Det är absolut dyrare att hyra vanlig standard hyrbil i Norge jämfört med i Sverige. Inte bara valutan som gör det dyrare..
Båten från Narvik är helt ok, inte ngn förmögenhet. Jag blir bara så sjuk och mår kasst halva ankomstdagen så jag tar hellre bil från Kiruna.
Bil äR och förbliR överlägset, om man nu är fotograf.
Har man begränsat med tid så tycker jag att man kan välja ut halva Lofoten.. Många SKALL hela vägen ut till Å.. men väl där så inser man att när man kom till Reine så var det same same eller sämre å se sista biten ut till Å
Spara den tiden till resa nr 2 eller drop it in total.
Jag påstår också att man inte heller måste ut till Reine även om många anser det vara hjärtat av Lofoten.
Dela upp Lofoten på två basicresor.
Hadselfjorden - Nusfjord
Nusfjord - Å.
Där har du 2 kanonresor och en v på varje är ju ypperligt.
Jag skulle vilja saga att den första resan helt klart tar längst tid att beta av.. inte bara för att avståndetn till viss del är store utan också pga att nature varierar vansinnigt mkt och rent allmänt så finns här fler sevärdheter.
Sedan så är det ingen som har nämnt Hurtigruten.
Ett HETT tips är att ta Hurtigruten söderut eller norrut (riktning beroende på årstiden!! eftersom det bara passerar en åt vardera riktning och dygn).. den ena passerar Lofoten ca kl24 och då är det mörkt på manga årstider. Mitt i sommaren däremot så är det kanon.
Kör så av bilenpå vald kaj och kör därifrån.
Hurtigruten sager alla är så dyrt, men det är ju för att man har helpensionspriserna i huvet. Att bara flyta med utan hytt och mat är inte alls dyrt - MEN långsamt. (Långsamt är bra för fotograf!)
/Niclas Forsberg