Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopapperet bara krullar ihop sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Hjälp! Mina fotopapper blir alldeles böjda efter alla vätskebad. Jag har lagt dom i press efter att de torkat, men de blir ändå böjda. Använder jag fel sorts (för billigt?) papper, eller har någon mörkrumsveteran ett hett tips?
 
Det låter som om du använder fiberpapper och inte torkar dem i torkpress.
Du får ta och titta på förpackningen och tala om vad som står där alltså fabrikat, papperstyp etc.
Us
 
Hmm, torkar du i fuktigt rum eller sköljer väldigt varmt eller något sånt?

Jag använder nästan uteslutande Fotokemika Fineprintpapper och torkar kopior i diskställ. Det har alltid blivit släta kopior..
 
Senast ändrad:
Gagarin skrev:
Hjälp! Mina fotopapper blir alldeles böjda efter alla vätskebad.

Om det handlar om RC-papper (plast) så kanske det helt enkelt är så att du plaskat för länge. Idén är ju att själva pappersbasen ligger bakom ett tunt lager plast och inte skall ta upp vätska. Får man in fukt mellan plastlagren kan vad som helst hända t.ex. detta.
Labba som vanligt men skölj inte mer än max. 8-10 minuter, har jag fått lära mig.

Man kan av samma skäl, att det är plastyta på papperet som smälter vid hög värme, inte torka plastpapper i vanlig papperstork, s.k. glanspress. Däremot finns det RC-torkar som torkar papperet med varmluft.

Om du har problem med att papperet krullar sig, oavset anledning, så skulle jag tro att det problemet blir ännu värre om du "fönar" det torrt i en RC-tork, dock.
 
Jag har också haft problem med Emaks och Varycons plastpapper. De rullar ihop sig även om jag håller våttiden kort. Hädanefter ska jag köpa FinePrint, också de tillverkade av Fotokemika. Jag köpte ett provpack med 25 ark 18x24, och jag är mycket nöjd. Högblankt, bra svärta och går att tona. Rullar inte ihop sig heller.
 
Gagarin skrev:
Nej, det är plastpapper. Det finns alltså torkpressar? Är de dyra?
Är det plast bör de inte krulla sig. Torkar du dem på annat sätt är plan lufttorkning? Förlagsvis på tidningar på golvet i rumstemperatur, bildsidan uppåt, aldrig på trycksvärta!.
Torkpressar finns men skall främst användas till fiberpapper. Det går att ha dem till plastpapper om det är en tork med reglerbar termostat men de är inte så billiga. De med fabriksinställd termostat avsedda för fiberpapper blir för varma för plastpapper.
Us
 
Sonnaren skrev:
Är det plast bör de inte krulla sig. Torkar du dem på annat sätt är plan lufttorkning? Förlagsvis på tidningar på golvet i rumstemperatur, bildsidan uppåt, aldrig på trycksvärta!.
Us

Jag torkade dom på tidningar, precis som du skriver...tror nog att jag sköljde lite för länge, ska prova kortare sköljtid! Tack!!!
 
Papperets ålder och torrhet kan påverka planheten. Förvara papperet i originalförpackning och helst svalt.
Sköljtiden är viktig och även temperaturen på baden. Använd färska kemikalier och överskrid ej tiderna. Skölj i kallt vatten. Jag brukar dessutom torka eller skrapa av överskottsvattnet innan lufttorkningen.
Det verkar också som dessa Emakspapper har en tendens att böja sig. De behöver ligga länge i press för att räta till sig.
 
Jag har erfarenhet av de flesta pappersfabrikat (ink. Fotokemika: Varycon och Fineprint) och har aldrig varit med om att de "krullar sig". En del sorter bukta kanske en aning, men inte så det stör på något sätt. Jag har iband sköljt papper i någon timme, men det har aldrig påverkat någonting.

Torktiden är det enda som en torkmaskin för plastpapper påverkar. Du bör inte torka plastpapper i en torkpress för fiberpapper.
 
Min erfarenhet av en del östpapper är att de mycket väl kan böja sig, särskilt om förpackningen inte är alldeles färsk.

Och sköljtiden kan absolut påverka papperet, många kompetenta experter (Kodak bland andra) rekommenderar en total våttid på sisådär tio minuter.
Är papperet för länge i vätska riskerar man att vätskan sipprar in i kanterna och sugs upp av papperet.
Jag har märkt av att till exempel fortes plastpapper ofta reagerar med att få vågiga kanter om man har för lång våttid.
Att skölja mer än fem minuter är onödigt, med en bra skölj bör tre minuter räcka. Fixet får inte vara för surt eller använt till för många bilder om sköljen skall fungera optimalt.

Se till att du stoppar tillbaka papperet ordentligt i skyddspapper (gärna plastpåse) så de inte torkar ut, då kröker de sig gärna. Ännu mer nu under den torra vintern. Gelatinet drar ihop sig när det blir för torrt och då blir det spänningar som gör att papperet böjer sig. Papper från Ilford och Agfa har en konstruktion som minskar den risken.
 
Det där låter skumt. Jag använder såväl Emaks, Varycon och Fortes RC papper och har aldrig råkat ut för detta. Även om dom har sköljts lite väl länge har dom aldrig sugit in vatten i kanterna. Jag torkar både på tidningar och i ställ och möjligen kan de bukta sig svagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.