Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokungen, EJ Öppet köp

Produkter
(logga in för att koppla)
dannedansk skrev:
Dock så när man säger att det inte är öppetköp känns det lite som man inte "litar på varan man säljer".
Absolut inte, öppet köp har ju inte med varans kvalitet att göra. Öppet köp eller ej handlar om att ge kunden möjlighet att ångra sig och få pengarna tillbaka.
Det handlar inte om någon som helst utökad garanti på varan och det går t.ex sällan att ta hem en dammsugare och efter att ha provdammsugit lämna tillbaka den för att man inte tyckte den var så bra som man hade hoppats.

Typiskt handlar det om att kunden köper två blusar/skjortor/whatever för att i lugn och ro hemma kunna se vilken som passar bäst till de där byxorna som han/hon inte hade med sig till butiken.

När det gäller kameraprylar är det nog tämligen vanligt att kunden vet att det han köper kommer att passa utrustningen han har. Undantaget skulle möjligtvis vara om en släkting går in och köper vad han tror är rätt julklapp men då är det säkert ok att byta varan så länge den är oanvänd.

Jag tänker inte handla där

Svar den 19:e December

Hej!
Jo då, vi är tacksamma för din omtanke att få svara på olika synpunkter som skrivs på internet.
Men vi försöker lösa allt med kunden direkt här i butiken.

Tack för mail!
Och God Jul o Gott Nytt År!

Hälsningar
Stefan
FotoKungen

----- Original Message -----
From: Bookinghouse
To: [email protected]
Sent: Saturday, December 16, 2006 10:14 PM
Subject: Tack

Jävla otacksamt att inte tacka.

----- Original Message -----
From: Bookinghouse
To: [email protected]
Sent: Wednesday, December 06, 2006 10:02 PM
Subject: LÄS

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69624&perpage=15&pagenumber=2

Ni kanske borde svara ?

Kontentan: Kan man inte säga tack, så handlar inte jag där heller.

Tyvärr visar Fotokungens svar på ditt mejl lite av samma bemötande jag fick vid mitt senaste besök i butiken. Tar inte detaljerna i denna tråd
men, är inte längre nöjd kund och handlar mina varor i annan butik.

Att fotobutiker inte tillämpar öppet köp har jag full förståelser för. För det är inget litet problem med att folk vill "köpa" saker på öppet köp. Förfrågningarna följer vissa mönster. Det är fler frågor runt pings, skolavslutning, midsommar och så vidare. Efterfrågan på macroobjektiv när det är rimfrost ute är inte obetydlig. Så i praktiken är det bara vid jul som det förekommer öppet köp.

Har man dock en bra kontakt med sin affär så är det få som är helt omöjliga, kan ju dock skilja på vad man anser är en god kontakt.

När det gäller att köpa "prövade" varor så har jag själv inga betänkligheter inför det så länge det inte finns någon fysisk åverkan på objektet. Då räknar jag inte fingeravtryck och damm och sådant. Få bryr sig väl om att en "ny" bil gått några kilometer eller mil.

Mvh
Maverick

Senast ändrad:
Re: Jag tänker inte handla där

"Skåningen" skrev:

Jävla otacksamt att inte tacka.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69624&perpage=15&pagenumber=2
Ni kanske borde svara ?
Kontentan: Kan man inte säga tack, så handlar inte jag där heller.

Jag förstår att affärer inte svarar i diskussioner som t.ex denna. Oftast så blir det ännu mer smutskastning. Tummen upp för att de inte ger sig in i sandlådan utan löser det med kunden ifråga istället.

Dessutom så var ditt mail oerhört oseriöst. T.ex tycker jag det är otrevligt med mail där det inte hälsas (t.ex Hej) och avslutas med ett Mvh eller hälsn osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar