Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografiska kunskapsluckor på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
SinusLinus skrev:

Men då måste man ha ett färgkorrigeringsfilter på blixten, eftesom det naturliga ljuset vid tillfället är varmare än blixt ljuset på 5000K.
Det gäller alltså om man "Om man lixom ska ha det som ögat ser det"
... glöm inte riktningen på ljuset. Ett träd i motljus är inte belyst av en ynklig punktformig ljuskälla ;)
 
skelett skrev:
å då kommer filtret påverka solnedgången oxå... äsch skjut mej istället.

Inte om filtret sitter på blixten.
Men jim har rätt det han säger om punktformig ljuskälla. Det bästa är nog trots allt hans förslag på individuellt gråfilter för varje motiv :D
 
Det börjar bli lite mycket pajkastning. Någon skrev om att kommunikationen kan brista eftersom vi skriver och inte samtalar. Det ligger nog en del i det. Men det är viktigt att vi kan respektera varandra och att åsikterna skiljer sig. Det är ju våra olika idéer och erfarenheter som bidrar till att vi kan lära varandra något nytt.
Själv har jag plåtat i tjugo år och seriöst sedan 1987. Har passerat trettiotusen bilder. Detta är inte skryt men vad jag vill säga med detta är att trots att jag hållit på ganska mycket har jag massor av nya saker att lära. Gamla kunskaper kan breddas och bli bättre. Dock är det viktigt att vi kan vara lite ödmjuka inför varandra. Skriver du ett inlägg och det blir olika åsikter så ta det till dig som du tycker är bra. Pröva det och funkar det inte kanske det var de som tyckte annorlunda som hade rätt...
 
Joakim va häftigt!!...att det finns gratuerade gråfilter eller va du sa det hette..verkligen coolt..bara undar om det fanns gratinerade gråfilter med..gör det det?
 
Tack och lov för kunskapsluckor

Det var ett tag sen jag läste i denna tråden men jag tror mig minnas att starten var att någon klagade på korrektheten i ett svar.

Jag anser att det är just kunskapsbristen som är drivkraften i hela forumet. Om vi inte saknar kunskap så frågar vi inte. Många frågor ger många svar. Felaktiga svar ger upphov till rättelser. Ofullständiga ger kompletteringsfrågor. Hela databasen bara växer och växer. Det kan knappast bli bättre. Den som inte vill fråga rakt ut kan ju söka själv med nyckelord och få veta massor.

Det finns ett ordspråk på tyska som säger: "Wo gehobelt wird, fällt Späne". (Där det hyvlas faller spånor) Lite skräp och fel måste man tåla, annars kommer man knappast framåt.

Så var glada att denna site finns och att folk frågar och svarar, den är på svenska och den blir bara mer och mer innehållsrik.

en tacksam Bo.
 
Alltså, det här tillhör kategorin onödiga inlägg, men jag vill bara instämma i precis allt.
 
Grillad

I denna debatten har jag verkligen blivit ordentligt grillad, men visst, jag förtjänade det!:cool:
 
För alla lysrörsfanatiker kan jag meddela att lysrör som inte uppnått rätt arbetstemperatur eller är nedkylda sänder ut mängder med infrarött ljus. Vet inte, men kanske skulle det gå att fånga på en IR-film.

/Maverick
 
Jag trodde att de flesta ljuskällor sänder ut ljus vars våglängder ligger utanför det område som det mänskliga ögat kan uppfatta. Alltså tex IR-ljus.
 
Appropå allt det här med lysrör. Jag har själv även ett stort intresse för akvarier, och tro mig, det finns MASSOR av olika lysrör med olika temperaturer. Man blandar ofta ett flertal olika rör för att få ett så naturligt ljus som möjligt samtidigt som det ska finnas tillräckligt med "rött" ljus, alltså med låg temperatur, för att växterna trivs bäst i detta ljus.

Teoretiskt sett vet jag mycket väl hur det här med färgspektra mm fungerar, men jag har en liten fråga om vad "naturligt" dagsljus i praktiken har för temperatur?
Nån som har mätt temperaturen ute en solig respektive molnig dag?

Anledningen att jag undrar är för att inom foto anses ju 5000 kelvingrader vara neutralt, vitt helt enkelt. Men inom akvariehobbyn kör man mycket sällan på så låg temp, uppåt 10000grader brukar man kalla för dagljus-lysrör. Det ser helt enkelt mer naturligt ut än ett 5000k rör.

Det är väl så att det i ett naturligt ljus finns hela färgspektrat i lagom proportioner, och att detta är svårt att imitera med ett lysrör. Men även om hela spektrat finns, så måste ju mätaren visa någon temperatur som dominerar.

Så frågan är hur många kelvingrader man brukar kunna mäta upp en vanlig dag med blå respektive mulen himmel?
 
Att avfärda "felaktiga" svar direkt tror jag kan vara hämmande. Även "felaktiga" svar kan innehålla ett visst mått av sanning som det gäller att ta vara på. Gör det inte det så kanske man då iallafall kritiskt har fått granska sina egna åsikter/svar och fått dem förstärkta.


/Jonas - med liberala åsikter
 
micro skrev:
Så frågan är hur många kelvingrader man brukar kunna mäta upp en vanlig dag med blå respektive mulen himmel?

Det varierar... mitt på dagen brukar man säga att det landar på 5000-6000K. Sedan kan det krypa uppemot 10000K om det vill sig riktigt illa beroende på en mängd faktorer.

Jag har hittat en trevlig beskrivning av färgtemperaturen hos ''normalt'' dagsljus som jag kan rekommendera.

Jörgen
 
Utan att ha läst alla inlägg så måste passa på att stötta Joakim i frågan om exponering. Visst är det så att det finns något man kan kalla korrekt exponering och visst är det så att diafilm inte klarar hela tonomfånget en solig sommar dag. Den här bilden är ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=10373

Eftersom vi som regel störs mer av utfrätta högdagrar än igengrodda skuggor brukar man säga att man ska exponera diafilm efter högdagrarna. På negativfilm är det tvärt om. Där är det viktigare att ta hänsyn till lågdagrarna. Det lustiga inträffar då att med samma ISO-tal kan exponeringen skilja mellan neg och dia om man vill få bästa möjliga tonåtergivning.

Detta går att läsa mer om i Lars Kjellbergs eminenta bok "Avancerad Svartvitteknik 1" (jag pluggade in denna bok redan som 14-åring när jag var prao på Aktuell Fotografi).

Vid fotografering med negativfilm kan man anpassa filmens tonåtergivning med hänsyn till fotopapper och motivets kontrast. Filmens kontrast ökar med framkallningstiden, så har man fotograferat i dimma plusframkallar man och sommarfilmen minusframkallas. Och vips blir filmerna väldigt lättkopierade och mycket valörrika. Detta är grunden i zonsystemet.

Själv tillämpar jag främst detta vid konsertfotografering där jag är snål med tiden vid framkallningen för att inte få för kontrastrika negativ. Det är ju oftast hårt ljus på konserter.

Till sist vill jag säga att kreativt fotograferande ofta handlar om att anpassa tekniken - att medvetet göra fel helt enkelt. Det kan vara grymt snyggt med grönstick eller en underexponerad himmel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.