Annons

Fotos test av D20

Produkter
(logga in för att koppla)
skelett skrev:
Sen påverkar också optikens skärpa. Viss optik kan inte ens teckna t.ex 8mp. Det blir m.a.o oskarpt oavsett hur stilla kameran är.

Tycker tidningen fotos tester suger. Prenumererar inte längre, dels pga det.

Man skulle kunna gå igenom sina objektiv själv, och se vilken skärpa dom har i mitten/kanten på alla olika bländare.

På så sätt skulle man lära känna sina objektiv, och använda dom på rätt sätt.
 
Det skrevs tidigare mycket om fokusfel på 10D, FOTO nämner inte hur det är med den saken på 20D. Någon som vet hur det är eller har egna erfarenheter?
 
mbn skrev:
Det skrevs tidigare mycket om fokusfel på 10D, FOTO nämner inte hur det är med den saken på 20D. Någon som vet hur det är eller har egna erfarenheter?
Jag har inte haft några fokusproblem alls med min 10D, inte med något objektiv.
Har inte testat 20D med alla objektiv ordentligt, men hittills har jag inte upptäckt några fokusproblem.
 
20D har dessutom en högprecisionssensor i mitten och ska enl. canon foka ännu bättre. Speciellt med snabba linser.
 
stranden skrev:
Favorit i repris;
1Ds mk2 resp. 1D mk2. Kan det vara så svårt, verkligen?

HTH.

Ja. det är svårt...uppenbarligen eftersom jag ofta gör fel... Canon har rört i hop det med sina beteckningar tycker jag.

Å andra sidan är det inget oklart gällande Canons gamla F eller A kameror.. F1, Av1, AE1 osv. Vad gäller de digitala har de vänt på ordningen. 10D osv.... varför inte använda D10, D20...:)
 
academic skrev:
Ja. det är svårt...uppenbarligen eftersom jag ofta gör fel... Canon har rört i hop det med sina beteckningar tycker jag.

Å andra sidan är det inget oklart gällande Canons gamla F eller A kameror.. F1, Av1, AE1 osv. Vad gäller de digitala har de vänt på ordningen. 10D osv.... varför inte använda D10, D20...:)

Antagligen för att dom redan använt den varianten med D30 och D60.
Och varför dom inte är konsekventa där är svårt att säga. Förut var det väl också så att ett lägre nummer var en bättre kamera. Tex EOS 3 var bättre än EOS 5 men sämre än EOS 1. Nu är ett högre nummer bättre än ett lägre (20D vs 10D)
 
StaffanW skrev:
Antagligen för att dom redan använt den varianten med D30 och D60.
Och varför dom inte är konsekventa där är svårt att säga. Förut var det väl också så att ett lägre nummer var en bättre kamera. Tex EOS 3 var bättre än EOS 5 men sämre än EOS 1. Nu är ett högre nummer bättre än ett lägre (20D vs 10D)

Ingen konsekvens där heller om vi tar med 300D :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Ingen konsekvens där heller om vi tar med 300D :)

/Johan

Jo, faktiskt lite (tror jag). Förut hade dom väl 4 större grupper. Proffskameror hade 1 siffra, enkla proffs 2 siffror, avancerad amatör 3 siffror och amatör 4 siffror (tex EOS 1, EOS 30, EOS 100, EOS 2000).

Nu verkar dom köra 3 grupper, med samma koncept. Proffskameror på 1 siffra, avancerad amatör/enkla proffs 2 siffror och amatör 3 siffror.

Eller så kanske dom kommer med en 4 siffrors 3000D med 4MP för 5000:-.....
 
5000:- skulle inte funka, det skulle krocka med kompakterna.

En EOS 3000 krockade inte med kompakter, kanske bara de dyrare från leica och rollei.

Problemet är att det är en rasande utvecklingstakt på digitalkompakter, och varje modell måste kosta lite mer än den innan, vilket gör att de totalt sett inte går ner i pris. Därför öppnas inte 5000 kronors-segmentet för digitala systemare på länge tror jag.
 
Du har nog rätt. 10000:- gränsen kommer det nog ta ett tag innan dom kommer under. Precis som DV-kamerorna och Datorer. Tog ett bra tag innan dom tog sig under 10000:- spärren (istället blev dom bättre och bättre).
 
skelett skrev:
5000:- skulle inte funka, det skulle krocka med kompakterna.

En EOS 3000 krockade inte med kompakter, kanske bara de dyrare från leica och rollei.

Problemet är att det är en rasande utvecklingstakt på digitalkompakter, och varje modell måste kosta lite mer än den innan, vilket gör att de totalt sett inte går ner i pris. Därför öppnas inte 5000 kronors-segmentet för digitala systemare på länge tror jag.
Det skulle nog inte finnas några direkta problem att sälja en dslr för 5k utan att konkurrera med kompakterna. Kompakterna är ju i många fall kompakta, dessutom har de idag redan fler megapixlar (något som ofta fäller avgörandet för den som inte är insatt, fler pixlar = bättre).
Dessutom slutar inte notan på 5k för en dslr. Det tillkommer optik och gärna andra tillbehör som inte alla är beredda att varken betala för eller att släpa runt på.
Till viss del skulle de konkurrera med de avancerade kompakterna som Pro S1 och liknande men dslr har dock vissa nackdelar i en direkt jämförelse: LCD med realtidsvisning, filmfunktion, stort brännviddsomfång med inbyggd optik (som blir relativt dyrt att fixa till en dslr)
 
När jag läste testen (som hastigast) så såg jag att
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM gav högre upplösning än Canons EF 50/2,5 macro (vilket är ett av Canons skarpaste objektiv). Zoomen var inställd på 50mm och samma bländare användes (8 om jag minns rätt).

Imponerande prestation av en zoom tycker jag.
 
skelett skrev:
5000:- skulle inte funka, det skulle krocka med kompakterna.
Men priserna sjunker ju även på dessa. Ingen höjer på ögonbrynen om man köper en kompaktdigitalkamera för 5000:- men när jag köpte min Ricoh GR-1 ("lyxkompakt" för film) för några år sedan, fick man höra att det var riktigt mycket pengar för en sådan liten kamera.
För 5 år sedan kostade Canon Powershot Pro 70 hela 9000:-. Det är/var mycket pengar för en 1,6 M pixel digitalkompakt.
 
Well well... spekulationer är kul ibland :)

Men jag vinner... jag köpte en kompaktdigitalare med 750 kilopixel 1999 för 8000 =) Eller den kostade så men jag fick den genom firman billigare (vill inte verka helt körd i skallen)...

Intressant om 17-85an... siktar på att inhandla den så fort jag får råd... hade 28-135an tidigare och det var en fantastisk lins och 17-85an är ju samma fast EFS.
 
Ingen D-SLR under 10000;-, inom några år?
Priset på D-SLR har knappast något med priset på en kompakt digital att göra!
Det säljs förhållandevis mycket lite D-SLR i jämförelse med kompakt digital, rent allmänt och praktiskt får man nästan lika bra bilder med kompakt digital, då tänkt på de sk. semipro modellerna, brusproblemet lär säkert bli åtgärdat.
D-SLR ger utan tvekan större möjligheter, men hur många har nytta av alla dessa möjligheter?
Är det bara ett enda märke som lyser med sin närvaro?
Asahi Pentax ist Ds ligger snart ute till försäljning, lagom till jul, den lär komma att ligga redan nu under 10000;- för kamerahuset.
Trenden mot basic D-SLR är redan här, alla vill inte ha massor med finesser, bilden blir inte bättre, imponeringsfaktorn kanske något lägre, men det kompenserar kamera ägaren med en Porsche, ha-ha!
Nästa knock från Canon, om något år, blir säkert en basic D-SLR fullformat (24x36mm) för mycket mindre pengar än vad 20D kostar idag!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.