Så tolkade även jag annonsen. Men jag menade dock ej att sälja vidare bilderna, utan enbart att använda dem i mitt portfolio som referens för kommande arbetssökningar. Om det visar sig att någon nu vill köpa en och annan bild utav dem jag tar under detta uppdrag, självklart får dom det förutsatt att det är okej enligt kontraktet.
Till er andra som säger att man snor arbetstillfällen för yrkesarbetande fotografer, jag förstår er tanke också, och kan även hålla med. Självfallet hade en liten löning varit finemang, men tyvärr kan jag inte säga att jag inte är nöjd med uppdragets krav, jag ser ändå detta som en möjlighet att utvecklas.
Att kontakta en lokal yrkesfotograf och praktisera hos denne är också något jag funderat på, dock går jag i skolan och för tillfället är detta ej då möjligt. Men efter sommaren kan detta komma till skott!
Och ja, en utav mina föräldrar är egen företagare,
www.cyberworks.se håller han till. Han är Webbdesigner bland annat. Hade det inte vart så att de sökte en professionell webbdesigner utan en glad och drivande amatör hade de självklart sökt någon annanstans, och det antar jag också att en del gör. Min pappa blir dock överöst med jobb, en del får han tacka nej till, så vad jag anser är marknaden tillräckligt stor för både yrkeswebbutvecklare och glada amatörer.
Får jag svar om jobbet skall jag självklart ta reda på exaktare information om kontraktet och hur jag får och inte får använda bilderna senare. Dock ser jag detta ganska icke relevant i en annons vilket i huvudsak är till för att hitta målgruppen, och därifrån välja ut sitt mål ( i detta fall fotografen) samt ge en mer rik beskrivning av uppdraget och vad som gäller och inte gäller.
Jag förstår helt och fullt er som säger att dessa uppdrag är till för de som försöker försörja sig, så hade även jag tänkt i er situation. Men på något sätt måste vi komma fram till en balanserad marknad där både drivande amatörer och yrkesfotografer samsas om jobben. Självfallet hade jag gärna sett att ni som försöker skrapa ihop mat genom fotograferingen fått detta jobb om det hade inneburit en lön i, men då söker ju också arbetsgivaren större kompetens och kunskap hos arbetstagaren. Nu är ej så fallet,-då de söker amatörer och fotostuderande- därav tror jag ej att de har jätte höga förväntningar på resultatet.