Annons

Fotomässan 2010 värt ett besök?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Det verkar från många som knatat dit att det var lite ljummet både med nya prylar och med fotoutställningen jämfört med tidigare år ... söndagen är ledig så här långt, men är det värt ett besök?

Det är en fråga som bara du kan svara på...
Inträdet är höjt i år till 195:- , vill minnas att det var 120 eller 150:- förra året.
För egen del skulle det kosta 375:- (SL-remsa + inträde) bara på att komma dit o hem, så jag avstår nog...

Det är en fråga som bara du kan svara på...
Inträdet är höjt i år till 195:- , vill minnas att det var 120 eller 150:- förra året.
För egen del skulle det kosta 375:- (SL-remsa + inträde) bara på att komma dit o hem, så jag avstår nog...

Jag var där igår och betalade 150 kr. 120 kr kostade det om man köpt via förköp. 80 kr om man är student.

Missade årets fotomässa på grund av flytt. Tråkigt, men samtidigt inser jag att jag därigenom missade en kostnad på >500 kronor. (Tåg, pendel och entré plus käk) Så jag får väl börja spara till nästa års mässa och se till att reservera tid för den.

Brukar träffa en del gamla bekanta på mässan och det är en del av behållningen utöver att få kolla på bilder och prylar.

Var där igår, och kände kanske inte att det var lika kul som de senaste två gångerna. Överlag tycker jag att det var trevligare i Nacka. Men det handlar nog mycket om ens 'dagsform' och hur programmet ser ut just denna gång. De firmor som har montrar är ju i princip desamma som alltid. Dock har jag känslan av att det fanns fler scener och mindre rum för olika föredrag förut - nu bara två, i och för sig allt gratis, men jag vill minnas att programmet var mer varierat tidigare. Men man ska väl inte vara förvånad över att det påminner om sistens. Och det är ju alltid en massa bra fotografi att titta på.
hälsar Martin

Tack för kommentarerna.

Jag tror jag stannar hemma och redigerar lite bilder istället, det är bättre för plånboken.. :)

Förra året tycker jag var ett litet lyft vs Nacka,
men nu har den stagnerat.
Det var värt ett besök för mig tex pga
att jag tänkte lämna in en Sigma glugg för rep.
Men den lagades gratis på plats(bara enkel rep.).
Har man varit på Göteborgsmässan på 90-talet
så kan man säga att mässan är ett skämt
eller en mässa för närområdet.

Det jag var mest intresserad av att glo på, Canon EF 8-15mm f/4L USM, fanns inte på mässan. Det finns ett sådant objektiv i Europa just nu, och det var i Italien idag, sa de.
Annars var det ungefär samma sak som i fjor, fast Media Markt sålde inga billiga saker denna gången.

Äh, det kostar inte mycket mer än en bio. Jag lyssnade på Brutus och den inspirerande norrmannen Morten X. Då blir timpriset väldigt lågt. Själv hoppades jag på nåt bra mässpris på ngn fotoskrivare hos Canon - men de dom ställt fram får man billigare på Sveavägen så där handlade jag idag... Sen finns typ 100 gallerier att inspireras av i ena änden av hallen om man får tråkigt. Och så var det kul att prova objektiv man aldrig kommer ha råd med, Canons 600 står uppställt bredvid de andra drömobjektiven fria att prova. Sen ville jag också prova Leicas skärpeinställning som påstås vara så fantastisk men tyvärr hade danskarna i montern bara nåt enstaka ex och rätt mkt folk i montern så det blev inget med det.

Men nog är det värt ett besök om man bor i trakten iaf.

Mycket räknande på pengar. För mig blev det riktigt dyrt eftersom de reade ut en kamera jag spanat på för 14999 mot ordinarie 24999, men jag är nöjd.

Blev ett dyrt besök i år ! Men det hade jag å andra sidan redan räknat ut.

Ändå "sparade" jag ganska mycket stålar.

D700 var nedsatt 2000:- 16-35 nedsatt 500 och SB900 nedsatt 400

Var där i fredags, och på något sätt tyckte jag det var lite oinspirerande. Utöver utställningarna kändes det som det var väldigt lite nytt sedan förra året, t o m färre utställare/butiker. Undrar varför så många hoppat av? Samma utrustningar med några få tillägg, samma reaartiklar som skrapats fram sedan förra mässan...

Var man där förra året och räknar in en hel jävla SL-remsa i kostnaden av någon underlig anledning rekommenderar jag att man avstår.

Det kostar en rejäl slant att ställa ut på mässan och det kan väl förklara att intresset är lite halvljumt att ställa ut. Bildmässigt var det mycket sämre än förra året enligt min mening. Det var inte mycket som fastnade den här gången.

/Maverick

Jag kunde inte låta bli att åka dit ändå, och det var bortkastade pengar ...inga kul prylar, tunt med kul bilder.

Köpte några fototidningar men med biljett, parkering och bensin blev det rätt mycket dyrare än på pressbyrån. :)

Jag tyckte att fotomässan i år val helt okej på alla sätt och vis!
Jag har varit där tidigare år också (dock inte förra året) och tycker att mässan varit ungefär lika bra varje gång utifrån mina preferenser.

Själv lyssnade jag på två bra och inspirerande föredrag, fick min kamera rengjord gratis, handlade en väska och ett filter till bra priser, samt fick chansen att klämma och se en del intressanta produkter som normalt sett inte brukar stå uppställda i butik.
Jag tycker att det var mycket värt ett besök.

Jag tycker fotomässan gått lite utför de senaste åren. I år var inget undantag inga direkta objektiv, kameror eller tillbehör som drog och inte några workshops tillgängliga.

Jag åkte mest för att lämna in mina hus på check&clean inför årets vinterfotosemester... Sprade en slant jmf med att lämna in dom til ordinarie pris.
Kollade in lite olika printerpapper och hittade ett nytt som jag tror kan vara värt att prova...

Frugan som var med kikade på utskrifter (tog med egna bilder och fick provutskrifter i olika format med sig hem) och var nöjd med det. Det slank även ner nån kopp kaffe och skorpa hos fotosidan och hon hälsar och tackar.

Kosrt sagt båda nöjda (jag fick som sagt lite renare grejer) och frugan sina bilder.

Ett stort problem är lokalerna tror jag. Fotomässa på Stockholmsmässan är en ökenvandring. Nacka är betydligt trevligare och för mig låg det perfekt eftersom jag kunde ta Waxholmsbåten från Vaxholm.
Tycker även restaurangerna är väldigt tråkiga på mässområdet i allmänhet och i anslutning till Fotomässans utställningshall i synnerhet.

Känns som ett mellanår. Tycker heller inte att det var något speciellt som fastnade än ett antal fullständigt gräsliga krigsbilder.

Tyckte att det var en ok mässa i a f. Fixade lite tidningsprenumerationer, en kompaktkamera och lite inkjetpapper till helt ok priser. Såg en del bra bilder (bl a Fredrik Öman). Klämde på lite utrustning (kul att kolla senaste filmningstillbehören för DSLR bl a). Osv. Osv.

Att betala 130:- plus en pendelbiljett kan väl ingen klaga på? De flest här lägger väl hundrafaldigt mer på kameror och linser ; )

Linser?

Du menar det man får leva på när man lagt alla pengarna på objektiv? ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar