Annons

fotorealismkänsla ala USA 70-tal

Produkter
(logga in för att koppla)

the shit

Guest
hur gör man detta? är det endast retusch som gäller eller kan man få ett foto att se lite målat ut o gammal färg foto. softat filter?
tänk er en kool playboy annons på nån amerikansk bil... kanske måste jag bifoga ref bild.

/erik

frågan är inte dum.
Vi avslöjar inte våra hemligheter bara;-)

ett enkelt tips är, dra bort lite färger, använd lite filter.

Då frågan ligger under klassiskt så utgår jag ifrån att du menar foto med film och inte digitalt.

Du får fotografera med en film som har låg kontrast?, dova färger, underexponerar du så får du också mattare färger i negativet.
Själv är jag inte så hemma på färgfoto men du kanske snart får fler input från sidans medlemmar.

Gillar bilden du hänvisade till.

blandade svar... hmm
jag jag menar självklart riktig film.
Kan en kombination av svaren vara det bästa?

Film:
Nån film med dova färger??? nån som har ett förlag på vad för film.

Underexponering:
Kanske tre steg?

Filter:
Niklas: vad för filter drar man bort lite färger med?? eller menade du nått filter sen photoshop o dra bort lite färger??? Förslag på filter ...jag använder cokin.

såg att det fanns ett forum som hette reklam foto vilket detta kanske bättre hade passat in under... men va faa..

sen kanske det inte skadar o va en hejjare på blixt. men jag och säkert många fler skulle säkert bli glada om de fick tips om på hur man kan fota bilder som denna!

Tack för alla tips!

/Erik

Jag skulle säga mig tillhöra den grupp som är intresserad av hur man gör sådant här i datorn. Tycker med att det är sköna bilder som erik vissade men vet ej hur man fixar tilkl det i photoshop. någhra ideer?

Man kan inte underexponera tre steg utan att kompensera. Alltså, att pressa en film tre steg ger bara högre kontrast och grövre korn.

Ta nån skitfilm eller någon med låg kontrast, sen överexponerar du ett steg och underframkallar ett steg.

Om du nu ska underexponera utan att kompensera i framkallningen får det inte vara för mycket.

Enklaste vägen är att använda Photoshop. Lek en stund med de olika färginställningarna så lär du snabbt komma på hur du ska få önskvärt resultat.

Annars kanske Kodak Portra 160NC kombinerat med ett svagt tobaksfärgat (sepia) filter funkar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto