Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotojobb innan f-skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

jonte22

Ny medlem
Hej och God jul!, Har tänkt länge på att starta ett litet f-skatt företag som fotograf vid sidan av utbildningen(pluggar foto) men är lite osäker eftersom det e mycket papper och likande som ska skrivas på och även när man har företaget är det mycket att hålla koll på.

Har man kunder är det såklart värt det men gör man allt det där utan att man får några kunder känns det ganska onödigt. Är ingen expert men har bara en teori om att man skulle prova att få upp ett ''företag'' utan f-skatt. prova om det funkar iallafall nåt/några jobb. Får man kunder så ansöker man om f-skatt å företags namn m.m

Eftersom om man ska betala måste man väll ha en inkomst på en viss summa per år så det borde väll inte räknas som att bedriva företag om man ex gör 2-3 fotojobb utan skatt..
Alltså en kort sammanfattning

Göra reklam för ens foton/foto tjänster
Prova om man får jobb
får man, Ansök om f-skatt

Är som sagt ingen expert. väldigt tacksam för svar
 
Det låter för mig som att du borde börja att jobba med dessa uppdrag under s.k. hobbyverksamhet.
Läs foldern http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf
När du sedan känner att det börjar bli mer regelbundna uppdrag ansöker du om f-skatt då.

Edit:
När jag själv läste foldern ser jag att det är ett antal villkor som måste vara uppfyllda, varav villkoret "Inte utför arbete på uppdrag av annan" kommer att vara oförenligt med det du beskriver.
Det är nog bara att ansöka om f-skatt, men det är inte så krångligt som man kan tro att driva litet företag.
 
När jag själv läste foldern ser jag att det är ett antal villkor som måste vara uppfyllda, varav villkoret "Inte utför arbete på uppdrag av annan" kommer att vara oförenligt med det du beskriver.
Det är nog bara att ansöka om f-skatt, men det är inte så krångligt som man kan tro att driva litet företag.

Är det inte lite beroende på hur man som fotograf formulerar fakturan? Om man inte fakturerar ett uppdrag utan istället fakturerar ett antal sålda bilder, då borde det ju vara förenligt med hobbyverksamhet...? Givet att man håller sig under gränsen för hur mycket man får dra in på ett år.
 
Det finns ingen gräns för hur mycket man får "dra in på ett år". Går du plus i verksamheten måste du skatta för det. även om det är hobby. Skatteverket.se har massor av information kring detta.
 
Det finns ingen gräns för hur mycket man får "dra in på ett år". Går du plus i verksamheten måste du skatta för det. även om det är hobby. Skatteverket.se har massor av information kring detta.

Fine, vi säger så här då:

Du plåtar bilder som kräver utrustning för 10.000 kr. Du säljer bilderna för 10.000 kr och har med det inte gått en krona plus. Då är det ingen skatt på de 10.000 kr i intäkt?
 
Fine, vi säger så här då:

Du plåtar bilder som kräver utrustning för 10.000 kr. Du säljer bilderna för 10.000 kr och har med det inte gått en krona plus. Då är det ingen skatt på de 10.000 kr i intäkt?

Stämmer i princip - så länge du inte gjort fotograferingen som uppdrag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.