Annons

Fotografiska förebilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

kling

Aktiv medlem
Jag har alltid gillat att kolla in andra fotografer för att sno idéer och få inspiration.Tänkte nämna några fotografer som har varit inspirerande. Är det någon som har synpunkter på dessa eller som har egna favoriter?
Utan inbördes rangordning:

David Alan Harvey ; Magnum och National Geographic fotograf som med sin enkla utrustning (M6 och ett par gluggar) gjort några helt enastående reportage från Kuba. Duktig färgfotograf som fångar ögonblicken.

Sune Jonsson. Svensk dokumentärfotograf som tack vare sitt stora intresse lyckades dokumentera småbrukarna i Västerbotten innan de försvann. Är som bäst när han jobbar med svartvitt.

Jim Brandenburg Amerikansk naturfotograf . Har gjort ett av National Geographics genom tiderna längsta bildreportage som använde minst mängd film. Han tog en bild om dagen i 90 dagar (tror jag). Tar otroligt välkomponerade naturbilder med en underbar stämning.

Joel Sartore.
Amerikansk naturfotograf. Bra på att få in människan i sina reportage.

Staffan Widstrand Svensk naturfotograf som har liknande kvalitéer som Joel. Jag imponeras framförallt av hans förmåga att driva "stora" projekt.

Mattias Klum Samma med honom, har en enorm förmåga att driva stora projekt. Hur gör han? Lyckas också ta bra bilder.

Jim Stanfield . National Geographic fotograf som blivit känd för sina stora historiska fotoreportage. Otroligt mångsidig. Hans reportage om Ibn Batuta är ett av mina favoriter.

Mvh Magnus
 
Christer Strömholm är en av mina favoriter,
Var och såg hans stora utställning på Färgfabriken i somras, helt otroligt!
/Mats
 
Efter att ha varit på en av Klums föredrag så kan man ju inte annat än att häpnas över hans otroliga drivkraft och sitt sätt att bjuda på sig själv. En stor man!
Ganska galen är han också...
 
Sådana här inlägg kan man lära sig ett och annat av. Från Klings lista kände jag bara till de svenska fotograferna.

Min favorit är Helmut Newton.

Inte för bilderna utan för att han är över sjuttio år och fortfarande aktiv. Han är också trevlig att prata med och ställer höga krav på sin omgivning (kopister).
Dessutom är han en av få fotografer som kan berätta varför han tar de bilder han gör.

De flesta fotografers förmåga att kommunicera brukar sträcka sig till ”Ööhhh, Tri-X, snyggt ljus, varför skall man analysera sönder bilder?” och annat pinsamt.
 
"De flesta fotografers förmåga att kommunicera brukar sträcka sig till "Ööhhh, Tri-X, snyggt ljus, varför skall man analysera sönder bilder? och annat pinsamt.

Håller med mipert.
Jag glömde en annan National Geographic fotograf.
Hans hemsida är nog motsatsen till det du beskriver. Kolla ;Nick Nichols Om ni gillar naturfotografer dvs.
Magnus
 
kling skrev:
"De flesta fotografers förmåga att kommunicera brukar sträcka sig till "Ööhhh, Tri-X, snyggt ljus, varför skall man analysera sönder bilder? och annat pinsamt.

Håller med mipert.
Då kan kanske Magnus eller Mikael förklara varför det skulle vara pinsamt? Det är väl viktigare för en fotograf att kommunicera genom sina bilder än att kommunicera muntligt? Då är det mer pinsamt med fotografer som pratar strunt och fotograferar tunt.
 
Pej skrev:
Då kan kanske Magnus eller Mikael förklara varför det skulle vara pinsamt? Det är väl viktigare för en fotograf att kommunicera genom sina bilder än att kommunicera muntligt? Då är det mer pinsamt med fotografer som pratar strunt och fotograferar tunt.

japp..det är som med fotboll och hockeyspelare..det är resultatet som räknas :)
 
Pej skrev:
Då kan kanske Magnus eller Mikael förklara varför det skulle vara pinsamt? Det är väl viktigare för en fotograf att kommunicera genom sina bilder än att kommunicera muntligt? Då är det mer pinsamt med fotografer som pratar strunt och fotograferar tunt.


Enkelt! Det är intressant att veta.
Dessutom så tänker väl de flesta något om sina bilder och att våga dela med sig av det är en bra kvalité. Sen om just ordet pinsamt är det jag skulle valt en annan femma. Men det är trist.
Magnus
 
hmm... jag får väl också komma med några namn så att jag bidrar till tråden. Det förvånar mig att ingen har nämnt Henri Cartier-Bresson eller Irving Penn. Bland de svenska namnen har vi även Tuija Lindström och Lennart Nilsson.

På tal om Penn... är det bara jag som ser släktskapet mellan honom och Corbijn?
 
Kim7i skrev:
japp..det är som med fotboll och hockeyspelare..det är resultatet som räknas :)

För mig är även vägen till resultatet intressant.

Jag blir ofta trött på fotografer.
Många varken kan eller vill fundera över vad som gör deras bilder bra eller vad som gör att de tar de bilder de gör.

Spelar det roll för bildresultatet? Kanske, om de analyserade sin roll kanske deras bilder kunde bli ännu bättre. Eller inte.

Om jag läser om en fotograf eller går på ett föredrag vill jag inte höra att de inte har någonting att säga om sina bilder eller lyssna på en genomgång av vilken film som är deras favorit.

Det har dock blivit bättre tack vare högskoleutbildningen i Gbg, numera har till och med pressfotografer kunskaper om bild.

Nej, fler sådana som Helmut eller han Ludwigssons gamla assistent som är framgångsrik i NY. (Minns ej namnet.) Han höll en föreläsning på mässan -95(?) som det visslade om. Utan att en enda gång nämna ett kameranamn.
Efter den föreläsningen åkte jag hem och var så taggad att jag bara på ren vilja fick tre nya kunder.

Men nu räcker det för mig med sidospår.

Arnold Newman och Denise Grünstein är två andra som inspirerar.
 
Pej skrev:
hmm... jag får väl också komma med några namn så att jag bidrar till tråden. Det förvånar mig att ingen har nämnt Henri Cartier-Bresson eller Irving Penn. Bland de svenska namnen har vi även Tuija Lindström och Lennart Nilsson.

Visst är HCB bra , personligen tilltalas jag mer av moderna fotografer. Jag blir helt enkelt mer intresserad av deras bilder.
Magnus
 
Pej skrev:
...eller Irving Penn...

Aaah, Penn!

Ibland åker jag ut till hans sommarstuga och tar en sväng på gräsmattan och tänker, ”här har han kanske exponerat en bild eller suttit med en öl.”

När han inte är där alltså.

;-)
 
Mina faviriter är

-fotografen bakom boken "jag har sett" kan tyvärr inte komma ihåg hans namn (eller var det Jan-Peter Lahall eller nåt liknande). De gav mig insikten om annorlunda naturbilder.

-Mattias Fredriksson tar mycket fina Actionbilder. Främst skidåkning och MTB. Gillar speciellt hans svartvita bilder.

//Jens
 
Helmut Newton är en klar favorit, fast i mitt fall beror det på bilderna. Jag har aldrig pratat med honom.

Så gillar jag Annelie Adolfsson.

Mikael Jansson är en annan favorit.

Bruno Bisang är en bubblare på frammarsch liksom Roy Stuart.

Gillar även Jens Assur, mest för hans helsköna attityd till fotografering. Han tycker det är skittråkigt men att det är ett bra medium för att visa det han vill ha sagt.

Herb Ritts finns med bland favvisarna...

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.