ANNONS
Annons

Fotografering i dunkel miljö

Produkter
(logga in för att koppla)

zlinnis

Medlem
Hej!
Var på fitnessfestivalen i helgen för att prova ut min nya D50. Tänkte fota bodybuilding-tävlingarna som gick av stapeln där, det resulterade tyvärr i endast skräpbilder, jag tänkte därför höra med er vad ni har för tips gällande fotograferande i sådana miljöer.

Jag var tvungen att gå upp till ISO 800, och ändå blev många bilder suddiga i läget P. Är enda möjligheten att få skarpa bilder att använda blixten? Jag vill verkligen undvika blixten in i det sista, eftersom jag får allergiska utslag av jätteupplysta hårbottnar precis framför, men inget ljus på själva motivet. ;)

Ledsen att det blev så långt, skall sammanfatta lite: Motivet jag vill fotografera är upplyst, allt runtomkring är mörkt (ungefär som koncert), hur gör jag för att få en kort slutartid utan blixt (skarpa bilder) i denna miljö?

Använder Nikon D50 med medföljande 18-55-objektivet.

Tack på förhand!
 
Du vill nog ha ett ljusstarkare objektiv, särskilt om du använde kitobektivet i längsta läget. Om du skaffade exempelvis en 50/1.8, som är förhållandevis billig, så har du 3 bländarsteg mer ljus som når sensorn (men åxå kortare skärpedjup, förstås). Du hade alltså fått samma exponering/slutartid på ISO100 (vet att det inte går att välja i kameran, vill bara exemplifiera) istället för ISO800, som nu.

Nu behöver du ju för den delen inte heller vara rädd för att använda ISO800 eller ens ISO1600 på en D50, om du bara exponerar rätt.
 
Precis som Robert skriver; hellre högt ISO än oskärpa! Om man exponerar rätt så är höga ISO inte nåt större problem. Det blir mest kornigt, precis som hos en ljuskänslig analog film.
Ett ljusstarkt objektiv är också guld värt. Tycker du att 50mm är för mycket (om du står nära) så finns det till exempel Sigma 20/1.8, 24/1.8 och 28/1.8 för mellan 2300:- och 3600:-. Jag hade tills i lördags (då jag tog kål på det genom hård kontakt med en betongbrygga) 24-millimetersvarianten, och det är verkligen användbart med ända upp till fullt öppen bländare. Visserligen är det en rätt stor begränsning med ett fast objektiv vid ett sådant tillfälle som det du talar om, då man troligen sitter eller står på en fast plats. Men ett zoomobjektiv med den ljusstyrkan finns knappt, och i så fall för svindlande summor.
Det beror helt enkelt på hur nära du befinner dig, och hur rörlig du är.

Observera också att det upplevda skärpedjupet är större vid en mindre brännvidd. Att fota med ett vidvinkligt objektiv vid stor bländaröppning ger ändå rätt stort skärpedjup, men om man ska ha samma utsnitt som hos en större brännvidd (alltså genom att gå närmare) så är skärpedjupet samma (teoretiskt i alla fall; antagligen ger vidvinkeln kortare skärpedjup i kanterna tack vare distortionen).

Hur som helst; jag ser det som att man hellre förvanskar den totala skärpan genom att köra maximal ISO och största bländare än att få skakningsoskärpa.
Kör bländarautomatik och ställ till den tid som krävs för att få så liten rörelseoskärpa som du kräver, och sen får du se vad det innebär bländarmässigt.

Edit: Denna bild är tagen vid ISO 1600 med en D50 och full bländaröppning på ett Nikkor 50/1,8 på fri hand.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=542589

Visserligen är den mörk, men nog är det bättre än skakningsoskärpa:)
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
maximal ISO och största bländare

Tack för svaren, de var till mycket stor hjälp, jag slutar aldrig att imponeras över hur ivriga människor är att dela med sig av sin (stora!) kunskap här. Jag valde att behålla citatet ovan, eftersom jag har en liten följdfråga (ursäkta min ignorans om det framkom av inlägget), men jag har alltid trott att bländare och ISO var precis samma sak. Som jag förstått det, har jag två alternativ för att få önskad exponering: Tiden som sensorn utsätts för ljus (slutartid) samt ISO (Hur ljuskänslig sensorn är under den valda tiden). Finns det alltså en tredje faktor att ta hänsyn till?


EDIT: OT: Gillar bildkompositionen skarpt, extra kudos för att det måste skett i all hast?
 
zlinnis skrev:
Tack för svaren, de var till mycket stor hjälp, jag slutar aldrig att imponeras över hur ivriga människor är att dela med sig av sin (stora!) kunskap här. Jag valde att behålla citatet ovan, eftersom jag har en liten följdfråga (ursäkta min ignorans om det framkom av inlägget), men jag har alltid trott att bländare och ISO var precis samma sak. Som jag förstått det, har jag två alternativ för att få önskad exponering: Tiden som sensorn utsätts för ljus (slutartid) samt ISO (Hur ljuskänslig sensorn är under den valda tiden). Finns det alltså en tredje faktor att ta hänsyn till?


EDIT: OT: Gillar bildkompositionen skarpt, extra kudos för att det måste skett i all hast?
Bländaren är en av de viktigaste faktorerna i all fotografi! :)
Stor bländare innbär att skärpedjupet minskar, det vill säga att du du får större oskärpa på saker framför och bakom det du fokuserar på. Dessutom blir oftast skärpan i kanterna av bilden sämre, eftersom en största bländaröppning använder sig av nästan hela arean av linserna i objektivet, och det är väldigt tekniskt svårt att få skärpa i periferin att bli bra då. Men snackar vi ögonblicksbilder så tycker jag att det inte betyder nånting egentligen, och särskilt då inte om man ändå bara är ute efter att få skärpa på det man fokuserar på.
Större avstånd, eller kortare brännvidd, ger också större upplevt skärpedjup. Hade jag stått en meter från loket så hade skärpedjupet endast varit nån decimeter på sin höjd.

ISO-talet är hur känslig sensorn är, eller filmen. Det innebär helt enkelt att man "mättar" sensor eller film på mycket kortare tid än vid lägre ISO, och alltså kan man få kortare slutartider som följd. Detta är på inget sätt kopplat till vare sig bländare eller slutartid. Nackdelen är att man får kornigare bilder, både med film och digitalt.

Bilden jag länkade till hann jag planera under kanske 10 sekunder, då jag såg att loket kom, men det ganska självklart att det enda som skulle funka var högsta ISO och största bländare:)
 
Ja, det finns en tredje faktor. Bländaren är storleken på öppningen som ljuset släpps in genom.
Har man ett större hål kommer det in mer ljus och har man ett mindre så kommer det inte mindre. (
För att ytterligare förvilla så är bländartalet tvärt emot storleken på bländaren. Lågt nummer innebär alltså stor bländare och stort nummer betyder liten bländare.
 
zlinnis skrev:
Hej!
Var på fitnessfestivalen i helgen för att prova ut min nya D50. Tänkte fota bodybuilding-tävlingarna som gick av stapeln där, det resulterade tyvärr i endast skräpbilder, jag tänkte därför höra med er vad ni har för tips gällande fotograferande i sådana miljöer.

Jag kan även trösta dig med att ljussättningen va (som vanligt) fullständigt kass. Jag satt allra längst fram hos domarna och tog ett par hundra bilder och det va ytterst få som blev bra. Å jag körde ändå med blixt! Iofs hade jag en Canon Powershot A520-kompakt, men jag hade fan förväntat mig liiiite mer. Ska köpa en 20D till nästa gång.
 
Re: Re: Fotografering i dunkel miljö

Jarod skrev:
Jag kan även trösta dig med att ljussättningen va (som vanligt) fullständigt kass. Jag satt allra längst fram hos domarna och tog ett par hundra bilder och det va ytterst få som blev bra. Å jag körde ändå med blixt! Iofs hade jag en Canon Powershot A520-kompakt, men jag hade fan förväntat mig liiiite mer. Ska köpa en 20D till nästa gång.

Jarod: så du finns här med? Trevligt. Spanade efter dig i helgen, men såg dig inte.

Jag plöjde igenom fyra första delarna av fotoskolan, mycket matnyttigt. Med största zoom, får jag alltså ännu sämre ljusinsläpp, och till på köpet kortare skärpedjup?

OT, så är det ju stört att man köpt en kamera för sju papp och inte kan hantera den, men det kommer...:D
 
Ja, på ditt kitobjektiv får du sämre ljusinsläpp på de längre bränvidderna eftersom bländaren är mindre där. Skärpedjupet blir kortare på längre brännvidd, om avståndet är samma. Ändrar man avståndet så att utsnittet blir samma så blir skärpedjupet åxå samma, förutsatt samma bländare, såklart.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar