Annons

Fotografiska förebilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:


För mig är även vägen till resultatet intressant.

Jag blir ofta trött på fotografer.
Många varken kan eller vill fundera över vad som gör deras bilder bra eller vad som gör att de tar de bilder de gör.

Spelar det roll för bildresultatet? Kanske, om de analyserade sin roll kanske deras bilder kunde bli ännu bättre. Eller inte.
/B]


för mycket analys tror jag förstör kreativiteten och experimentlustan, men det är klart..ska man hålla föredrag om bilder så ska man ha något att säga oxå!
 
Inte att förglömma

Jag har ju haft äran och nöjet att få träffa Anton Corbijn och blev imponerad mer av honom själv än hans bilder.
Klädd som en slusk,kvalitetmässigt dåliga bilder (de är ju korniga) men ändå en klart givanmde upplevelse.

Min personliga favorit inom fotografi är Andreas H Bitesnich vars verk facinerat mig mer än Helmut & Co.
Andreas gör stilrena bilder, med vackra kvinnor som ger mig både ståfräs och ståpäls.
Ni finner hans verk på :

www.bitesnich.com

Besök sidan och säg mig vad ni tycker.

Jo, det var en sak till.

Vi har alla många favoritfotografer, men ändå så är det få som laggt till dessa fotografers hemsidor (om de har några ) på fotosidans länksida. Jag tycker att fler borde läggas till under fotografer, det finns ju så många bra.

Niklas, för glad för att vara sann
 
Flera

Karl Blossfelt (stenhårt, grafiskt och kliniskt)

Leni Riefenstahl

Terje såklart, går inte att komma undan hans naturbilder!

Peter Gerdehag

Mikael Jansson (ibland är det skönt med esteter)

David Hamilton (om man bortser från delar av hans produktion som klart kan betraktas som tämligen osmakliga/tillåtna s.a.s)

finns säkert massa fler...
 
Jan Töve är enligt min mening den främste svenske naturfotografen idag. Töve har dessutom talets gåva och är duktig skribent, vilket gör hans bildvisningar och böcker till stora upplevelser.

Möjligen kan Tore Hagman konkurrera om titeln.
 
Ni har nämnt flera av mina favoriter (Haas, Lahall mfl) men jag måste läga till 3 st.

Dels Dawid, som nog inte behöver någon närmare presentation.

Den andra fotografen jag vill nämna här är Chema Madoz. Han är en spansk fotograf som fotograferar enormt kreativa och surrealistiska stilleben (tror jag man kan kalla dom). Ni måste gå in och kika om ni inte känner igen honom sen tidigare. http://www.fotocultura.com/monograficos/cmadoz/default.htm

Slutligen inspireras jag mycket av Harry Callahans rena och kompositionsmässigt fulländade bilder. Honom kan man hitta på masters of photography.
 
Tråden verkar ha ändrat riktning lite från ...fotografer som har varit inspirerande...

till fotografer jag gillar.

Själv gillar jag som exempel Klums bilder men inspireras av honom? Nja...

Patrik Andersson heter NY-fotografen jag nämnde i ett tidigare inlägg.

Jag tycker alla borde ge sig själva en hemuppgift och skriva ned en halv A4 om varför vi inspireras av en viss fotograf.
Panik brukar uppstå när det enda man kan komma på är ”snyggt, fräckt, ööhh, ööhhh.”

Jag har gjort det två gånger när jag var ny i branchen, om Joel Meyerowitz och Niel Leifer.

Blev mina bilder bättre? Inte ett skit, men jag känner mig mer tillfreds när jag tittar på bilder som tilltalar mig.
 
Hmm, en A4... Shit... *skratt* Får nog fixa den lite senare... Men en fotograf som jag "inspireras" av är Jens Assur, dels det jobb han gjort för Expressen men även den senare delen som resulterade i en bok (Från himlen där ovan, om jag inte minns helt fel)... Gillar även att han håller på sina bildtankar och inte säljer ut sig till dagspressens i många fall riktigt dåliga bildinriktning...
 
Mattias Klum

Staffan Widstrand

Magnus Nyman

Frans Lanting

Terje Hellesö

James Nachtwey

Christer Strömholm

Lennart Nilsson

...och många fler!

Mvh
Jonas
 
Det har nämts många duktiga och inspireande fotografer. Herb Ritts, Helmuth Newton..

Ett inspirerande magasin är franska PHOTO. Mycket bra bilder! Där har jag lär mig att tycka om Roberto Dutesco.

Svenska favoriter är Mikael Janson och Walter Hirsch. Den sistnämnda har jag några böcker av.

