Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotograferad av tandläkaren
- Trådstartare OscarH
- Start datum
Inte petitessigt nog, du lägger ju ner energi på trådenmindbash skrev:
det gnälls över petitesser.
mindbash
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Inte petitessigt nog, du lägger ju ner energi på tråden
Jag är full av överraskningar
ulso
Aktiv medlem
Vid anmälan till polisen om misshandel, tas som regel bilder på skadorna efter misshandeln. För att få ta bilderna skall alltid offret ge sitt tillstånd för att bilderna skall få tas.
Ger inte misshandelsoffret tillstånd att bilderna tas, så blir det inga bilder på skadorna. Att utan bilder beskriva skadorna vid en ev. rättegång kan bli svårt, och det kan påverka domen. Men det är en annan sak.
Ger inte misshandelsoffret tillstånd att bilderna tas, så blir det inga bilder på skadorna. Att utan bilder beskriva skadorna vid en ev. rättegång kan bli svårt, och det kan påverka domen. Men det är en annan sak.
Jarlen
Aktiv medlem
Ulf, jag såg att du var kriminalfotograf, tänkte passa på att ställa en lite off-topic fråga som har viss anknytning till ditt inlägg. Att polisen ber om tillstånd vid exempelvis misshandel tycker jag är helt rätt, precis som tandläkaren borde ha gjort i trådens inledande frågeställning. Naturligtvis bidrar detta till bättre bevisföring och liknande.
Vad jag egentligen tänkte fråga var något annat; jag har för mig att jag efter Göteborgskravallerna såg nyhetsinslag på tv (filmade sekvenser) som skulle härröra från polisen. Jag är inte helt säker på detta, men jag tror det var så. I detta fall då situationen var något annorlunda, polisen bad ju inte om lov för att filma de som deltog i våldsamheterna, de filmade utan att ha bett om tillstånd, vilket jag iofs inte tycker är fel i detta fall. Min fråga är vad som görs med allt material, arkiveras sådana filmer och tex bilder från spaning och dylikt? Eller är det endast om den filmade/fotograferade aktiviteten leder till rättegång som de måste bevaras?
Jalle
Vad jag egentligen tänkte fråga var något annat; jag har för mig att jag efter Göteborgskravallerna såg nyhetsinslag på tv (filmade sekvenser) som skulle härröra från polisen. Jag är inte helt säker på detta, men jag tror det var så. I detta fall då situationen var något annorlunda, polisen bad ju inte om lov för att filma de som deltog i våldsamheterna, de filmade utan att ha bett om tillstånd, vilket jag iofs inte tycker är fel i detta fall. Min fråga är vad som görs med allt material, arkiveras sådana filmer och tex bilder från spaning och dylikt? Eller är det endast om den filmade/fotograferade aktiviteten leder till rättegång som de måste bevaras?
Jalle
ulso
Aktiv medlem
Jalle, frågan är lite komplex och jag kan inte ge ett helt uttömmande svar. Bilder/filmer som ingår i en förundersökning arkiveras enligt preskriptionstiden för brottet. Spaningsbilder faller under en annan arkiveringsregel som jag inte kan svara för hur den är utformad.
Att polisen inte behöver tillstånd ev de människor som filmas i spanningsända, faller på sin orimlighet,styrs av lagrum som jag ej har kunskap om.
Att polisen inte behöver tillstånd ev de människor som filmas i spanningsända, faller på sin orimlighet,styrs av lagrum som jag ej har kunskap om.
Jarlen
Aktiv medlem
Tackar Ulf. Ditt svar är mer än tillräckligt. Var bara lite nyfken på vart alla bilder som produceras tar vägen....Är kanske lite för CSI-inspirerad... Att polisen skall få filma utan tillstånd tycker jag är helt naturligt. Vissa elements personliga intrigritet måste ibland få stå undan för den breda massans välbefinnande!
Jalle
Jalle