ANNONS
Annons

Foton i sporthall med standard objektiv (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

bridgeman12

Medlem
Tänkte börja foto lite på våra innebandy matcher, har dock bara i dagsläget en EOS 350D med standard objektiv 18-55 3.5-5.6.
Vilka inställningar bör jag tänka på, belysningen är inte den bästa i hallen heller!!

/Martin

Högt iso och lågt bländartal borde ju funka.
Har för mig att det lägsta blänartalet är på 3,5-5.6 på 18-55.
men på höga iso blir det brus. testa med iso 800, det är inte så brusigt på min 400D så då borde det vara samma för 350D!

Annars kan du ju testa panoering, ha lång slutartid typ, 1/15-1/60 så följer du med motivet med kameran hela tiden.
Men annars är det bara att testa sig fram!

1/125 sekund och ISO1600 tror jag kan vara lagom att börja prova på. Ingen blixt! 55 mm är ganska kort om inte hallen är jätteliten, så se till att komma nära planen.

Den automatiska vitbalansen missar ofta inomhus och då är det smidigt att köra raw så man smidigt kan justera efteråt.

Bilagor

• img_7311.jpg
    img_7311.jpg
    98.6 KB · Visningar: 1,684
Ett problem med jympasalar/idrottshallar är det dassiga ljuset, så det är bara att dra upp ISO:t och leva med bruset eller köra lite Neat Image eller Noise Ninja efteråt. Du kan dock räkna med att det är relativt jämnt ljus i hela hallen.

När jag plåtar innebandy så kör jag helt manuellt med ISO 1600 eller 800 om det är en riktigt ljus hall, vilket det väldigt sällan är. Bländaren sätter jag till objektivets lägsta och sedan tar jag testbilder på både hemma och bortalag (ljusa respektive mörka dräkter) och försöker hitta en optimal slutartid.

Jag sätter autofokusen på mittersta punkten (för att undvika att kameran tycker att sargen är fin att sätta fokus på) och ljusmätningen på utsnittsmätning (för att kamerans ljusmätare ska ge mig någorlunda korrekt information i sökaren).

Om du kör som ovanstående kommer du att upptäcka ett problem: ditt objektiv har olika lägsta bländare beroende hur utzoomad du är och därför kommer du att få en del felexponerade bilder. Lösningen på detta är att köra med bländarprioritet.

Tyvärr så har jag ingen innebandybild som jag tagit med 18-55:an, men denna bild är tagen med en 350D och 50 1,8 med ISO 1600, 1/400 och f/2,8. Jag har bara fixat färgerna så att det vita blir vitt annars är bilden rakt ur kameran.

Bilagor

• 051104 262-2.jpg
    051104 262-2.jpg
    74.6 KB · Visningar: 1,686
Innebandy

Kul att du ska plåta innebandy :)

350D funkar bra att fota innebandy med. Jag använde en 350D när jag fota på innebandy VM

Använd 1600 iso. Ställ kameran på AV och bländaren på 3,5-5,6 breror på bränvidden då väljer kameran den kortaste slutartiden åt dig.

Använd AI focus och endast en focus punkt. Bara att testa sig fram men ha tålamod och vänta tills dom kommer nära.

Lycka till.

//Jörgen

Det bästa råd jag kan ge dig om du har begränsad budget är att skaffa en billig, ljusstark fast optik att komplettera din ljussvaga zoom med.

Då då har en kamera med 1,6 cropfaktor ger en 50mm-optik samma utsnitt som en brännvidd på 80mm på en "vanlig filmkamera" eller difital slr med 24x36-sensor (FF).

Tage Olsin har ju påvisat fördelarna med den synnerligen prisvärda och därtill mycket billiga och ljusstarka Canon EF 50/1.8. På vissa ställen går den att få för 995:-.

Tror du kommer att bli besviken i det långa loppet annars. Innebandy vill jag minst ha 1/250 sek på och din kamera kan återge bilder med iso 1600 bra, men alla gymnasitikhallar har det dåliga ljuset gemensamt.

Så har du råd, skaffa ett. I annat fall har du fått andra tips som i alla fall minimerar begränsningen på din 18-55. Blixt på innebandy irriterar bara spelarna. 50:an är dessutom är bra handbollsobjektiv och en fin porträttoptik på en kamera med cropfaktor 1.6

Ha det bra/LA

50mm 1.4

Fotograferade igår en Innebandy match med min 20D och 50mm f1.4. Jag hade ISO 1600 och en slutare på omkring 1/1000-500s Men allt blev fasen suddigt ändå.