En norsk duktig fotograf är Petter Hegre. Han har inspirerat mig med sin bok My Wife.

Vet inte om jag är lite extrem nu..Tycker Suze Randall tar fantastiska bilder. Men då är det också en budget på några miljoner för en fotografering på en öde ö i Indiska Oceanen. Hade man fått den möjligheten så hade jag inte haft något emot att fotografera för Hustler..

Hilsen Peter
 
mipert skrev:
Tråden verkar ha ändrat riktning lite från ...fotografer som har varit inspirerande...

till fotografer jag gillar.


Jag var nog lite vag i mitt första inlägg. Det hade ju naturligtvis varit roligare att få höra vad vi tycker om de jag nämnde först.
Ta David Alan Harvey t.ex. gå in och kolla hans Kuba bilder på Digitaljournalist, han är en sann flanör som lyckas fånga vardagliga ögonblick lite i samma anda som HCB. Men jag har väldigt svårt för hans blixtbilder de är bland det fulaste man kan tänka sig.Hans tankar om att jobba med enkel utrustning småbild ,en 35mm och en 50mms glugg är ett intressant expriment fler borde testa. När utrusningen är "begränsad" så får man mer tid över till att komponera bilden. Hela Kuba reportaget är dessutom plåtat med velvia...
Som sagt vore kul att höra vad ni tycker om det.
Magnus
 
Christer Strömholm är en av mina absoluta favoriter. Karry Lasch en annan. Jag har haft förmånen att träffa båda vid olika tillfällen.

Christer Strömholm fick jag träffa för ca 20 år sedan i samband med att jag gjorde ett jobb åt honom. Jag arbetade som bokbindare i Gamla Stan här i Stockholm. Han ville ha ett fodral/etui i A5 format att ha bilder i. Jag gjorde ett i svart konstläder.

Han visste att jag var fotointresserad. Därför fick jag komma hem till honom för att leverera etuiet. Han bodde på Söder. Vi pratade en stund och jag fick köpa ett fotografi. Det fotografiet gav jag till min bror i födelsedagspresent. Vilket jag ångrar idag ;) Jag önskar jag hade haft mer pengar och köpt ett till mig själv också...

Han var mycket trevlig!

Karry Lasch har jag också besökt hemma hos honom. Jag fick även åka bil med honom! Det var en resa jag aldrig glömmer! Han körde som en biltjuv ;)

Han var också otroligt trevlig och fascinerande som människa och fotograf. Han berättade en massa historier om hur han klädde ut sig och lurade sig in hos Charlie Chaplin bl.a.

mvh
 
Gillar Peter Gerdehags skildringar av bråbobygden, jag bor inte långt därifrån. Det är liksom mitt småland han visar.

Tycker mycket om Jan Lindblads filmer, men som stillbildsfotograf är han en besvikelse för mig. Tyvärr.

Gillar Jens Assur, för hans genomarbetade fotoreportage. Det är minsann inga höftskott av en reporter som egentligen är där för att skriva.

Läste jubileumsboken "Lennart Nilsson 80 år" häromdagen. Där kan man snacka om bredd. En man med järnkoll på vad han vill. Jäklar vad han har hunnit med.

Theo Alloffs är en stor källa till inspiration. Han lär ha varit på Vårgårda fotoklubb förra helgen. Trakiskt att jag inte kunde åka dit.

Mattias Klum är min största inspirationskälla. Hans smått poetiska bildtexter gör honom bara ännu större i mina ögon.

Några av Fotosidans medlemmar som jag också inspireras mycket av.

Brutus Östling
Terje Hellesö
Stefan Ragenius
Magnus Nyman
 
Många otroligt duktiga fotografer som räknats upp här, många av dem mina egna favoriter. Vill lägga till en som jag kom på: Anders Geidemark, hans bok "Stigen ur hav - av vingar skuggad" tycker jag är ruskigt bra, både bilder och text tar en med till en annan värld...
/Roger
 
Inspirationskällor finns hur många, här kommer några:


Ansel Adams
John Sexton
Hans Strand
Tore Abrahamsson
Jan Peter Lahall
Magnus Reneflott
Claes Grundsten
Svante Lundgren
Sune Jonsson
Chad Ehlers
 
mipert skrev:


För mig är även vägen till resultatet intressant.
För att bryta tråden lite så är det en sak jag blir väldigt trött på och det är när fotografen säger om sin bild "den blev sån".
Vadå, är man fotograf ska man väl veta varför bilden blev som den blev. För det var väl det som var meningen när den exponerades eller?
En fotograf som upprepar och visar att det inte var en slump att det blev en bra bild är en bra fotograf i mina ögon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.