Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Flugfiske-Erik

Ny medlem
Jag skulle behöva hjälp med valet av fotoryggsäck. Jag har en systemkamera med två objektiv och blixt. Ett tredje objektiv är på väg att investeras så nu behöver jag rusta upp med en rygga så jag får plats med allt.
Erik

Jag skulle behöva hjälp med valet av fotoryggsäck. Jag har en systemkamera med två objektiv och blixt. Ett tredje objektiv är på väg att investeras så nu behöver jag rusta upp med en rygga så jag får plats med allt.
Erik

Fjällrävens Kånken med kamerainsatsen. Lättare och diskretare finns inte. Jag är supernöjd. Det finns också en modell där Du kan stuva ned en laptop i ett fack. Lycka till i kameraväsk-/ryggsäcksdjungeln.

Jag har en LowePro Flipside Sport AW 15L som jag är väldigt nöjd med, finns i flera storlekar. Den är öppningsbar i ryggdelen. Fördelen där är att du inte skitar ner den del du har mot kroppen när du plockar med utrustningen. Stativfäste, regnskydd, förberedd för vätskesystem samt att innanmätet går att plocka ur vid behov.

Testa

Erik

Tyvärr är det så med kameraryggsäckar att en som sitter bra på person A kan upplevas som en skitryggsäck på person B. Vis av erfarenheten skulle jag aldrig numera köpa på mig ytterligare en rygga utan att först testa hur den sitter. Försök att uppsöka någon återförsäljare eller få tips av någon som bor i närheten så du kan testa.

Tyvärr är det så med kameraryggsäckar att en som sitter bra på person A kan upplevas som en skitryggsäck på person B. Vis av erfarenheten skulle jag aldrig numera köpa på mig ytterligare en rygga utan att först testa hur den sitter. Försök att uppsöka någon återförsäljare eller få tips av någon som bor i närheten så du kan testa.

Kan bara instämma i detta. Just när det gäller ryggsäckar så är det viktigt att testa själv. Gärna med en "provpackad" säck. Personligen använder jag inte mina fotoryggsäckar så väldans mycket till vardagsbruk eftersom jag gärna vill komma åt utrustningen för att ex snabbt kunna byta glugg. Så för det ändamålet använder jag en axelremsväska, "slingbag" eller en midjeväska. Allt beror givetvis på hur mycket utrustning man behöver släpa med sig. Ibland är ju en ryggsäck nödvändig.

Personligen använder jag inte mina fotoryggsäckar så väldans mycket till vardagsbruk eftersom jag gärna vill komma åt utrustningen för att ex snabbt kunna byta glugg. Så för det ändamålet använder jag en axelremsväska, "slingbag" eller en midjeväska. Allt beror givetvis på hur mycket utrustning man behöver släpa med sig. Ibland är ju en ryggsäck nödvändig.

Håller med, mitt ideal vore nog en axelväska och rygga som kan ha samma insats, så man bara kan lyfta över och få med alla saker ändå. Axelväska är det som gäller 9 gånger av 10, men vill jag ha med stativ och även kunna ha bägge händer fria så har jag en en LowePro Flipside Sport 10L att ta till...

/magnus

Adventure Icebreaker från cyberphoto är mitt tips, otroligt mycket rygga för små pengar.Slitstark
och faktiskt bekväm att bära även om inte remmar och bälte ger det intrycket.Rymmer otroligt mycket inkl. kaffetermos, mackalåda och diverse andra runtomkringgrejer.Ett par hus, 3-5 objektiv, 3-benspall.Har integrerat regnöverdrag i botten.

Har en F-Stop tilopa som jag är otroligt nöjd med men tycker även att deras mindre säckar verkar mycket bra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar