Patrik_vm
Aktiv medlem
Eftersom du inte verkar vilja bemöta Erlands svar (#48) på detta så upprepar jag svaret för att få ett svar från dig:
Varför ska man kolla det om det inte gjorts något som möjligen KAN vara ett brott?
Det spelar liksom inte ens någon roll att det var en ytterst seriös och rutinerad fotograf - även om det hade varit en ytterst dubiös och oseriös fotograf är det på intet sätt ofredande att utan att interagera med dem plåta barn på allmän plats. Jag kan förstå att föräldrar överreagerar och börjar yla om ofredande och andra missuppfattade lagrum, men att polis gör det och dessutom går så långt som att frihetsberöva fotografen är inget annat än skrämmande.
Det är otroligt skrämmande att du inte anser det kränkande för en oskyldig att bli fasthållen, bortförd och frihetsberövad helt utan laglig grund.
Hej Joacim
Jag får väl svara dig innan jag tar lunch då.
Att fotografera en aktiviteter på stadsfestival är inget brott, det har jag aldrig påstått.
Jag var som sagt inte där och såg hur Lars agerade på plats eller hur Polisen agerade så det är svårt att svara på det enskilda fallen.
Men att Polisen ber mig att komma med för att prata avskilt en stund ser jag inte som ett fasthållande bortförande eller frihetsberövande.
Sen hänger det ju på hur det framförs av Polisen, de kan ju framföra det mer eller mindre bra.
Nu knorrar min mage så nu får jag ta lunch