ANNONS
Annons

Fotokungen, EJ Öppet köp

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Gick tillbaka till Fotokungen i Stockholm (Söder) idag för att lämna tillbaka mitt objektiv som jag köpte för två dagar sen men fick till svar att dom inte har Öppet köp, det är ju bra att dom skriver det någonstans...

Är det någon annan som fått samma svar där?

Jag skrev faktiskt ett e-mail till Fotokungen idag och frågade om dem har två veckors ångerrätt. Jag har för mig att postorderföretag (och internetföretag) måste ha nån form av öppet köp eller ångervecka enligt lag. Dessutom ska man försiktigt få undersöka varan, dock utan att orsaka någon form av åverkan givetvis.

Svaret jag fick var att objektivet (det var ett objektiv frågan gällde) måste vara helt oanvänt för att dem skulle ta tillbaka det. Man får alltså inte ens prova det försiktigt i hemmiljö.

Jag kommer då iaf aldrig att beställa något hos Fotokungen om man inte ens får provta någon bild hemma.

Patrik: Jag antar att dom inte behöver ha öppet köp om du köper det i deras fysiska butik.

Ja, eftersom jag oturligt nog trodde att alla butiker hade öppet köp av någon form (förutom underkläder och såna saker) så tänkte jag inte alls på det när jag köpte det men en person i butiken nämde att jag kunde få byta det mot någon annan sak, får se om jag hittar något annat för samma summa som jag verkligen vill ha eller om jag säljer ''skiten''.

Ångerrätten är väl olika när det gäller distansköp eller "över disk" om jag minns rätt. Men det utesluter ju inte att en butik kan ha öppet köp ändå, det är ju ganska vanligt.

Däremot kan jag ha förståelse för att man inte låter det gälla om varan är uppackad. Det är ju inte roligt att komma som andra köpare till en pryl som någon annan haft hemma till prov. Jag vet ju inte hur pylen har behandlats, det vet inte heller butiken som står med ansvaret. Som köpare skulle jag känna mig tryggare av den regeln.

Däremot...det borde vara möjligt att ha testexemplar om kunden vill prova. En del affärer har faktiskt det, även om de kanske inte har alla prylar.

/Arne

Arne S skrev:
Ångerrätten är väl olika när det gäller distansköp eller "över disk" om jag minns rätt. Men det utesluter ju inte att en butik kan ha öppet köp ändå, det är ju ganska vanligt.

Däremot kan jag ha förståelse för att man inte låter det gälla om varan är uppackad. Det är ju inte roligt att komma som andra köpare till en pryl som någon annan haft hemma till prov. Jag vet ju inte hur pylen har behandlats, det vet inte heller butiken som står med ansvaret. Som köpare skulle jag känna mig tryggare av den regeln.

Däremot...det borde vara möjligt att ha testexemplar om kunden vill prova. En del affärer har faktiskt det, även om de kanske inte har alla prylar.

/Arne

Faktiskt så plockade man upp objektivet i butiken när jag köpte det så att jag fick kolla på det först och det utesluter ju inte att andra också fått röra det.
Jag har bara använt objektivet i en dag och dom kollade på det och testade det idag i butiken och konstaterade att det inte är något fel på det och att det ser ut som om jag aldrig använt det.

Arne S skrev:

/Arne

När butiken mottar min retur får dom ju naturligtvis öppna lådan och packa den på rätt sätt och kolla att t ex objektivet inte har fått minsta repa eller liknande. Är objektivet inte helt felfritt så bör butiken inte godta returen. Nästa kund ska ju inte märka att den inte är helt "ny".

Det är väl så det bör vara, att man får testa lite hemma, eftersom du inte har möjlighet att klämma och känna på varan i deras butik.

aik_putte skrev:
Faktiskt så plockade man upp objektivet i butiken när jag köpte det så att jag fick kolla på det först och det utesluter ju inte att andra också fått röra det.
Jag har bara använt objektivet i en dag och dom kollade på det och testade det idag i butiken och konstaterade att det inte är något fel på det och att det ser ut som om jag aldrig använt det.

Det tvivlar jag inte en sekund på, kanske är det också så de flesta hanterar prylarna i ett sånt läge. Men tyvärr gäller det inte alla. Jag drabbades själv av en händelse där jag själv fick lägga ner en hel del jobb innan jag lyckade övertyga butiken om att prylen varit såld tidigare och att den var skadad när jag fick den. Det var ren tur att det löste sig.

Att de plockar fram det i butik har jag mer förståelse för, då har de ju koll på vad som sker.

uso skrev:
Nästa kund ska ju inte märka att den inte är helt "ny".

Men den ska säljas som "ny"?? Där är vi inte överens, och det är helt ok för mig att vi inte är det.
I mina ögon är det lurendrejeri att inte upplysa kunden om sådant. Tror faktiskt inte att det är lagligt ens.

Det finns ju något som heter Distans köpslagen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.htm

Läs den som orkar..

Men jag har för mig / tror det är så här:

* Man har alltid ångerrätt vid distansköp på nätet / telefon etc.

* Ångerrätt och öppetköp är inte samma sak. Ångerrätt är ouppackad / oanvänd vara mendans öppetköp , då har du provat varan.

Det skall finnas en konsumentvägledare i varje kommun, det kostar inget att kontakta dem och höra vilka rättigheter du har och vilka Fotokungen har.

Lycka till..

/B

uso skrev:
Men det är ju ett riktigt bra och prisvärt objektiv! Varför vill du inte behålla det?

För att det fokuserar inte tillräckligt snabbt för mig och det tog tre försök innan fokuseringen hamnade rätt på ett stillastående objekt, mer än hälften av mina bilder igår blev helt suddiga och ja, jag hade rätt inställningar.

Arne S skrev:
Men den ska säljas som "ny"?? Där är vi inte överens, och det är helt ok för mig att vi inte är det.
I mina ögon är det lurendrejeri att inte upplysa kunden om sådant. Tror faktiskt inte att det är lagligt ens.

Jag har lämnat tillbaka ett flertal objektiv som jag köpt via nätet och som jag dessutom testat. Kartongen är ju inte plomberad direkt.

uso skrev:
Jag har lämnat tillbaka ett flertal objektiv som jag köpt via nätet och som jag dessutom testat. Kartongen är ju inte plomberad direkt.

Visst, tvivlar inte alls på det. Dessutom gäller ju då reglerna om distansköp så det är helt i sin ordning.

Jag är också övertygad om att jag köpt prylar som varit ute på det sättet. Tror man något annat bör man nog fundera en stund till... :)

Men det innebär inte att jag anser att det är okej. Som konsument anser jag mig ha rätt att få en obegagnad vara om den säljs som sådan.

Låt säga att jag kommit in en butik för att köpa en glugg. Bestämmer mig för köp. Och blir tillfrågad om jag vill ha en som varit ute hos kund på prov eller en som inte varit det. Priset är detsamma. Valet hade för mig varit givet... (Men situationen skulle nog aldrig inträffa, det är jag medveten om)

BIF-BigFoot skrev:
Ångerrätt och öppetköp är inte samma sak. Ångerrätt är ouppackad / oanvänd vara mendans öppetköp , då har du provat varan.

Du har rätt beträffande ångerrätt vid distansköp.

"Öppet köp" däremot är inget begrepp i lagboken utan ett frivilligt erbjudande från affärens sida. Alltså kan de sätta sina egna villkor och det variare sålunda från butik till butik. I de allra flesta fall innebär det "återlämnas i obrukat skick i originalförpackning". I praktiken skiljer det sig dock mycket åt hur hårt man tolkar detta.

Mvh
Anders

Konsumentvägledning...

Öppet köp: Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det...

Bytesrätt: Ibland erbjuds du ett tillgodokvitto om du ångrar köpet. Du får alltså inte igen dina pengar...

Ångerrätt: När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige...

Hi folks

För mig är det enkelt. Inget öppet köp = Inget köp. Det är ett sätt för butiken att visa att man är seriös och tror på det man erbjuder sina kunder. Nu klandrar jag inte dig som missade att Fotokungen inte har öppet köp. Jag hade nog oxå förutsatt att så var fallet.Att en seriös (?) fotobutik i Sverige i dag inte per automatik tillhandahåller öppet köp anser jag vara anmärkningsvärt. Självklart ska varan vara i perfekt skick etc men öppet köp SKA det bara vara,

Mankan

AFJ skrev:
Du har rätt beträffande ångerrätt vid distansköp.

"Öppet köp" däremot är inget begrepp i lagboken utan ett frivilligt erbjudande från affärens sida. Alltså kan de sätta sina egna villkor och det variare sålunda från butik till butik. I de allra flesta fall innebär det "återlämnas i obrukat skick i originalförpackning". I praktiken skiljer det sig dock mycket åt hur hårt man tolkar detta.

Mvh
Anders

I många fall så plomberar de varan när man begär öppet köp.

Det är inte bara Fotokungen som har denna policy; även Kameradoktorn informerade mig vid ett tillfälle, i samband med köp av objektiv, att jag inte kunde byta/lämna tillbaka det efteråt. Det är ju helt förståligt tycker jag. Att butiken öppnar och visar/testar en produkt är ju ok då de har full kontroll på vad som försegår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar