Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av produkter/varor?

Produkter
(logga in för att koppla)

ec1ab

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller just nu på att starta upp en internetbutik och vet helt enkelt inte hur jag ska fota mina produkter för att få det snyggt och konkret. Jag har sett att de flesta väljer en helt kritvit bakgrund men har problem med att förstå hur de bär sig åt för att få det så snyggt gjort. Tänkte att ni kan ta och hjälpa mig och tipsa mig om ett billigt och bra sätt att lösa detta på.

Produkt storleken kan variera från typ en penna till laptop.
Jag har en Canon PowerShot A720 IS (8mp) till mitt förfogande som jag är helt klart nöjd med.

Hej!
Jag håller just nu på att starta upp en internetbutik och vet helt enkelt inte hur jag ska fota mina produkter för att få det snyggt och konkret. Jag har sett att de flesta väljer en helt kritvit bakgrund men har problem med att förstå hur de bär sig åt för att få det så snyggt gjort. Tänkte att ni kan ta och hjälpa mig och tipsa mig om ett billigt och bra sätt att lösa detta på.

Jag har en Canon PowerShot A720 IS (8mp) till mitt förfogande som jag är helt klart nöjd med.

Det är alltid lättast om man har ordentligt utrustning, blixtar, bakgrunder m.m. Jag förutsätter nu att du inte har tillgång till det. Det finns några förslag på vad du kan prova. Ett stort pappersark eller styvare vitt tyg kan sättas upp på väggen och få falla ned på ett bord. Så att det blir som en "skidbacke" Fota produkterna på detta vis så får du inga veck eller kanter med i bilden. Det kan vara svårt att få till ljuset om du inte har blixtar eller fotobelysning. Det kana även vara lurigt med vitbalansen om du börjar blanda in glödlampor spotlights och annat. Det bästa är kanske om du har tillgång till ett stort fönster som kan belysa din "studio" Har du et stativ kan du fästa kameran på den och prova dig fram med exponeringen tills produkten är bra exponerad och bakgrunden vit.(Du kommer säkert att få mixtra lite i photoshop)

Hej!

Skaffa ett fototält, kostar från 300-1000 kr. Sedan kan du välja att ha fastljus eller blixtar. Det senare tycker jag är mer praktiskt och ger i regel betydligt mer ljus än B-ljus (fast ljus). Mycket ljus är en stor fördel vid produktfoto eftersom en liten bländaröppning ofta behövs för att få skärpedjup i små produkter.

Om du inte vill skaffa fototält kan två billiga lampstativ plus en gardinstång från Ikea där du trär en pappersrulle som du köper från ett digitaltryckeri eller storformatstryckeri fungera bra.(kostar nästan ingenting om du köper 10-12 m)

Den bilagda bilden är tagen i en sådan uppställning.

Bilagor

• Habanero2.jpg
    Habanero2.jpg
    86.6 KB · Visningar: 381
Tack för ide'n, den låter rätt okej faktiskt. Den jag kan göra är att placera ut en del 20W LE lampor runt om. Dessa lampor ger dock en varmvitt ljus men jag har upptäckt om jag ställer in kameran på "inomhus" så blir bilden mycket vitare, men som sagt kan en del photoshop säkert behövas.

De dära tyget du pratarom, vad kan du rekomendera för tyg?, finns säkert något tyg som används ofta till just såna hära syften.

Fototält säger du? vart kan man få tag på en sådan grej?

Edit:
Googlade lite och hitta denna länk, ser ju intresant ut ;)

Fototält säger du? vart kan man få tag på en sådan grej?

Finns hos fotohandlare, både butiker och nätet. Titta hos Scandinavianphoto.se, kaffebrus.com, cyberphoto med flera.

Tält är bra om man vill ha mjukt ljus utan att använda paraply eller softbox på blixtarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar