Liax
Aktiv medlem
Eftersom jag har märkt att det finns en hel del luckor i dom fotografiska kunskaperna här på fotosidan, även bland väldigt självsäkra medlemmar som kallar sig yrkesfotografer, kan jag inte låta bli att påpeka följande.
Angående färg:
De färger som vi kan se med blotta ögat kan delas in i ett spektrum från rött till blått, däremellan hittar vi alla övriga färger. En vanlig dagljusfilm kan inte registrera lika många färger som det mänskliga ögat, men dock tillräckligt många för att vi ska uppfatta en bild som verklighetstrogen i de flesta fall.
Man kan definiera ljus genom att mäta dess färgtemperatur som man sedan anger i Kelvin. Ju lägre färgtemperatur ljuset har desto närmre rött hamnar det, och ju högre färgtemperatur desto närmre blått. Som exempel kan nämnas att ett stearinljus har färgtemperaturen 1500 Kelvin och en glödlampa 2500 K, och som vi alla vet avger dessa bägge ljuskällor ett gult till gulrött ljus. En solig dag utomhus däremot ger 5000 K vilket dessutom är detsamma som en kamerablixt, detta brukar vi kalla för vitt ljus, eller dagljus (vitt ljus/dagljus innehåller förenklat sett en jämn blandning av alla färger i det synliga spektrumet). Och slutligen så avger en riktigt klarblå himmel 12000 K.
Varför får man då t ex ett grönt färgstick när man fotograferar i lysrörsbelysning med en dagljusfilm? Jo det beror på att det ljus som lysrören utstrålar har en kallare färgtemperatur än vitt ljus. Det beror definitivt inte på att kamerans blixt reflekterar sig i själva lysrören eller dess reflektorer.
Angående exponering:
Finns det något som heter korrekt exponering? Svaret är naturligtvis ja. En film har ett visst exponeringsomfång, och den bör naturligtvis exponeras inom detta omfång. Om den exponeras utanför sitt exponeringsomfång är den tekniskt sett felexponerad. Kan man då väga in en fotografs syfte och tyckande i detta? Svaret är nej. Det har inget med vad som är tekniskt korrekt exponerat att göra, det är istället en högst subjektiv och personlig uppfattning det handlar om. Man kan med andra ord säga att om en fotograf överexponerar en film för att han vill ha en ljusare bild så är filmen felexponerad. Att den sedan råkar fylla sitt syfte är en helt annan femma, men korrekt exponerad är den inte.
Joakim
Angående färg:
De färger som vi kan se med blotta ögat kan delas in i ett spektrum från rött till blått, däremellan hittar vi alla övriga färger. En vanlig dagljusfilm kan inte registrera lika många färger som det mänskliga ögat, men dock tillräckligt många för att vi ska uppfatta en bild som verklighetstrogen i de flesta fall.
Man kan definiera ljus genom att mäta dess färgtemperatur som man sedan anger i Kelvin. Ju lägre färgtemperatur ljuset har desto närmre rött hamnar det, och ju högre färgtemperatur desto närmre blått. Som exempel kan nämnas att ett stearinljus har färgtemperaturen 1500 Kelvin och en glödlampa 2500 K, och som vi alla vet avger dessa bägge ljuskällor ett gult till gulrött ljus. En solig dag utomhus däremot ger 5000 K vilket dessutom är detsamma som en kamerablixt, detta brukar vi kalla för vitt ljus, eller dagljus (vitt ljus/dagljus innehåller förenklat sett en jämn blandning av alla färger i det synliga spektrumet). Och slutligen så avger en riktigt klarblå himmel 12000 K.
Varför får man då t ex ett grönt färgstick när man fotograferar i lysrörsbelysning med en dagljusfilm? Jo det beror på att det ljus som lysrören utstrålar har en kallare färgtemperatur än vitt ljus. Det beror definitivt inte på att kamerans blixt reflekterar sig i själva lysrören eller dess reflektorer.
Angående exponering:
Finns det något som heter korrekt exponering? Svaret är naturligtvis ja. En film har ett visst exponeringsomfång, och den bör naturligtvis exponeras inom detta omfång. Om den exponeras utanför sitt exponeringsomfång är den tekniskt sett felexponerad. Kan man då väga in en fotografs syfte och tyckande i detta? Svaret är nej. Det har inget med vad som är tekniskt korrekt exponerat att göra, det är istället en högst subjektiv och personlig uppfattning det handlar om. Man kan med andra ord säga att om en fotograf överexponerar en film för att han vill ha en ljusare bild så är filmen felexponerad. Att den sedan råkar fylla sitt syfte är en helt annan femma, men korrekt exponerad är den inte.
Joakim