändå detta som en möjlighet att utvecklas.

Att kontakta en lokal yrkesfotograf och praktisera hos denne är också något jag funderat på, dock går jag i skolan och för tillfället är detta ej då möjligt. Men efter sommaren kan detta komma till skott!

Och ja, en utav mina föräldrar är egen företagare, www.cyberworks.se håller han till. Han är Webbdesigner bland annat. Hade det inte vart så att de sökte en professionell webbdesigner utan en glad och drivande amatör hade de självklart sökt någon annanstans, och det antar jag också att en del gör. Min pappa blir dock överöst med jobb, en del får han tacka nej till, så vad jag anser är marknaden tillräckligt stor för både yrkeswebbutvecklare och glada amatörer.

Får jag svar om jobbet skall jag självklart ta reda på exaktare information om kontraktet och hur jag får och inte får använda bilderna senare. Dock ser jag detta ganska icke relevant i en annons vilket i huvudsak är till för att hitta målgruppen, och därifrån välja ut sitt mål ( i detta fall fotografen) samt ge en mer rik beskrivning av uppdraget och vad som gäller och inte gäller.


Jag förstår helt och fullt er som säger att dessa uppdrag är till för de som försöker försörja sig, så hade även jag tänkt i er situation. Men på något sätt måste vi komma fram till en balanserad marknad där både drivande amatörer och yrkesfotografer samsas om jobben. Självfallet hade jag gärna sett att ni som försöker skrapa ihop mat genom fotograferingen fått detta jobb om det hade inneburit en lön i, men då söker ju också arbetsgivaren större kompetens och kunskap hos arbetstagaren. Nu är ej så fallet,-då de söker amatörer och fotostuderande- därav tror jag ej att de har jätte höga förväntningar på resultatet.

Hej!
Du skriver så här:
"Och ja, en utav mina föräldrar är egen företagare, www.cyberworks.se håller han till. Han är Webbdesigner bland annat. Hade det inte vart så att de sökte en professionell webbdesigner utan en glad och drivande amatör hade de självklart sökt någon annanstans, och det antar jag också att en del gör. Min pappa blir dock överöst med jobb, en del får han tacka nej till, så vad jag anser är marknaden tillräckligt stor för både yrkeswebbutvecklare och glada amatörer."

Det skulle vara trevligt att få en snygg hemsida gjord av din pappa.MEN nu har jag inga möjligheter att betala honom. Så du kan väl höra med honom om han tycker att det är ok om jag bjuder på lite mat.Kanske har jag kvar av grönsaker och äpplen från min trädgård. Det blir ju en bra referens för honom även i framtiden om han gör en hemsida till mig eller?
För han är väl inte så känd vad jag vet, jag känner inte honom i alla fall.Det finns så många som honom som gör detta helt gratis. Nu vill jag ju att han ändå skall få lite ersättning.
Du kan väl återkomma på min mail om detta.
 
1) jag går in till chefen (om du är anställd) och talar om för honom det är fri marknad så om du anställer någon som arbetar gratis eller enbart mot lite mat så förstår jag det..

Ja, min lön och mina möjligheter till arbete påverkas (jämte arbetsrätten och fackliga avtal) i allra högsta grad av konkurrensen i på min arbetsmarknad.

2) och eftersom jag är myndig så kan jag bara ta ditt arbete.

Nja, du har i alla fall rätt att söka mitt jobb. Nu är ju jämförelsen lite krånglig eftersom det som sagt påverkas av arbetsrättsliga lagar och fackliga avtal, men om vi ponerar att du och jag sökte samma jobb samtidigt, och hade exakt samma kvalifikationer och förutsättningar så hade väl arbetsgivaren rätt, eller tom med skyldighet att välja den av oss som kräver minst betalt?


Det är märkligt att alla "glada fotoamatörer" har så svårt att förstå att fotografering kan vara ett yrke.

Jag tror inte särskilt många har svårt att förstå det (jag har det i alla fall inte). Däremot har jag svårt att förstå varför förutsättningarna för ett yrke inte skulle kunna förändras över tid - varken fotografer eller andra ykesgrupper agerar i ett vakuum där klockan står stilla.

Jag är övertygad om att fotografyrket kommer att överleva, men som för alla andra näringsidkare kommer det kräva att man anpassar sig till verkligheten. En fotograf som vill ta ut ett visst pris för sina bilder måste se till att de är värda det på den marknad där han agerar - alla andra resonemang leder in på märkliga stigar som inte rimmar med tanken på en fri marknad.

Jag tror problemet snarare ligger i att många köpare inte fattar vad de går minste om när de använder risiga bilder genom att handla på fel marknad, men kanske kommer det i slutändan att gynna de riktgt skickliga fotograferna (yrkesmännen) i allla fall när deras alster verkligen sticker ut i bildbruset? Jag vet i alla fall att t.e.x. KGZ Fougstedts bilder i min morgontidning (SN) verkligen sticker ut och lyfter tidningen och dess värde. Det vore knappast ett ekonomiskt rationellt beslut av ledningen för tidningen att övergå till att enbart använda de bilder som glada amatörer låter dem använda mer eller mindre gratis.



Per
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.