Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopass

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tja.
Jag undrar hur man får tag på ett fotopass?
Måste man ha utbildning, jobb eller gå kurser?
jag har inte en aning men jag skulle gärna vilja veta.

tack på förhand// Jesper
 
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=1334138&sortby=lastpost&sortorder=descending

Finns massor med trådar i ämnet. Vet inte riktigt om du tänker på pressleg, eller om du bara är sugen på att fota vid någon konsert eller idrottsevenemang?

Om det är det senare alternativet så brukar det funka att ringa/maila arrangören och säga att du är intresserad av att fota. Ofta funkar det oxå att slänga på det största telet man har och vifta med i dörren. =)
 
Är själv mycket intresserad av att få mig ett sådant tillstånd. Fotar enbart motorsport och har hört att man kan skaffa ett fotopass som gör att man kommer in på alla tävlingar gratis om man har med sig kamera.

Finns det verkligen ett sådant?
Vad behövs för att få ett sådant om det nu finns det.
Länken som länkades till finns inte kvar. Kan någon hjälpa mig?
 
Inget värt!
Lägg pengarna på nåt annat, Ett kort från presskort öppnar inga dörrar.
 
Blev lite nyfiken Jesper och Vidar.
Varför öppnar inte det här presskortet några dörrar eller räcker nån vart?
G
 
Bara för att man skriver pengar på en papperslapp betyder det inte att det går att handla för dom.

Om man inte råkar bli expedierad av en dummer förstås.
 
Gomer skrev:
Blev lite nyfiken Jesper och Vidar.
Varför öppnar inte det här presskortet några dörrar eller räcker nån vart?
G

Presskort som accepteras utfärdas av Svenska Journalistförbundet och BLF....allt annat är lurendrejeri.
 
Det "presskortet" kan säkert imponera på lokala småtävlingar - fast där behöver man å andra sidan aldrig presskort för att få fotografera.

Det finns "universitet" som säljer doktorstitlar på nätet, köp en sådan också så blir du ännu mer imponerande. :)
 
Det normala är (gissar jag) att man får ett presspass via sin arbetsgivare eller från en tidning man arbetar åt.

Sedan tror jag också att det är skillnad på vad man menar med ett sådant presspass och vad en arrangör ibland menar. Dom kan utfärda "presspass" eller "ackreditrering" som gäller för ett visst arrangemang, och som man får ansöka om i förväg om man vill fota där. Då krävs ofta att man kan visa att man har ett uppdrag från någon (tidning) att fota om man ska få tillstånd.

Man kan få presskort via BLF, men tyvärr måste man vara medlem för att kunna läsa villkoren. Annars finns dom visst här:
http://www.blf.se/index.php?a=1&LVLC=595
 
Så jag som är "hobbyfotograf" kan inte skaffa mig ett sådant på något vis?
 
För att få ackreditering och fota i finare sammanhang måste man ju ändå ha en uppdragsgivare först och då antar jag att presskortet fixar sig. Omvändningen gäller väl inte, dvs bara för att man har ett presskort så får man inte komma in överallt.
 
STi skrev:
Så jag som är "hobbyfotograf" kan inte skaffa mig ett sådant på något vis?
Vitsen med ett pressleg är ju att det ska visa att innehavaren är proffs -- och inte "hobbyfotograf".

Om du frilansar och har t ex en tidning som stadig uppdragsgivare kan denne förmodligen hjälpa dig.
 
Grundvillkoren för att få ett presskort ifrån BLF är
* Du är anställd på ett företag som är medlem i BLF (eller att ditt eget företag är medlem)
* Att du arbetar med pressfoto (dvs det är inte alla medlemmar som kan få presskort)

Mostvarande gäller ifrån andra motsvarande organisationer som utfärdar internationellt erkända presskort.

Ett presskort från BLF är en identitetshandling som bara är till för den som har pressfoto som yrke. Detta för att t.ex. polis och arrangörer av konserter, sportevenemang ska veta att det är en seriös fotograf.

Detta ställer naturligvis till problem för den som fotograferar som extraknäck. Men min erfarenhet är att det sällan är problem att bli ackrediterad som frilansfotograf bara man har ett konkret uppdrag från en tidning samt får ett intyg på detta från chefredaktören. Det är till och med så att för stora arrangemang räcker inte bara presskortet utan just detta intyg är det som är intressant.

Tyvärr missbrukas presskort en del vilket skapar stora problem för journalister och fotografer.

Beställ inte kort ifrån Presskort.org - ni gynnar bara en bluffmakare. Dessa kort är inte mer värda en ett som du tillverkar själv med papper, tejp och en skrivmaskin.

/Ulrik
Vice ordf i BLF
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.