Ett problem med jympasalar/idrottshallar är det dassiga ljuset, så det är bara att dra upp ISO:t och leva med bruset eller köra lite Neat Image eller Noise Ninja efteråt. Du kan dock räkna med att det är relativt jämnt ljus i hela hallen.
När jag plåtar innebandy så kör jag helt manuellt med ISO 1600 eller 800 om det är en riktigt ljus hall, vilket det väldigt sällan är. Bländaren sätter jag till objektivets lägsta och sedan tar jag testbilder på både hemma och bortalag (ljusa respektive mörka dräkter) och försöker hitta en optimal slutartid.
Jag sätter autofokusen på mittersta punkten (för att undvika att kameran tycker att sargen är fin att sätta fokus på) och ljusmätningen på utsnittsmätning (för att kamerans ljusmätare ska ge mig någorlunda korrekt information i sökaren).
Om du kör som ovanstående kommer du att upptäcka ett problem: ditt objektiv har olika lägsta bländare beroende hur utzoomad du är och därför kommer du att få en del felexponerade bilder. Lösningen på detta är att köra med bländarprioritet.
Tyvärr så har jag ingen innebandybild som jag tagit med 18-55:an, men denna bild är tagen med en 350D och 50 1,8 med ISO 1600, 1/400 och f/2,8. Jag har bara fixat färgerna så att det vita blir vitt annars är bilden rakt ur kameran.