Annons

Fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Herbertius

Aktiv medlem
Hej allihopa.

Nu har tröttnat på alla de gånger jag upprepat orden "Jag önskar jag hade en kamera med mig just nu" så nu är det snart dags att införskaffa en systemkamera. Jag förväntar mig en "större summa pengar" inom en snar framtid så det passar sig rätt så bra. Nu kommer ju dock den självklara frågan, vilken kamera skall jag nu köpa? De kameror jag hitills har kikat på är Canons EOS 30, Nikon F80 och Pentax *ist vilka verkar vara de bästa "övre mellannivå"-kamerorna som jag fattat det.

Förutsättningarna ligger på ca. 10000:- budget och jag vill ha med så mycket som möjligt av vad som behövs typ stativ, Ev. extra batteripack, blixt, väska och förstås nåt/några objektiv.

EOS 30 : Prisnivån är precis på gränsen vad jag mäktar med med min "större summa pengar" Kamerahuset ligger runt 5-6000 Kr och skall man då få med ett tripod/monopod + blixt o objektiv så blir det för dyrt hur jag än vänder o vrider på det. Om man inte finner nåt begagnat paket fast det vore rätt trevligt att ha åtminstonde lite garanti på det hela.

Nikon F80 : Den kameran jag kikat mest på och jag gillar det jag har fått se än så länge förutom priset. Samma problem som EOS 30, att den blir lite för dyr för min plånbok.

Pentax *ist : Först nyligen så lade jag märke till denna kamera och det jag läst om den hittills verkar lovande i mina ögon. Saknar nån detaljerad test bara. Enda problemet är väl att det enda stället jag kan hitta i sverige som säljer kameran (scandinavian photo) prompt skall skicka med ett Zoomobjektiv (28-80). Vilket objektiv det rör sig om det vette hundarna fast jag får väl anta att det inte är nåt o hänga i julgranen iaf :). Helt klart instressant och billigt alternativ tycker jag och just nu är jag mest inne på denna kamera mest beroende på det attraktiva priset fast är det något mitt liv har lärt mig så är det att man inte skall stirra sig blind på det.

För en nybörjare... Siktar jag för högt? Skulle en EOS 300/300V vara mer på min nivå? Jag vill gärna ha nåt att växa i också iom. att man utvecklas därav mitt intresse för de liiite dyrare modellerna. Jag funderar på att vara lite snål och enbart börja med ett zoom objektiv men jag är lite rädd för att resultatet skall bli så dåligt så att man tröttnar direkt (Min otåliga sida har fångat mig tidigare i andra projekt ;)). Mest av allt så vill jag ha både ett hyggligt zoom objektiv (Tele) och ett 50mm/1.8 till at börja med för att dels ta lite naturbilder på rörliga motiv och lite naturbilder på fasta motiv och en del porträtt. Är det rätt av mig att tänka i de banorna?

Om ni hade lust att komma med lite synpunkter så vore det verkligen önskvärt och försök hålla språket på så låg nivå så att en vanlig dödlig kan förstå nåt iaf.. Var inte rädd för att jag skall ta illa upp som att ni nervärderar mig för jag tar hellre det än att jag ser ut som ett frågetecken i hemlighet framför min bildskärm ;).

Och om det har legat någon gammal tråd som tar upp detta ämne så ber jag om ursäkt för en överflödig post och tar önskvärt emot länken till den gamla tråden.

Ha det.

Henrik Åhnberg.

P.s. om du orkade läsa igenom allt detta så beundrar jag dig för ditt tålamod ;) D.s.
 
Finns många trådar om att köpa kamera här på fotosidan.. sök bland dem så hittar du många olika tips.

MÅSTE du verkligen köpa nytt? Begagnat får du mycket mera för pengarna.

Sikta så högt du har råd, du ska växa in i kameran, inte ut ur den inom ett år vilket du lär göra om du köper instegsmodellerna.

Behöver hu autofokus eller klarar du dig med manuell fokus?
 
Du börjar med att säga att du väldigt ofta saknar en kamera i fickan... och sen börjar du prata om att du ska köpa en systemkamera... vilket verkligen inte är en kamera man alltid har med sej...

Satsa på en semikompakt eller en kompakt.
 
Begagnat!

Nikon grundpaket:
F801s____________2500:-
Blixt SB-24_______1500:-
50/1.8___________1000:-
24/1.8___________1500:-

Tillägg:
Stativ___________1500:-
macro-objektiv___3500:-
Väska___________500:-
 
skelett skrev:
Du börjar med att säga att du väldigt ofta saknar en kamera i fickan... och sen börjar du prata om att du ska köpa en systemkamera... vilket verkligen inte är en kamera man alltid har med sej...

Satsa på en semikompakt eller en kompakt.

Ok då. Glöm det jag sade. Jag skall ut o fota! Jag skall ut i skog o mark o söka efter den perfekta bilden. Den perfekta bilden vet jag att det är en omöjlighet att fånga med den typ av kamera jag funderar på att köpa men slikt förbaskat är det den jag kommer att söka efter. Jag snackar inte om "Gud vad rolig lille arne ser ut i tomteluvan. Jag önskar att jag hade en 1,3 Kilos systemkamera med mig vart jag än gick" ;).

Jag har för tillfället två kompaktkameror som jag har med mig i tid o otid (Skräp) och det känns som att jag vill mer än vad en sådan kamera kan ge mig. Dock är jag väl medveten om att det finns väldigt bra kompaktkameror ute på marknaden idag.

Jag skall leta begagnat helt klart och jag hoppas man finner nån desperat själ som vill sälja sin F80 eller EOS 30'a med allt man kan tänkas behöva för en spottstyver.

Tack för alla kreativa svar.
 
Skippa F80!

Titta efter beg F90X eller F801S istället.
Bägge? hanterar nikons manuella gluggar vilket underlättar för dig vad gäller att komma över billiga och bra gluggar.
T ex behöver du knappast ha AF på vidvinklarna utan kan köpa gedigna manuella vidvinklar med metallkropp.
 
Hade jag tio tusen på fickan skulle jag lätt satsa på en Nikon FM3A med litte lajban tillbehör. Dock är det ju bara min åsikt, som för övrigt är grymt (och olyckligt) förälskad i den.

Men som dom andra säger, begagnat ger så mycket mer för pengarna. Även de modeller du pratar om finns ju begagnade, så satsa på det du.

Lycka till!
/cj
 
Carl Johan skrev:
Hade jag tio tusen på fickan skulle jag lätt satsa på en Nikon FM3A med litte lajban tillbehör. Dock är det ju bara min åsikt, som för övrigt är grymt (och olyckligt) förälskad i den.

Kan bara hålla med om FM3A.. alldeles underbar och manuell kamera. Hoppas min kommer hålla många många år.
Men även de dyker upp begagnade nu.
Pris? 4-5000 kanske?
 
Hej

Mitt tips är också begagnat.

Fundera lite över vilka funktioner du kan tänkas behöva på huset, spegeluppfällning?, 8 bilder/sek?, supersnabb AF?, ordentligt tätat kamera?, perfekt ljusmätning mm mm


Huset tar inte den perfekta bilden, det gör du!
Ovanstående funktioner hjälper dig bara att ta bilden, du får den lite lättare/snabbare men det är DU som tar bilden.
Huset är redskapet.
Ett bra hus bör du hitta begagnat för 5000:-

Satsa på bra optik, där skillnaden på en bra bild och en "riktigt" bra bild är mer synlig i optikvalet än i husvalet.
Läs recensioner och kom ihåg att man får ofta vad man betalar för.
En superzoom tex 28-300 genererar ingen perfekt bild, iallafall optiskt. Men den är relativt billig!
Dom genvägarna blir ofta en senväg, om ett år vill du ha någonting annat och då är den inte värd så mycket.
Kvalitetsoptiken står sig väl i pris, år efter år.
Återigen, läs recensioner. www.photographyreview.com är bra!

Ett stativ av god kvalitet med huvud bör du hitta för 800-1000:-

Lycka till!
 
Den perfekta bilden finns inte.

För övrigt så måste du nog bestämma dig för om du vill ha AF eller inte. Vad du än väljer så finns det som tidigare sagts hur mycket beg. som helst.

FM3A är en underbar skapelse som kan vara något, du kan dock för 1/3 av dess pris köpa en beg. FE2 som är den kamera som FM3A bygger på. Rättare sagt så kan man säga att FM3A är en blandning av FM2 & FE2, den är dock mer lik FE2.

På AF-sidan så tycker jag att en beg. Minolta typ 800si kan vara nåt, billigare hus & optik än om du köper Canon & Nikon.

Nackdelen med Minolta är att dom inte har släppt nån DSLR, du kanske vill gå över till digitalt nån gång & då är det inte dumt om man kan använda sina gamla gluggar till sitt nya digitalhus.

Pentax har jag ingen erfarenhet av på AF-sidan.

Larsa
 
Tack för alla utomordentliga svar. Har kommit fram till att jag måste tänka igenom det här lite till innan jag ens kan börja fundera på vilket hus jag skall köpa. Man kanske skulle försöka få en AF kamera och en Manuell kamera till låns så man kan testa innan man bestämmer sig.

Som vanligt när man kommer med en fråga på ett forum så får man fler frågor med sig efter svaren :).

Tack alla.
 
1. Tänk igenom vilka motiv du vill fotografera
2. Bestäm den brännvidd och ljusstyrka du behöver
3. Granska marknaden för olika märken
4. Välj modell!

Nu har du gjort det viktigaste valet och också begränsat antalet modeller på hus.

5. Bestäm funktionerna du vill ha i huset.

6. Kolla utbudet av hus från den valda fabrikanten. Känn på de och kolla de tekniska specifikationerna.

7. Välj modell!


Nu har du förhoppningsvis gjort ett klokt val av kamera och objektiv.

Då du har en så pass begränsad budget som 10.000:- bör du helt klart överväga att köpa begagnat. Men satsa hellre några extra kronor på ett par bra gluggar än att du lägger hälften av din budget på bara huset. Detta kan du i så fall överväga att byta ut vid ett senare tillfälle. Fram till dess har du ju ändå möjlighet att ta optiskt kvalitativa bilder.
 
Den perfekta bilden

Köp dig en begagnad kamera, du blir inte missnöjd. Du kan idag köpa Canons eller Nikons yrkeskameror till mycket bra priser, om du skippar AF. Det är kameror som vi bara kunde drömma om för några år sedan. Dom håller hur länge som helst, rena stridsvagnarna, och är obegränsade för dig. Köp till en kort vidvinkel, normal och ett kort tele , 100 mm kanske. Du kan sen kompletera med något längre tele när du känner för det eller varför inte en kraftigare vidvikel. Så gott som 99 % av alla bilder tas med kortare brännvidder.
Sen är det bara att ut och öva, öva,öva. Du får bätte och bättre bilder allt efter som du övar. Men Du får inga bättre bilder bara för att du köper en dyare kamera. Det är ju du som tar bilden och "bilden" kan lika gärna bli till med din kompakt.
 
Jag har en EOS 30 + 420EX + 28-135IS USM som jag funderar på att sälja för att instället införskaffa en semikompakt digitalare... Fast jag har inte bestämt mej än...
 
Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte att en semikompakt digitalare är någon ersättning för ovanstående, jag har själv gått från en canon A40 till en Olympus E-10 dSLR 4MP (utan utbytbar optik iofs), samt en EOS 33. Och även om en Olympus E-10 är bra, så är den ingen ersättning för möjligheten att byta optik. Snarare ett komplement.

Iofs vet jag inte hur du använder din utrustning, så det kanske passar dig, men sälj den inte först utan se om du kan låna en kompakt digitalare i rätt klass innan du byter helt.
 
Ja ett krav blir väl att den har ett minst lika stort brännviddsomfång som jag har nu. Vet inte om det finns dock.

Det nya 3/4-systemet verkar lovande dock.
 
Sträva mot den perfekta bilden kan..

...och skall du. Det gör vi alla i den trygga förvissningen att dit når vi aldrig.
Och det är då för väl. För vad skulle man göra se'n då??
Sluta fotografera eller ta sämre bilder??
Us
 
Utvecklingen inom AF området går snabbt och äldre AF modeller är inte lika snabba eller precisa som de nya. Jag tycker det är tveksamt om man kan kalla F801, en kamera som det talas mycket om här ibland, för en autofokuskamera. Den är ju så himla långsam och oprecis, används med fördel manuellt. Och då kan man lika gärna köpa en manuell kamera från början, det finns många fina begagnade manuella kameror...

Pentax *ist är en väldigt intressant kamera. F80 och EOS 30/33 funktionalitet till bättre pris, men köp den med BG-20 batterigreppet. Trots allt är den marknadens minsta AF 35mm systemkamera, och med stora objektiv, exempelvis 300 f/2.8, eller varför inte en bra 28-70/70 f/2.8?, så kan det bli lite obalanserat. BG-20 förbättrar greppet, gör kameran något större, dessutom blir kameran snyggare och du kan använda billiga AA batterier. Och så har den vertikalt slutaravtryck också.

*ist är kompatibel med Pentax manuella KA-system, om du nu skulle vilja köra manuella objektiv med den (som du kan hitta beg. till bra priser).

En intressant zoomlösning till *ist är Tamrons nya AF 28-75 f/2.8. Det medföljande FA J 28-80 f/3.5-5.6 AL objektivet är definitivt något att hänga i julgranen, bättre att det hänger där än att det är monterat på kameran! *s* 28-80/90 kit-zoomarna brukar inte vara bra från någon tillverkare. Man kan säga att man får objektivet "på köpet". Pentax FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) är mycket bättre på alla sätt och vis, det är det jag själv använder. FA 28-70 f/4 AL är även det ett bra alternativ, billigare än 28-105:an (som ligger på runt 3 000 kr.), men nackdelen med det är att filtergängan roterar. (den gör inte det på 28-105:an). Roterande filtergänga är en nackdel när man använder polarisationsfilter. (pol-filter är bra att användas tillsammans med diafilm när man vill ha mörkare himlar och få bort reflexer i hav).

Ska du vara ute i skog och mark, är ju ett teleobjektiv bra att ha. Pentax nya, prisbilliga, FA J 70-300 f/4-5.6 AL har jag ingen erfarenhet av, men det kan vara bra. Tamrons 70-300 f/4-5.6 LD Macro II har bra rykte och finns med passande 1.4x teleförlängare - detta ger dig lång räckvidd till bra pris. Sigma har ett fint 135-400 om du vill ha mer. Ja, det finns dyrare alternativ också... Tokina AT-X Pro AF 400 f/5.6 är riktigt bra.


En ovanlig finess med *ist är att den har låsning av spegeln i uppfällt läge (MLU), det är bra vid makrofotografering. Prismässigt är *ist en konkurrent till Canon EOS 300V och Nikon F75, men den innehåller fler möjligheter. Cyberphoto säljer *ist hus för 4 095 kr. Men jag tror att alla handlare har möjlighet att själv kombinera ihop med objektiv och ge ett paketpris. Pentax har som policy att väljer man hus med deras egen optik så får man en paketrabatt på omkring 25-30%. Men kameran är såpass ny så det kan hända att Pentax inte gjort klart alla paketpriser än.

Ett "måste" objektiv, som jag ser det, är en bra 50. Exempelvis Pentax FA 50 f/1.7 eller 1.4. Extremt bra optisk prestanda till lågt pris och med fin ljusstyrka. Ett bra 50 är ett måste i varje fotoväska.

Pentax är en uppstickare i fotovärlden och är kända för egna lösningar av saker och ting. De följer inte andras väg, utan har sin egen. Optiken håller mycket hög klass och Pentax har koncentrerat sig mer på "bokeh" (snygg oskärpa i bakgrunden) än sina japanska konkurrenter. Kontrasten och färgtemperaturen är normal och neutral. (Nikon har i jämförelse något hårdare kontrast vilket skymmer mikrodetaljerna i bilden och ger en falsk känsla av skärpa). Pentax linsbehandling SMC är utvecklat tillsammans med Carl Zeiss och räknas allmänt som världens bästa (tillsammans med Zeiss version T*). Pentax nya objektiv har den utvecklade "SMC ghostless coating" som ytterligare förbättrar ljusgenomsläppet och ger ännu klarare, renare bilder med ett minimum av ljusreflexer. Nikon har OK linsbehandling också (om än hård i kontrasten), Canon släpper in fler reflexer. Av tredjepartstillverkarna så är Tamrons BPAR bäst. Sigma och Tokina är ungefär på samma, låga, nivå.

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.