Annons

Fotolabbs fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tidigare använt Fuji´s fotopåsar på Konsum/Coop när jag har lämnat in negativ färgfilm. Men efter att ha provat Lofoto så kommer jag skicka mina filmer dit istället.

www.lofoto.se
 
Man lämnar in Fujipåsarna på Konsum/Coop ch hämtar ut bilderna 4 dagar senare.
Hos Lofoto kan man beställa fotopåsar att ha hemma, betalt och klart i förväg. Sedan är det bara att posta och få bilderna i brevlådan 2 dagar senare (PPP Plus-påsarna).

Lofoto använder Kodak-papper och jag tycker att mina macrobilder blev bättre med det. Inte lika pixliga trots att jag scannar in på samma sätt som Fujibilderna.
Jag gillar Kodak-pappret bättre trots att jag föredrar Fuji-film. :)

Lofoto har ju fått bra betyg i tester.
 
Jag skall sända in rullar med vnlig negativ i och både svart/vit och färg.
Monica alla Konsum/coop har inte den möjligheten som du skriver.
 
Svartvitt som inte framkallas i en sk. C-41 process kan man inte skicka in vartsomhelst, det kostar också ofta mer än vanlig framkallning.

Annars så gillar jag också lofoto faktiskt, men det kostar lite mer än dom billiga fujipåsarna.
Men om man inte plåtar så mkt så är det nog värt det, snabb service och mycket bra bilder får man.

/Henri
 
Själv använder jag www.Fotolabo.net

Billiga, relativt snabb och ger en mycket god kvalitet, "bäst i test" i tidningen FOTO

Har via FS blivitrekomenderad www.dox.se, men tyckte inte jag märkte någon skillnad, dock använde jag inte deras x-tra tjänst, "färgprofil" tror jag den hette, men å andra sidan använder jag inte PRO hos fotolabo heller.

Har framkallatförstoringar upp till 30*40 och har aldrig haft några problem med kvaliteten

Laddar ner ett litet program, laddar upp bilderna via nätet, ca 4-5 dagar senare har du bilderna i brevlådan, smidigare kan det knappt bli. De framkallar givetvis också vanlig film, med bra resultat

// Anders
 
Nu gällde det väl framkallning av vanlig film och då skulle jag inte rekommendera Fotolabo (om de inte bättrat sig väsentligt på senare tid). Det var ett tag sedan jag framkallade vanlig film.

De är helt OK på att göra kopior av digitala filer men deras vanliga framkallning är bland det sämsta jag råkat på. OK de är ofta billiga (man får ju en 29kronors påse som reklam med jämna mellanrum) men inte ens det låga priset tycker jag har uppvägt de dåliga bilder man fått tillbaka.

De har varit alldeles för hårda (kontrastrika?)och röda tycker jag. Är ingen expert på detta men kan bara säga att mina bilder har blivit bättre på alla andra ställen jag använd mig av. Håller med de tidigare inläggen om att Lofoto är bra.

Jag beställde även digitala bilder när jag framkallade hos Fotolabo och de stämmer väl överens med papperkopiorna i fråga om färger m m.

Ett exempel.
 

Bilagor

  • liten_017.jpg
    liten_017.jpg
    26.3 KB · Visningar: 344
Dox foto är det enda ställe som lyckets framkalla mina scannade bilder tillräckligt ljusa. Jag använde Agfa programvara för att ladda upp dit. Finns på Agfa hemsida.
 
Ska du framkalla negativ skulle jag rekommendera Fuji's fotocenter eftersom det är de jag har bäst erfarenhet av. Jag har skickat filmer till olika postföretag och när jag fått hem dem upptäckte jag att negativen hade misshandlats (repor och damm). Men om du är ute efter bra digitala kopior skulle jag då rekommendera www.ofoto.eu.com som är Kodak's online tjänst. Bilderna framkallas i Frankfurt tror jag och blir billigare än att framkalla dem i Sverige, dessutom av mycket hög kvalité. Det ända som jag skulle tänka på är att de framkallar i 3:2 (10x15) faktor vilket inte riktigt stämmer överens med 4:3 (11x15) som de flesta kompakta digitalkamerorna kör med. Det kan hända då att bilderna blir lite kapade. Men kör du D-SLR är det inga problem alls.

http://gallery.gulnet.nu/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.