Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotohandskar, vilka? Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
Nu när det börjar bli kallt, så är det inte alltid lika skönt att springa och knäppa bilder som på sommaren...

Jag är lite kall om fingrarna om jag säger så =)
Så jag funtar på att köpa ett par hanskar, men vad finns det för allternativ för "fotohandskar"finns det?
Jag har aldrig ägt några handskar som är "gjorda för foto".
Har fått tips av en kompis att skaffa "jakt handskar" ska tydligen vara varma och bra...

Någon som har något tips??? om vad för handskar och vart jag kan få tag i dom (jag bor i stockholm)

tack på förhand

mvh Robban
 
Hej
kanske inget svar på din fråga men jag har ofta exem med uttrokad hud som följd, jag använder därför oftast tunna ofodrade skinnhandskar,
ibland på höst och vinter har jag haft handskar,som varit med den följden att det blivit lite för klumpigt.
mitt råd är att prova i handskafförer och ha med kameran.

Vänligen

Harry
 
Lowepre säljer ett par tunna stickade vantar med gummibeläggning som är gjorda för foto. Jag har ett par sådana men föredrar mina tunna Fjälräven vindstropperhandskar. De är så tunna, men ändå varma, att man kan manövrera allt på kameran med dem på.
 
jakt-och fiskeaffär

Uppsök närmaste jakoch/ellerfiskeaffär och du kommer nog att hitta några bra alternativ. Hittade själv ett par helt suveräna fleccehandskar med avklippta fingertoppar och uppfällbar "vantdel" (vantdelen som är som ett par tumvantar kan fällas upp och fästas med kardborrar mot överhandsdelen på fingervanten) Hoppas du förstår vad jag menar! Funkar 100.
 
Varma kläder

Är man varmt klädd i övrigt och har hyfsad blodcirkualtion(dvs står ej blixtstill) så klarar man sig utan handskar under fotostunderna med lite tränig. Se ex eskimoer, yrkesfiskare o dyl
 
se bild

Kolla in bilden på mig här på fotosidan-där syns vantarna jag pratar om (klicka på mitt namn till vänster). Och så undrar jag om marcus någonsin varit ute vid kusten och fotat en blåsig november eller decemberdag? Jag har fortfarande inte träffat någon därute som ens skulle komma på tanken att inte använda handskar/vantar!
 
Senast ändrad:
billiga gummibelagda vantar

stickade vantar med gummibeläggning liknande de lowe-pro ovan finns på Claes Ohlsson för 15kr...
 
Någon som vet en jakt/fiske butik i storstan?

Precis tony (det var sånna min kompis menade, var kan jag få tag i sånna...) *hallå* någon som vet en "jakt"butik i stockholm?

Lowpro-varianten verkar ju inte heller va så taskig...

Claes Ohlsson för 15kr, hehe låter tokbilligt..engångsvantar eller? =)

Nilsson, jag väntar på måndag! =)

Vet inte hur GRYM veteran du är marcus, men jag brukar på skoj gå ute på stan på kvällarna (22:00-01:00) och fota nattbilder på stockholm (kanske inte låter någe vidare, men jag tycker det är extremt skoj!) *speciellt med min nya S2:a*

Idag var det 2°,fuktigt...duggade dessutom!
Pallade två timmar sedan var jag tvungen att gå å ta en kopp kaffe för jag hade svårt att trycka av bilder =) Enda jag frös om var händerna(har ju inga vantar förtusan!) resten av min kropp var varm = vanliga kläder & *dansar tre ggr i veckan så blodcirkulation bör det inte va några problem med! *psst, dansar inte vals*
Kanske är min fotoväska på typ 10kg som brukar värma lite också,hehe!

(kom just och tänka på:
finns det inte någon bra fiskebutik i slussen, någon som vet om dom kanske har? äsh får väll kanske ta mig dit på måndag =)

ajustdet, ni e tamefan snabba på svara...hann knappt köra min kvällsruda innan man har en massa svar, tack folk!
 
Ni e för goa med era vantar från Clas i sjön. Själv skulle jag inte ge mig ut i minusgrader för jag är en Fryslort.
 
har kollat lite på handskar, jakthandskar har ju bara pekfingret som man kan plocka av.. men behöver man inte tummen också? Nåja det är ju bara slutartiden jag brukar köra med tummen =)

Gunte -> var just på väg att beställa ett par handskar...men kom på, vilken jäkla storlek har jag. hehe!

Nu vet jaf vad jag ska leta efter, och hur de ser ut ungefär.. tack!
 
Sniket skrev:
har kollat lite på handskar, jakthandskar har ju bara pekfingret som man kan plocka av.. men behöver man inte tummen också? Nåja det är ju bara slutartiden jag brukar köra med tummen =)

Gunte -> var just på väg att beställa ett par handskar...men kom på, vilken jäkla storlek har jag. hehe!

Nu vet jaf vad jag ska leta efter, och hur de ser ut ungefär.. tack!

Har inte en susning om storleken på labbarna men misstänker att man ligger nog på 8..
Reatumvantarna ser inte helt fel ut..där är ju tummen fri, påminner om dom jag har.
mvh/gunte..
 
jaktbutik i stockholm hittar du på skånegatan. Gå götgatan söderut, en bit efter Jerusalems kebab kommer skånegatan (till vänster) ett par hundra meter upp så ligger det en jaktbutik (den ligger mitt emmot thairesturangen Koh Pang An som är en mycket bra resturang)

Mvh Christoffer
 
RidHandskar

Allvarligt talat vill jag rekommendera att besöka en ridsportaffär. Där har jag köpt stickade varma ridhandskar med "gummiknoppar" på insidan för 50:-,
Priser i olika ridsportbutiker brukar vara allt från 20:- till 70:- för en sådan modell.

Rekommenderas Varmt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.