Vore snällt om ni kunde berätta för fel jag har gjort.?!

Mvh Kim Ekelund

Använda slutartid 200 och blixt?

I min EOS350D ställer sig slutartiden aut på 60 om jag kör med automatik och blixt.
Fotade grabben under ett träningspass på motocrossen idag, stod nära och körde med kitobjektivet 18-55. Hans vita hjälm bl.a blev diffus och slutartiden är för lång helt enkelt.
Kan ju köra med manuell slutartid och blixt och kan så fota med blixt och slutartiden på 200, bländarvärdet blinkar då givetvis.
Är det ett bra sätt att fotografera med blixt, få "stillbilder" på snabbare objekt och 1600 iso.
Det som ändras är väl blixtens räckvidd, eller?
Vill så gärna få skarpa bilder under den mörka årestiden utan att lägga en massa pengar på dyra objektiv.
Har ju nyss köpt kameran.

M.V.H Mikael.

Bilagor

• blixtproblem.jpg
    blixtproblem.jpg
    34.6 KB · Visningar: 1,188
Re: 50mm 1.4

LIMIT skrev:
Fotograferade igår en Innebandy match med min 20D och 50mm f1.4. Jag hade ISO 1600 och en slutare på omkring 1/1000-500s Men allt blev fasen suddigt ändå.

Vore snällt om ni kunde berätta för fel jag har gjort.?!

Mvh Kim Ekelund

Knappast rörelseoskärpa på de tiderna, väl? Med servofocus borde det bli både frysta och skarp bild på åtminstone en spelare.

Du har väl inte kört på single AF för då låser du AF med till hälften nedtryckt avtryckare och spelarna hinner röra sig ur fokus?

Men har du kört med både följande fokus och minst 1/500 sek så ska det funka. Enda felet jag då kan tänka mig är att det blivit något fel i överföringen mellan kamera o optik. Kolla om kontakterna är rena. Eller i värsta fall behöver kanske optiken justeras Testa så att den inte bakfokuserar eller framfokuserar.

ISO 3200

Hej!

Jag brukar fotografera i sporthall med dålig belysning, från början körde jag ISO 1250,1600, men nu kör jag enbart ISO 3200 med en 5D och med bländare 2.8 eller större f 2.2, beroende på optik.

Jag kör i RAW-format och när jag "framkallar" jpeg bilden så reducerar jag i princip bort bruset nästan helt, man kan aldrig se att den är tagit med ISO 3200...

Bilden nedan är tagit med ISO 3200 1/500sec f/2.8
Optik EF70-200mm f/2.8L

Blir canonbra kvalité på bilderna...
se större bild här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/818984.htm?set=lp

Bilagor

• img_4411_2.jpg
    img_4411_2.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,175
100 % utsnitt ISO 3200 från RAW-bilden

Visst syns det brusigt när man tittar på 100% på skärmen ändå...
Tycker ändå att en papperskopia i bra kvalite på framkallningen blir mycket godkänd.

( syns oftast värre på skärmen än på papperet )

Bilagor

• face.jpg
    face.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,130
Innebandy med ISO 1600

Med ISO 1600 och kameran i AV-läget, samt bländaren inställt på f2.5 fick jag exponeringstiden 1/400s, med iso 3200 hade bollen varit mer fryst än nu.

Optik Canon 85mm fast f 1.8 och Canon 5D.

Bilagor

• innebandy.jpg
    innebandy.jpg
    46.4 KB · Visningar: 1,142
Re: ISO 3200

RickE.nu skrev:

Jag kör i RAW-format och när jag "framkallar" jpeg bilden så reducerar jag i princip bort bruset nästan helt, man kan aldrig se att den är tagit med ISO 3200...

Kanonbilder Ricke!

Vad ska man tänka på i RAW för att minska det ev. ISO-bruset? Använder du Adobes Camera RAW?

MVH

Fredric

Re: Re: ISO 3200

frlu skrev:
Kanonbilder Ricke!

Vad ska man tänka på i RAW för att minska det ev. ISO-bruset? Använder du Adobes Camera RAW?

MVH

Fredric

Tack!
Jag kör i Adobes Raw och under detalj ställer jag skärpan på 0, sedan Luminance Smoothing mellan 25-50 och sist Color Noise Reduction på ca 30-60 beroende på bild, vill man ha bättre än så får man köra Net Image eller liknande program, men tycker det räcker för min del med Adobes Raw hanterare.

Mvh Ricke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar