Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av skidåkning.

Produkter
(logga in för att koppla)

musse1

Aktiv medlem
Tja. Skall åka till St. Anton i Österrike och göra min första säsong om 18 timmar så söker snabba svar :) Fick min första digitala systemkamera (350D) för ca 6 månader sedan och har då ännu inte fotat i några vinterförhållande.

Söker då användbara tips och tex tips på inställningar för perfekta dagarna då man vill få ut maximalt.
Alla tips är hemskt välkommna!

Vit snö lurar kamerans ljusmätare till att ge underexponerade bilder => snön blir grå. Ställ in exponeringskompensationen på +1, eller liknande (prova dig fram). Visst kan du korrigera resultatet i efterhand med raw, men bäst resultat får man ändå om man gör "rätt" från början.

exponeringskompensationen... = ändra slutartiden?
eller har jag förstått det helt fel, för det ända jag ser ändras när jag ändrar exponeringskompensationen det är slutartiden :)

Beror på vilket läge du har kameran ställd på. Om du använder "Av", dvs ställer in ett fast bländarvärde och låter kameran bestämma slutartiden, så är det slutartiden som ändras med exponeringskompensation.

Jag föreslår att du läser på och lär dig kamerans grundläggande funktioner. Ett tips är att kolla fotosidans fotoskola:

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Lycka till!

kör på M och nu när jag hastigt provade det så ändrades inte bländare ngt utan bara slutartiden.

har jag fel om jag säger att exponeringskompensationen är mest användbar när man gör vid programmen som inte är M och Auto (och så klart vissa till)?

ja.

grundprincipen med exponeringen är hur ljus eller mörk den är.

eftersom snön reflekterar så mkt ljus kompenserar kameran detta genom att ändra exponeringen = snön blir grå.

detta är oavsett vilket vari-program eller om du kör helt mauellt/auto.

för att göra allt enkelt i backen, se till att du:
1. fotar i raw (kan finjustera om det behövs)
2. överexponera (t.ex. +1.0) eller testa dig fram
(3.) se till att du står bra placerad i
förhållande till solljus o åkare
(4.) fota bra åkare :)

kan förlänga listan med tips:

* vid dåligt väder eller snöfall brukar närbilder vara bättre, tightare beskärning och även i svartvitt burkar ge bra resultat.

*vid bra väder utnyttja terrängen, försök få med bergen i bakgrunden för att få ett bra perspektiv. den lilla människan i den stora naturen är en "typ" av bilder, andra är mer actionbetonade, dropp hopp, pudersvängar.m.m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar