Annons

Fotografering av gamla oljemålningar i kyrkor

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasr1973

Ny medlem
Jag har vid några tillfällen behövt fotografera av gamla oljemålningar i kyrkor. Då detta är av rent privat intresse måste jag fotografera av dem såsom de hänger på väggarna och kan således inte flytta på dem eller göra något annat med dem.

Problemet som uppstår är att det vanligtvis är ganska mörkt i kyrkorna, varför man måste använda blixt. Då får man dock problemet att blixten reflekteras i målningens yta och fotot därmed oftast blir oanvändbart.

Stativ skulle kanske kunna användas i vissa fall, men går inte alltid p.g.a. att det är för trångt och/eller att målningen sitter för högt upp på en vägg (man kan behöva klättra upp på en trappstege och hålla kameran högt över huvudet för att kunna ta en bild).

Hur skall man göra för att få bra bilder när man måste använda blixt, för att ta bort blixtens reflektion men fortfarande få tillräckligt bra ljus för att få en bra bild med en handhållen kamera?

Har försökt läsa mig till hur man skall göra, och som jag förstår det kanske man kan använda en extern blixt med bouncer och/eller ett polarisationsfilter. Men riskerar inte bilden att bli för mörk då och oskarp p.g.a. handskakningar vid handhållen kamera?

Är det någon som har några erfarenheter av detta eller kan ge något tips hur man skall göra för att få bra bilder under dessa omständigheter?

Skall tillägga att jag använder en Nikon D5100.
 
Jag har vid några tillfällen behövt fotografera av gamla oljemålningar i kyrkor. Då detta är av rent privat intresse måste jag fotografera av dem såsom de hänger på väggarna och kan således inte flytta på dem eller göra något annat med dem.

Problemet som uppstår är att det vanligtvis är ganska mörkt i kyrkorna, varför man måste använda blixt. Då får man dock problemet att blixten reflekteras i målningens yta och fotot därmed oftast blir oanvändbart.

Stativ skulle kanske kunna användas i vissa fall, men går inte alltid p.g.a. att det är för trångt och/eller att målningen sitter för högt upp på en vägg (man kan behöva klättra upp på en trappstege och hålla kameran högt över huvudet för att kunna ta en bild).

Hur skall man göra för att få bra bilder när man måste använda blixt, för att ta bort blixtens reflektion men fortfarande få tillräckligt bra ljus för att få en bra bild med en handhållen kamera?

Har försökt läsa mig till hur man skall göra, och som jag förstår det kanske man kan använda en extern blixt med bouncer och/eller ett polarisationsfilter. Men riskerar inte bilden att bli för mörk då och oskarp p.g.a. handskakningar vid handhållen kamera?

Är det någon som har några erfarenheter av detta eller kan ge något tips hur man skall göra för att få bra bilder under dessa omständigheter?

Skall tillägga att jag använder en Nikon D5100.

För några veckor sedan var hustrun och jag på Gotland och vi besökte ett antal kyrkor och fotograferade flitigt. Vi körde med handhållna kameror, Nikon D600, och högt ISO. Det blev bra bilder. Då det härskar en nästan sjuklig rädsla för brus här på forumet duger nog inte den metoden. Frågan är ju om det är realistiskt med blixt, den vanliga metoden två blixtar riktade i 45 gr vinkel mot motivet, blir troligen besvärlig. Övriga besökare vill nog inte trassla sig runt stativ. På Gotland var vi ensamma i kyrkorna. Vi använde kortzoomen 24-85 mm, jag nästan uteslutande i 24 mm-läget. Det blir svårare med längre brännvidder om man vill koncentrera sig på enstaka bilder så stativ behövs nog.
I en av kyrkorna var det väldigt mörkt, 2500 ISO och 1/5 s och lite nedbländat. Men för våra behov tycker jag att resultatet blev väldigt bra. Jag lyckades undvika skakoskärpa även på någon bild med längre brännvidd. Man får också tänka på att kyrkor är stora lokaler om man tänker sig blixtljus, bouncer mm. Tvåblixtmetoden torde vara bäst.//K

Vi använde såklart inte blixt.//K
 
Jag brukar använda polarisationsfilter på både blixt och objektiv. Det viktiga är att deras polarisering är vinkelrät mot varandra för att släcka ut reflexerna. På objektivet har jag ett vanligt polariserande filter och på blixten har jag ett filter gjort av polariserande film.

Här är en bild som visar skillnaden: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polarized_flash_in_mirror.jpg

Tack! Det låter intressant. Polariserande filter för objektivet har jag sett. Men hur/var får man tag på/tillverkar själv ett polariserande filter för blixten?
 
Skall gå igenom era tekniska tips lite noggrannare senare.

Hade själv fotojobb för att fota en kyrka på landet för en hel del år sen.
Både utomhus o inomhus. Gjorde detta så analogt som möjligt.
Jag ringde en kyrkvaktmästare (bodde själv ett antal mil från kyrkan) och
kollade med honom hur solen - ljuset var i förhållande till kyrkan.
Om solen sken in i några fönster som jag kunde utnyttja.
Det blev förstås ett större antal resor till kyrkan för att få till hyfsade bilder.
Använde nog stativ o analog kamera.
Detta fungerar förstås inte vid ett enda fototillfälle, men blev själv nöjd med
kyrkvaktmästarens info.
hälsar Ulla
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.