Annons

Fotografering av fyr i storm

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har ju tidigare talat om att jag skall fota fyrar i storm. Jag har nu kollat runt lite och bestämt mig för att jag testa detta på Landsort - Stockholms skärgårds sydligaste punkt.

Jag kommer att bo på vandrarhem där under perioden 4-8 november. Detta enbart i syfte att fota och vänta in en förhoppningsvis uppkommande storm. För mig kommer detta att bli en semestervecka av meditativ "eremittillvaro" tillsammans med 25-30 bofasta.

Vill Du komma ut och fota och träffa mig någon dag under veckan vore det kul. Hör av dig i så fall.

Mer om Landsort - beläget på ön Öjas södra spets - kan du läsa här

http://www.landsort.com
http://www.skargardsstiftelsen.se/ssok/landsort.html

Tyvärr kan jag inte komma - och då skulle ju också din erimittillvaro bli helt förfelad....;-).
Ett tips bara, något jag kom på nu i september. Testa en morgon att inte springa runt som ett skållat troll och jaga motiv. Sätt dig med grejorna i ordning på en bra plats och låt motiven komma till dig i stället. Du har så mycket tid på dig att du kan ta chansen.
Och så håller jag tummarna för en riktig sjutusan dj....r till storm där det "blåser döa kärringar" (lokalt skärgårdsuttryck för riktiga blåsväder).
Us

Ta med dig massor av plastpåsar och gummisnoddar, ett bra regnställ och ett golfparaply. UV-filter mot saltstänket är inte heller ett dumt tillbehör. Och ha det så kul! Skall bli kul att se bilderna! Blir lite avundsjuk på att jag inte har tid att göra sånt där.

Som sagt, synd att Du inte var där över en helg, då är jag ofta där... Men det blir väl fler tillfällen kanske... Lycka till i alla fall!
Jesper

Tack för tipsen Jim. Plastpåsar, gummisnoddar, UV och regnställ är planerat. Paraply kanske inte är så dumt om det inte blåser för hårt.

Senast ändrad:
För något år sedan fanns det en artikel i FOTO om en fotograf som hade gjort en hel bok om fyrar med många fina bilder. "Svenska fyrar" tror jag att den hette. Ett tips om du är intresserad av "fyrfoto".

Jesper K skrev:
Som sagt, synd att Du inte var där över en helg, då är jag ofta där... Men det blir väl fler tillfällen kanske... Lycka till i alla fall!
Jesper

Jag tänkte mig först över en helg, men tyvärr fungerar det inte för mig då jag bokat in annat då.

Jag skriver nått...

Tiden för min resa till Landsort närmar sig...
på måndag bär det av. Min planering pågår, det är mycket att tänka på att ha med sig.

Jag kommer att försöka skriva ihop någonting om hur jag planerar och genomför denna tripp, vilka problem jag stöter på o.s.v. Jag kommer att fota både digitalt och analogt, alla tider av dygnet och förhoppningsvis i olika väder.

Lite bilder lär ni nog också få se vartefter.

Lycka till nu och hoppas nu att du får det ruskiga vädret du önskade.

Jag ska se om jag kanske kan hitta ut, dock lite besvärligt då jag jobbar under veckorna.

Glöm inte långkallingarna

Re: Jag skriver nått...

arleklint skrev:
Jag kommer att försöka skriva ihop någonting om hur jag planerar och genomför denna tripp, vilka problem jag stöter på o.s.v.

Jag tycker det skulle vara jättetrevligt om det blir ett reportage som publiceras på fotosidan.
Det kanske är meningen?
Lycka till! Det kommer säkert bli hur skoj som helst.

Ta med termos till kaffe eller te efter eget tycke.

Skärgården visar upp en av sina bästa sidor just nu, så är det iaf på Ingmarsö. +1 grad och sol :)

Packning pågår

På bilden syns:

2 Väskor
Fotoväst
Ryggsäck med två stativ
Litet bordsstativ
Nikon F-401x med extra batterier
Väskan för Dimage7i
Batterier och laddare för Dimagen
Cokinhållare för filter
Cirkulära filter
Macrokonverter för Dimagen