Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokläder

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...

Jag har funderat på att skaffa fotokläder.
Kläder som tål en del och som man kan skita ner.

Jag fotar mest naturbilder och vill ha bra kläder som man kan kravla runt med i naturen.
(fotar inte så mycket djur så kammoflage är inget krav)
Jag har funderat på jaktkläder. Vad tror ni om det?

Har ni andra tips på bra kläder?
(Inte allt för varma eftersom de ska användas sommartid)
 
Hej ..

Kolla in vandringskläder. Hagklöfs/ Lundhags/ Fjällräven ect. Finns bla på naturkompaniet.

/johan
 
För kortare fototurer över en dag eller mindre.

Byxor - Arbetskläder typ Fristad, Blåkläder, Blue etc.
Billiga
Bra rörelsemån
Tål mycket slitage
Har knäförstärkningar och möjlighet att lägga in extra knäskydd vilket är skönt efter att i 10 minuter haft knät på en sten i väntan på att någon insekt ska landa på rätt blomma.
Ganska mycket fickor på vettiga platser.
Om man inte vill se ut som en jägare/militär så finns de i mer "civila" färger, har man viktigare saker att fundera på än vad folk tror man håller på med så finns de i för skogen lämpligare färger.
 
Fotokläder ?

Man trodde man hört det mesta .... LOL !

Vad är det för speciellla klader som passar för foto ?

Måste det stå Canon eller Nikon på dom ?

Det är väl ganska uppenbart att jaktkläder borde fungera...... eller ?


/kent
 
Jag kör själv med ett par rediga kängor (väktarkängor), m/90-byxor samt under sommarhalvåret en grönaktig t-shirt, eller försvarets "fältskjorta".
Utanpå det en grå jacka av vindtät modell (400:- på stadium härom året).

M/90-persedlar kan köpas från http://www.militart.se/ till överkomliga priser.
Går det bra med äldre modell (M/59, helgrön, vissa stålgrå) finns de på ÖoB, Överskottsbolaget för nån hundring mindre per plagg.

Bägge är slitstarka, men byxorna kan bli varma på sommaren iom att de är impregnerade med någon sorts medel för att vätsketäta dem, men det går delvis ur efter några tvättar.

Överslagsräkning ger följande:
Jacka, grå, 400:-
Byxa, m/90, 300:-
Tröja, grön, 50:-
Tröja, långärm, 150:-

cirka 900 ligger jag ute med i kläder. Kängorna köpte jag för jobbet, så de räknar jag inte med.
De kostade typ 1500 och är superdupermodell av något slag.
 
Vad är det för speciellla klader som passar för foto ?

/kent [/B]


Fa en sväng i skogen i ett par seglarskor och kostym och berätta sen gärna hur det fungerade att fota växter i 5-6 timmar. Det finns kläder som är mer eller mindre lämpade för olika saker och i det här fallet gällde det skogen.
 
z_bumbi skrev:
Fa en sväng i skogen i ett par seglarskor och kostym och berätta sen gärna hur det fungerade att fota växter i 5-6 timmar. Det finns kläder som är mer eller mindre lämpade för olika saker och i det här fallet gällde det skogen.
Och hade du inte varit så våldsamt hård i ditt saxande när du klippte i hans inlägg för att citera hade det inte heller försvunnit att han ansåg att jaktkläder vore precis vad frågeskaparen var ute efter (vilket jag tolkar som generella vildmarks-/friluftskläder skulle funka också).

För övrigt så håller jag med om det jag läste mellan raderna i Kents inlägg; att det blir missvisande att prata om "fotokläder" eftersom det finns fototillfällen då det är såväl lämpligare som bättre med seglarskor och kostym än med friluftskläder. Man får anpassa sig efter situationen helt enkelt.
 
Jag använder dom kläder som passar för vad jag skall göra, jag behöver då ingen hjälp med att begripa det själv, innan jag begrep det så frågade jag mamma :)

/kent
 
jas39 skrev:
http://www.511tactical.com/

finns i Sverige på:

http://www.terrang.se/

Helt suveräna kläder. Enormt slitstarka och funkar även alldeles utmärkt till vardags.

Hej

Ser lite mesiga ut, lite för klent helt enkelt:)

Här är riktiga grejor

http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...14424&type=pod&cmCat=catfeat&_requestid=22005

Lite mer här

http://www.cabelas.com/cabelas/en/t...cat470132&navAction=jump&cmCat=cat470182_feat

Mina fotokläder

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/50088102

Hälsningar

Omar Brännström
 
Men Kent...

Albin, 17 år och fotointresserad, funderar på att spendera en del av sina sparade slantar på lite praktiska kläder för foto. Han ställer då en helt ok fråga där han ber om lite tips och råd från de som har erfarenhet. För mig känns då inte dina inlägg som konstruktiva, det känns mer som att du förlöjligar Albin.

När jag läser dina inlägg i denna tråden ger du mig en negativ bild av dig själv, en bild som inte stämmer med den du brukar visa. Jag skulle uppskatta om du slutade att ironisera över Albins fråga. Ge honom i stället lite goda råd och tips.

Jag tycker själv att jag, tack vare Albins fråga, har fått en del goda tips om ställen där man kan hitta bra prylar.

Hälsningar /Arne
 
Mr. Kent... på "humör" igän....

...men lite ironi må da en stor 17-årig kille fatta!
OBS! Att risken är stor att man måsste ha "special-kläder" för att fota natur. Ingen god trend, frågar du mej.
(OK; ok med våtdräkt för UV-foto) :))

mvh Erik J.....som fotade en solnedgång utan Haglöfs-jacka...en gång...

Edit: Jag har alllltid Canon's orginala fotoväst.
 
Arne S skrev:
Men Kent...

Albin, 17 år och fotointresserad, funderar på att spendera en del av sina sparade slantar på lite praktiska kläder för foto. Han ställer då en helt ok fråga där han ber om lite tips och råd från de som har erfarenhet. För mig känns då inte dina inlägg som konstruktiva, det känns mer som att du förlöjligar Albin.

När jag läser dina inlägg i denna tråden ger du mig en negativ bild av dig själv, en bild som inte stämmer med den du brukar visa. Jag skulle uppskatta om du slutade att ironisera över Albins fråga. Ge honom i stället lite goda råd och tips.

Jag tycker själv att jag, tack vare Albins fråga, har fått en del goda tips om ställen där man kan hitta bra prylar.

Hälsningar /Arne


Jag kanske var lite elak, så jag ber om ursäkt, har väl lite tangentfrossa.

Men som sagt Jaktkläder är väldigt lämpliga, men dyra, gamla militärkläder funkar väldigt bra, billiga är dom också.

/kent
 
:) Mr. Kent... på "humör" igän....

Yes Erik, I'm back...... har inte fått ett slagträ i skallen ännu :)

/kent
 
Bokeh skrev:
Jag kanske var lite elak, så jag ber om ursäkt, har väl lite tangentfrossa.

Men som sagt Jaktkläder är väldigt lämpliga, men dyra, gamla militärkläder funkar väldigt bra, billiga är dom också.

/kent

Helt ok,sånt som händer.

Känner själv lite tangentfrossa, har varit lite inaktiv en tid. Både med foto och på FS.

Nu har vi en del att ta igen!!

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.