Annons

Fotokungen, EJ Öppet köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Svar

Jag har mailat fotokungen och bett den komma med en kommentar.

Förhoppningsvis kommer det snart.

Sebastian Landin skrev:
Det är inte bara Fotokungen som har denna policy;
Med tanke på att det tidigare i tråden kom fram att "Jag har bara använt objektivet i en dag" så är jag tveksam till om det finns någon försäljare av någonting som har en så frikostig policy för öppet köp.
Har man använt en sak en dag är den lixom begagnad, oavsett hur bra skick varan ser ut att vara i.

Det skulle förvisso vara fantastiskt trevligt om man (när man hade ett tillfälligt behov av dyr utrustning) kunde knata ner till KD och köpa sig prylarna man behöver på öppet köp, använda dem och sen lämna tillbaka desamma men jag tror de flesta inser att det är fel och att man måste ljuga och låtsas att man ångrade sig och aldrig använde prylarna för att ha en chans att komma undan med det.

fhe skrev:
Det skulle förvisso vara fantastiskt trevligt om man (när man hade ett tillfälligt behov av dyr utrustning) kunde knata ner till KD och köpa sig prylarna man behöver på öppet köp, använda dem och sen lämna tillbaka desamma men jag tror de flesta inser att det är fel och att man måste ljuga och låtsas att man ångrade sig och aldrig använde prylarna för att ha en chans att komma undan med det.
Det är därför många inte har öppet köp på just foto och videokameror, det missbrukades alltför mycket.

aik_putte skrev:
Har jag rätt att få byta till en annan vara då?
Det beror på om Fotokungen tillämpar bytesrätt OCH om de bedömer att ditt objektiv är tillräckligt fräscht för att tas tillbaka. De enda som kan besvara den sista frågan är folket i butiken när du visar upp objektivet för dem och frågar snällt.

fhe skrev:
Med tanke på att det tidigare i tråden kom fram att "Jag har bara använt objektivet i en dag" så är jag tveksam till om det finns någon försäljare av någonting som har en så frikostig policy för öppet köp.
Nja, min erfarenhet är precis tvärtom, både Clas Ohlson och Cyberphoto har varit väldigt tillmötesgående.(inget gnat alls, för CO så spelade det ingen roll att det hade gått 2 månader)
Mindre tillmötesgående men har inte haft problem med har Onoff, elgiganten och expert varit.(Jag har behövt säga att jag var missnöjd/inte vill ha produkten)
Minst tillmötesgående (dvs. efter 45 minuters tjat) har power varit.

Resultat.
Jag handlar nästan allt på CO, jag får alltid grym service, grym garanti, öppet köp och trevlig personal(allt gäller butiken här i Umeå)

bEPH skrev:
Nja, min erfarenhet är precis tvärtom, både Clas Ohlson och Cyberphoto har varit väldigt tillmötesgående.(inget gnat alls, för CO så spelade det ingen roll att det hade gått 2 månader)
Om du med det där menar att du faktiskt gick omkring och använde ett objektiv i två månader och sen kunde lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka får man tacka för varningen. CO är uppenbart inget ställe man ska köpa nya objektiv på, för då finns en uppenbar risk att de är bättre begagnade.

Men allt är såklart upp till butiken, att tro att man har rätt till sådant bemötande är dock att vara lite väl optimistisk.

fhe skrev:
Om du med det där menar att du faktiskt gick omkring och använde ett objektiv i två månader och sen kunde lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka får man tacka för varningen. CO är uppenbart inget ställe man ska köpa nya objektiv på, för då finns en uppenbar risk att de är bättre begagnade.

Men allt är såklart upp till butiken, att tro att man har rätt till sådant bemötande är dock att vara lite väl optimistisk.
Nu så är det inte objektiv som jag köpt på CO, men visst, jag är beredd på att få bättre begagnade grejor när jag köper där. Ser det inte som något problem bara grejorna är i nyskick, samt att jag vet om att CO har haft bra garantiservice i de fall det behövts. Skulle det märkas avsevärt ifall nån använt grejorna en månad så är det inga grejor jag vill ha.

bEPH skrev:
Jag handlar nästan allt på CO, jag får alltid grym service, grym garanti, öppet köp och trevlig personal(allt gäller butiken här i Umeå)

Nu såg jag just att Kjell & Company skall öppna en butik i Umeå och även de i Victoriagallerian. Nu är det bara Biltema som jag saknar ;-)

I övrigt så håller jag med om C-O.

P.R. skrev:
Det beror på om Fotokungen tillämpar bytesrätt OCH om de bedömer att ditt objektiv är tillräckligt fräscht för att tas tillbaka. De enda som kan besvara den sista frågan är folket i butiken när du visar upp objektivet för dem och frågar snällt.

Jag har visat upp det två gånger för dom och dom har kontrollerat det och testat det själva och det funkar som det ska och ser helt nytt ut men dom måste tydligen kontrollera det igen.

aik_putte skrev:
Jag har visat upp det två gånger för dom och dom har kontrollerat det och testat det själva och det funkar som det ska och ser helt nytt ut men dom måste tydligen kontrollera det igen.
Om du visat upp det två gånger är det ännu märkligare att du samtidigt misslyckats med att kommunicera tillräckligt med personalen för att få reda på vad som gäller.

Men allt är egentligen väldigt enkelt: du skall prata med de enda som har möjlighet att ge dig klara besked, nämligen personalen hos Fotokungen. De kan berätta om de tillämpar bytesrätt och framförallt är det de som avgör om de vill försöka sälja ditt begagnade objektiv som nytt eller ta förlusten som ett demonstrationsexemplar innebär.

Jag håller det för osannolikt att de inte skulle vilja titta på ditt objektiv en gång till för att kontrollera att du inte använt det ännu mer, men jag kan ha fel.

När jag kom tillbaka på eftermiddagen och hörde mig för vad dom hade kommit fram till så fick jag byta objektivet mot ett batterigrepp som kostade 50kr mindre men fick inte tillbaka mellanskillnaden eftersom objektivet måste säljas som begagnat nu.

Niklas af Wibom: Försäljaren hade läst hela diskussionen här.

Slutet gott, allting nästan gott!

Jobbar själv då och då i butik, och det här med öppet köp kan verkligen krångla till det. Många kunder har ingen aning om att både bytesrätt och öppet köp är helt frivilligt från butikens sida. Inte alls ovanligt att folk köper saker, tar hem och använder aktivt i hela perioden för öppet köp och sedan vill lämna tillbaka. Tur då att man står på sig.

Nåväl, mitt tipps är att alltid fråga säljaren om vad som gäller!
Inte sällan kan man komma överens och öppet köp och exakt vad som gäller. Som säljare vill man ju alltid sälja :)

//

Notering

Intressant notering:

Jag har vid ett 10 tal tillfällen mailat företag som diskuteras här och tipsat dem om tråden så de kan "svara".

Endast En skrev tillbaka och tackade, och de var så tacksamma att jag fick 3 rullar DIA ( tror det var crimson).

De andra 9 sket i att tacka.

Är jag sur för det? Nej,bara en intressant iaktagelse, som säger minst lika mycket om företaget som deras svar i trådarna.

Niklas
Skall till Köpenhamn i morgon och handla ÖL

Jag har själv jobbat väldigt länge i butik, och jag är helt klart schitzofren när det gäller öppet köp, beroende på om jag är säljare eller köpare.

Som säljare är det i mycket bra argument, att få kunden över "kanten" och bestämma sig redan idag. För kunden känns det tryggt att veta att en ev. felsatsning ändå kan korrigeras.

Öppet köp har blivit ett stort argument, som mest utvecklats av IKEA, och sedan "efterapats" hos t.ex. Clas Ohlson.
Du kan ju t.ex. köpa en säng, och säga efter en månad eller tre, att du inte är nöjd - och du får pengarna tillbaka. Men IKEA omsätter så ofantliga summor, så de kan vara mycket generösa i sin policy. Men skulle IKEA börja sälja videokameror så är jag tvärsäker på att deras policy skulle stramas åt.

Klassikern är att kunden kommer in på fredagen och köper en videokamera samt 5 band på kreditkort, på lördagen filmar han festligheterna, på söndag tankar han över filmen och på måndag lämnar han tillbaka kameran och urskuldar sig med någon kass anledning.

Men som köpare....
Jag vill ju vara tvärsäker på att min nyinköpta vara är "o-kysst". Ta t.ex. ett DSLR hus, där går det ju att se hur många bilder som är tagna. Inte f-n skulle jag gilla att någon hade testat kameran under en dag och 200 bilder var tagna.

Nä, tve eggat är det verkligen, finns väl egentligen inte ett "rätt" svar.

Hälsningar

Adam

Dock så när man säger att det inte är öppetköp känns det lite som man inte "litar på varan man säljer".

Till exempel då jag var och skulle köpa en såkallad "boatian" =kinamoped. Ingen garanti Inget öppetköp.

Såklart är det garanti på objektivet

förstår ni vad jag menar?

Ps: väldigt intressant diskussion

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar