Annons

Fotos test av D20

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Hej,

Har ni läst senaste numret av tidningen Foto där de testar D20?

Vad jag inte fattar, vilket jag i och för sig inte bryr mig om, är att det slutgiltiga betyget endast blev "mycket prisvärd"

Texten, förutom inledande text om olika fimrware, beskriver en kamera som överlägset slår ut alla andra och sägs vara i proffsklass.

Canon visar dessutom upp förmåga att snabbt ge ut ny firmware vilker borde uppmärksammas.

Tycker inte ni som jag att texten verkar handla om en annan kamera än den som betyget avser?
 
academic skrev:
Hej,

.

Canon visar dessutom upp förmåga att snabbt ge ut ny firmware vilker borde uppmärksammas.


Faktum kvarstår dock att man släpper ut en produkt som inte är klar och dessutom så var väl en firmware (1.0.4)som man släppte inte allt för bra ?

Sen är skillnaden mellan mycket prisvärd och toppklass kanske inte så stor
 
Nu har jag inte läst FOTO på ett tag, men om inte "mycket prisvärd" är ett väldigt bra betyg så undrar åtminstone jag hur långt inflationen i uttryck gått.

Vad kan vara bättre? Jä..igt prisvärd?
 
Henrik L Jonsson skrev:
Vad kan vara bättre? Jä..igt prisvärd?

Fett 'len asså! ? =)


Vilka problem folk verkar ha med sina kameraprylar etc. Det handlar ju om att själv svara på lite frågor..
Gillar du kameran?
Fyller den dina behov nu?
Fyller den dina förutsägbara behov?
Känns priset rimligt?
Behöver du verkligen kameran?
Är priset verkligen rimligt?
Köp den!
 
I min mening tyckte jag faktiskt D20:an fick ett mycket gott omdömme.
Att släppa en produkt innan den är helt "färdig för marknaden" tycker jag är rent oansvarigt mot konsumenterna. Att vi skall behöva vara några "testkaniner" som till råga på allt får betala en väldigmassa pengar är i mitt tycke sanslöst.
Att D20:an (färdig utvecklad) kan klassas som "Mycket Prisvärd" är inte så konstigt. Helt klart en mycket kompetent leksak.

Betyget "toppklass" bör nog användas något sparsamt och enbart för produkter som verkligen är "outstanding" både när det gäller prestande och kvalitet. D20:an klarar säkert av kraven när det gäller prestanda men tålighet och pålitlighet går nog inte att jämföra med tex. Canons eller Nikons "topphus". Därav anser inte jag att betyget "toppklass" är befogat?

Bara mina små tankar och i ärlighetens namn har jag egentligen ingen aning om vad jag debatterar för. Blir bara så trött när man ser Canons kameror höjas till skyarna utan egentlig anledning;)

Ta inte detta inlägg på blodigt allvar utan det är endast mina tankar och ingenting annat..
 
Alltså, har alla som gafflar om att 20D inte är färdig haft så stora problem. Knepigt, undrar vad sifforna på felprocent ligger på, utan dom går det inte att säga någonting säkert.

Min 20D var iaf färdig för marknaden.
 
Det jag menar är att hur många procent av kamerorna har det igentligen varit fel på, med så avancerad mjukvara som dom har idag är det inte konstigt att den uppgraderas hela tiden. Gör en sökning på DPreview på firmware under nyhetsdelen och kolla hur många kameror som fått uppgraderad firmware.

* Många av delarna i en dator går att uppgradera på samma sätt, vilket också görs frekvent.
* DVD-spelare behöver det om dom ska var regionsfria oftast.
* En del bilar behöver det också. Chiptrimmning någon?
* Mobiltelefoner
* Handdatorer

Vad tusan är det som är så konstig att dom släpper en ny firmware till en kamera. Speciellt om det faktiskt var en bugg, sen att 1.0.4 dödade vissa kameror, det var därimot jävligt klantig.

För att återgå till trådens huvudsyfte, jag läste artikeln idag när jag var på bibblan. Den verkade lite väl raljerande om det om mjukvaran, och det att det skett fem uppgradering är en sanning med modifikation. Alla dessa har inte varit tillgängliga för konsumenterna, så det är inte helt korrekt. I övrigt verkade killen som testade 20D vara rätt nöjd med den.
 
Jag tycker det framgår av artiklen att det är inte 20D specifikt som han klagar på när det gäller mjukvaran, utan hela branschens inställning till att släppa ej färdiga kameror. Det HAR ju trots allt skett uppdateringar i firmware 5 ggr. Man kan ju tolka detta som att de har för bråttom, eller helt enkelt inte kommer på lösningarna förens det är för sent.

Kameran ÄR bra, bara det att den kom lite för tidigt. Allt för att behålla greppet om marknaden.
 
gbjerne skrev:

Betyget "toppklass" bör nog användas något sparsamt och enbart för produkter som verkligen är "outstanding" både när det gäller prestande och kvalitet. D20:an klarar säkert av kraven när det gäller prestanda men tålighet och pålitlighet går nog inte att jämföra med tex. Canons eller Nikons "topphus". Därav anser inte jag att betyget "toppklass" är befogat?
Foto väger in priset i bedömningen. Är produkten mycket mycket prisvärd blir det 'toppklass' helt enkelt. Annars skulle knappast något förutom oöverkomligt dyra proffskameror få betyget, vilket skulle vara värdelös information för merparten läsare.
 
Jag tycker att det låter som ett fantastiskt betyg med prisvärd.

Om man tänker efter, vem kan kalla F5, F6 eller EOS 1xx för prisvärd?
Det kan nog bara en fotograf som lever på sin fotografi.
Toppklass kan vi säkert alla kalla dem men knappast prisvärda.
 
Jag har aldrig behövt uppgradera firware i vare sig DVD:n, mobilen, tv:n, bilen(chiptrimmning är inte samma sak), handdatorn, datorn eller för den delen i nån kamera. Enda gången jag gjort det är när jag uppgraderade en gammal CD-brännare så att den kunde ta 700MB skivor. Då berodde det på att utvecklingen travat framåt och inte på att CD-spelaren levererades med fel från början.

Det är verkligen idiotiskt att leverera en icke färdigtestad produkt. Om företag la ner lika mycket energi på att testa mjukvaran som hårdvaran så skulle det inte vara ett problem. Men jag gissar att de vara nervösa för D70:s framfart och de länge pågående ryktena om D7D. Frågan är man vunnit förtroende eller förlorat förtroende hos konsumenterna.

Mvh
Maverick
 
Johan Okker skrev:
Varför inte? Du får ju vad du betalar för.
Javisst

Priset är högt och man får mycket.
Men hur många behöver det?

När jag letade ny beg. analog för ett par år sedan så frågade jag på Scandinavian Photo om det finns en anledning att välja en F5 framför F100.
Killen plirade lite på mig under luggen och frågade:
-Ska du slåss med den?
-Nej
-Då behöver du ingen F5.
 
Jeppe skrev:
Jag tycker det framgår av artiklen att det är inte 20D specifikt som han klagar på när det gäller mjukvaran, utan hela branschens inställning till att släppa ej färdiga kameror. Det HAR ju trots allt skett uppdateringar i firmware 5 ggr. Man kan ju tolka detta som att de har för bråttom, eller helt enkelt inte kommer på lösningarna förens det är för sent.

Kameran ÄR bra, bara det att den kom lite för tidigt. Allt för att behålla greppet om marknaden.

Det har nog skett mer än fem uppgraderingar av firmwaren. Kanske 50st internt hos Canon innan dom släpps till konsumenterna ... men det är ju ointressant vad Canon gör internt för uppdateringar och vad dom numrerar och kallar dom. Vad hade det stått i Foto om den nya firmwaren hade hetat 1.1.0 istället för 1.0.5? Bra med bara en uppgradering?

Kameran ska förmodligen kopplas till en dator sen och till den lär det ju komma uppdateringar och patchar en eller flera gånger per månad ...
 
Maverick skrev:
Jag har aldrig behövt uppgradera firware i vare sig DVD:n, mobilen, tv:n, bilen(chiptrimmning är inte samma sak), handdatorn, datorn eller för den delen i nån kamera...
Mvh
Maverick

Och operativsystemet i datorn? För det är ju egentligen vad firmware är för något...
 
ANNONS