Lasse Mellberg
Aktiv medlem
Paradigmenskifte betyder att grundförutsättningarna förändras bland annat.
Och det är väl det som händer nu. Fotografi
är ju på många sätt ett naturligt fenomen som
hela tiden har byggt på reflektion av ljus. Den digitala tekniken som nu snabbt kommer att dominera vårt behov av bilder består av organiserat brus, det finns inget behov av reflekterat ljus. Nu betraktar vi och organiserar bruset så det passar...
Den traditionella gamla tekniken fotografin speglade en dimension till eller har jag snurrat till det helt??
Nu är plötsligt det fotografiska hantverket en onödigt tidsförbrukande process. Det går snabbare i datorn och det är ju onödigt att ägna tid åt något som går att göra snabbare.
Försvinner nu begreppen Långsamhet-eftertanke- lust-? Vad händer med bildspråket!!!
Känner mig i bland som kusken som satt på sin hästdroska i början på nittonhudra talet och såg de frustande,rykande taxibilarna ta över kunderna.
Undrar vad han sa till hästen???
Tänker själv mycket på Karin Boyes vackra dikt
från 1927
"
I rörelse
Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr. "
har vi förlorat ännu en del av äventyret??
Och det är väl det som händer nu. Fotografi
är ju på många sätt ett naturligt fenomen som
hela tiden har byggt på reflektion av ljus. Den digitala tekniken som nu snabbt kommer att dominera vårt behov av bilder består av organiserat brus, det finns inget behov av reflekterat ljus. Nu betraktar vi och organiserar bruset så det passar...
Den traditionella gamla tekniken fotografin speglade en dimension till eller har jag snurrat till det helt??
Nu är plötsligt det fotografiska hantverket en onödigt tidsförbrukande process. Det går snabbare i datorn och det är ju onödigt att ägna tid åt något som går att göra snabbare.
Försvinner nu begreppen Långsamhet-eftertanke- lust-? Vad händer med bildspråket!!!
Känner mig i bland som kusken som satt på sin hästdroska i början på nittonhudra talet och såg de frustande,rykande taxibilarna ta över kunderna.
Undrar vad han sa till hästen???
Tänker själv mycket på Karin Boyes vackra dikt
från 1927
"
I rörelse
Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr. "
har vi förlorat ännu en del av äventyret??