Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera vy?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andwis

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har sökt mycket här på Fotosidan och läst vissa artiklar där det tas upp vad man får fotografera och publicera på Internet.

Jag driver en sajt som erbjuder folk skrivbordsbilder till datorn och lägger därför upp bilderna på Internet så att folk kan "ladda hem dem" till sin dator.

Jag har ett par frågor ang. fotografering och publicering:

- Får jag fotografera en vybild utöver havet och lägga upp på Internet?

- Hur vet jag om en helt vanlig skog är en "allmän plats" och därför fri att fotografera saker och ting för publicering (naturligtvis inte personuppgifter såsom människor, bilar m.m)

- Vad går gränsen vid det jag får fotografera och lägga ut? i nuläget lägger jag aldrig ut bilder på personer, bilar och hus.


Tack på förhand!

Mvh, Andreas
 
Andwis skrev:
Hejsan!

Jag har sökt mycket här på Fotosidan och läst vissa artiklar där det tas upp vad man får fotografera och publicera på Internet.

Jag driver en sajt som erbjuder folk skrivbordsbilder till datorn och lägger därför upp bilderna på Internet så att folk kan "ladda hem dem" till sin dator.

Jag har ett par frågor ang. fotografering och publicering:

- Får jag fotografera en vybild utöver havet och lägga upp på Internet?
Ja, om det inte finns något skyddsobjekt mellan dig och havet som riskerar att avbildas. Normalt sett inget bekymmer.

- Hur vet jag om en helt vanlig skog är en "allmän plats" och därför fri att fotografera saker och ting för publicering (naturligtvis inte personuppgifter såsom människor, bilar m.m)
Du får fotografera en privat skog så länge det inte finns skyltat eller du blir uppmanad om att det råder fotoförbud på marken du står på. Står du på en allmän väg kan du fotografera en privat skog så att kameran glöder, det är inget som hindrar dig.

- Vad går gränsen vid det jag får fotografera och lägga ut? i nuläget lägger jag aldrig ut bilder på personer, bilar och hus.
PUL kräver samtycke från avbildade personer (och objekt som kan härledas till en specifik person), dock är lagen inte prövad fullt ut och det finns utrymme för harmlösa bilder. En person som inte går att identifiera får du publicera bild på. En bil kan vara personuppgift i den mån registreringsnumret kan identifieras. I övrigt är det inget som hindrar att du publicerar bilder på nätet.

Tack på förhand!

Mvh, Andreas [/B][/QUOTE]
 
Andwis skrev:
- Får jag fotografera en vybild utöver havet och lägga upp på Internet?

Ja.

- Hur vet jag om en helt vanlig skog är en "allmän plats" och därför fri att fotografera saker och ting för publicering (naturligtvis inte personuppgifter såsom människor, bilar m.m)

Huruvida platsen är allmän eller inte har ingen betydelse. Du kan förbjudas att fotografera från allmän plats - men inte att publicera redan tagna bilder. Du får också avbilda platser som inte är allmänna och publicera de bilderna.

- Vad går gränsen vid det jag får fotografera och lägga ut? i nuläget lägger jag aldrig ut bilder på personer, bilar och hus.

Du får inte fotografera skyddsobjekt. Där går gränsen. Ungefär.

För publicering är det lite snårigare. Om du vill följa de hårdare tolkningarna av PUL får du inte publicera personuppgifter. Dvs bilder på personer eller andra uppgifter som direkt kan kopplas till en person (tveksamt om ett hus skull bedömas som en personuppgift - det är dessutom relativt lätt avidentifierat).

För journalistisk och konstnärlig verksamhet finns det undantag från PUL.

Du får däremot inte använda bilder med personer avbildade för marknadsföring av vara eller tjänst utan deras medgivande.

Du får inte heller publicera, men väl fotografera, bilder av upphovsrättsskyddade verk (med undantag av offentlig konst).

Sammanfattningsvis: du får fotografera i stort sett vad du vill. För publicering på Internet finns det vissa restriktioner för personuppgifter.
 
Okej, som jag förstår det så följer jag lagen till punkt och pricka då jag aldrig publicerar bilder på personer, bilar eller hus.

Min stora fråga har jag också fått besvarad, och det var att jag får fotografera överallt i skogen om ingen säger åt mig att inte göra det eller att skyltar är uppsatta, stämmer min tolkning?

En fråga bara, hur vet jag om en skog är privat? Får jag fotografera i alla skogar om det inte är skyltat att det är förbjudet?

Mvh, Andreas
 
Senast ändrad:
Hej

Vill bara påpeka att det skijer från land till land, svaren ovan avser sverige, i tex Frankrike e det annorlunda osv.

Roine
 
Andwis skrev:
Min stora fråga har jag också fått besvarad, och det var att jag får fotografera överallt i skogen om ingen säger åt mig att inte göra det eller att skyltar är uppsatta, stämmer min tolkning?

Det är helt korrekt. Det är enkelt att utgå ifrån att du i stort sett alltid får fotografera precis vad du vill. Det är publiceringen som eventuellt kan vara krånglig.

Om du använder ett så finmaskigt nät som du uppger och inte publicerar bilder ens med byggnader eller fordon lär du sitta rätt säkert.

En fråga bara, hur vet jag om en skog är privat? Får jag fotografera i alla skogar om det inte är skyltat att det är förbjudet?

Det är samma svar som ovan. Det är fritt fram att plåta så länge ingen yttryckligen förbjuder dig att göra det.
Skulle du fotografera i en privat skog och markägaren dyker upp och förbjuder dig att fortsätta fotografera äger du dock fortfarande rätten till de bilder du redan tagit. Själva fotograferingen är inget brott i sig.
 
Senast ändrad:
Så jag får med andra ord publicera bilder tagna i en skog om inte någon säger till mig eller att det är skyltat?
 
Hej

Som jag förstått det så får du, så längde det inte är ett skyddsobjekt, publicera det.

Gäller även privat egendom bara du står på allmän plats o fotar. Så du kan lungt fota ett hus från vägen tex.
 
Andwis skrev:
Så jag får med andra ord publicera bilder tagna i en skog om inte någon säger till mig eller att det är skyltat?

Har du tagit bilden får du publicera den.

Någon kan förbjuda dig att ta fler bilder - men inte att publicera redan tagna bilder.
 
Att publicera bilder på fridlysta djur/växter bör väl vara OK?

Jag har hört att det ska vara helt OK men vill dubbelkolla med er.

Mvh, Andreas
 
Andwis skrev:
Att publicera bilder på fridlysta djur/växter bör väl vara OK?

Jag har hört att det ska vara helt OK men vill dubbelkolla med er.

Mvh, Andreas

Ja det är helt okej.

När det gäller privat mark så får man utgå ifrån att man får fotografera om inget annat gäller och jag har svårt att tänka mig att man skulle kunna bli fälld om man publicerade bilder tagna i en privat skog, vilken som helst, som faller under allemansrätten dvs inte i direkt anknytning till boningshus etc. En markägare får t.ex. inte hur som helst sätta upp förbudsskyltar för tillträde.

Vissa skyddsobjekt är en annan sak men då är det i regel väl skyltat med "förbud mot tillträde, fotografering m.m." Lustigt nog har dock jag personligen nog fotograferat fler skyddsobjekt än de flesta. Med tillstånd då naturligtvis. :)
 
Min sista fråga som jag kom att tänka på idag:

- Är det lagligt att publicera bilder på blommor man köpt? De bör ju vara det då dem kommer från naturen?

Mvh, Andreas
 
Idag poppade det upp en fråga i mitt huvud.

Är det tillåtet att publicera en vy på Internet med en åker och skog som motiv. Ägaren till åkern kanske inte blir så glad?

Självklart är bilden tagen på allmän plats.

Mvh, Andreas
 
Ja. Frågan har ju besvarats ovan flera gånger redan. :)

Allting ägs ju av någon, privatperson, företag eller stat (undantaget Antarktis). Håll dig till råden som givits om PUL (alltså personuppg. och bilder på personer) och fota allt annat...
 
En fråga poppar upp i mitt huvud när jag läser den här tråden....

Ovan kommenteras att du kan fota i privat skog så länge inte markärgaren säger att man inte får. Men jag ställer mig spontant tveksamt till om en markägare överhuvudtaget kan neka dig till att fotografera eftersom det rimligen faller inom allemansrätten att vistas där, och det därmed torde vara att betrakta som allmän plats.
 
Nej, allmän plats är det inte. Och bara för att man enligt allemansrätten gör vissa undantag i äganderätten över marken så innebär det inte automatiskt att fotografering är tillåten. Markägaren kan tala om för dig att det råder fotoförbud, antingen meddels skyltar eller muntligen.
 
Jag kan inte hjälpa det. Magkänslan säger mig ändå att det inte går att stoppa en fotosession bara för att man vill. Har man ett evenemang inom ett avgränsat område är det självklart en annan sak, men då har man också ett tilllstånd att spärra av. (läs tävlingar, konserter etc) Jag skulle gärna se en hänvisning till den lagen som ger en markägare rätt att förbjuda dig. Och skulle det vara så att det är en lag som är luddig så skulle jag vilja se den domstol som gick på markägarens linje med ett generellt fotonej. Vad är förresten definitionen av en allmän plats då? Alla platser ägs ju av någon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.