Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera vattendroppar

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp helt rätt, man gör som man själv vill =)
TS har svårt med 1/200 och vad jag gissar mej till en liten bländare, annars hade bilderna blivit överexponerade (beroende på vad blixtstyrkan e satt på i manuellt läge) och inte rätt exponerade och släpiga. Uppenbarligen, enligt mej, har TS brutalt ljust i rummet eller helt enkelt en blixt som inte e snabb nog (brinntid). Mitt förslag e då att prova high speed sync.

Det verkar inte bättre än att mina blixtar är för slöa helt enkelt. :(

Jag kan prova high speed sync iaf. Tack för ditt svar!
 
Det verkar inte bättre än att mina blixtar är för slöa helt enkelt. :(

Jag kan prova high speed sync iaf. Tack för ditt svar!

Alltid kul med nya blixtar men en sladd mellan kameran o blixten kostar nåååågot mindre än en SB-900 =) Skadar aldrig att prova =) Problemet jag fick när jag skruvare ner min SB-600 till 1/8 eller 1/16 va att jag fick sätta en väldigt stor bländare (blir väldigt kort sjärpedjup på 90mm makro) för att blixtljuset skulle räcka till. Alternativet (om jag ville ha liten bländare dvs stort skärpedjup) va ju att ha långsammare slutartid, typ 1/60, men då fick jag in ströljus från lamporna i rummet.
 
Alltid kul med nya blixtar men en sladd mellan kameran o blixten kostar nåååågot mindre än en SB-900 =) Skadar aldrig att prova =) Problemet jag fick när jag skruvare ner min SB-600 till 1/8 eller 1/16 va att jag fick sätta en väldigt stor bländare (blir väldigt kort sjärpedjup på 90mm makro) för att blixtljuset skulle räcka till. Alternativet va ju att ha långsammare slutartid, typ 1/60, men då fick jag in ströljus från lamporna i rummet.

Men då HAR ju ändå slutartiden något med saken att göra ändå. ;)
 
Men då HAR ju ändå slutartiden något med saken att göra ändå. ;)

Oftast har man en blixt som e så stark att du utan problem kan "skärma bort" det befintliga ljuset antingen med liten bländare eller snabbare slutartid, men ställer man ner blixtens effekt så räcker kanske inte blixtljuset till. Då får man mörka ner i rummet för att inte få in ströljus när du blir tvungen att köra med större bländare eller längre slutartid. Eller så provar man high speed sync ;) =)
 
Senast ändrad:
En EC D-Lite 2 har en "t0.5"-tid på ca 1/1200s på full effekt. Detta betyder att den har en "stopp-tid" på ungefär det tredubbla, dvs ca 1/400s. Det är ett hyffsat snabbt huvud, det är väl i stort sett bara PCBuff's AB-serie som är snabbare.

Men t0.1 (som är den tid man BÖR titta på!) ökar långsamt när man sänker effekten - på 1/4 effekt är man nog uppe på ca 1/250s skulle jag gissa på.

De flesta som helt enkelt MÅSTE ha så kort tid som möjligt kör antingen specialutrustning (svindyrt!!!) - eller så kör de 2-4-8st speedlights på låg effekt i stället.

Med 4st SB28 (går att hitta för 500-1000kr stycket...) på 1/32 effekt har man en stopptid på ca 1/5000s. Då måste man tyvärr kunna komma ganska nära med blixtarna om man vill ha lite skärpedjup, men själv har jag löst det genom att ha ramspända diffusorer som jag kan sätta ända inne vid "målet" utan fara. Sen zoomar man bara blixthuvudeena till "max tele" och siktar in dem på diffusorerna.

Auto FP har egentligen bara en användning... När man vill kunna köra stora bländare utomhus dagtid och använder blixt som upplättningsljus. Då kanske man MÅSTE köra 1/800 för att inte överexponera bilden, även på ISO100. Annars finns det ingen anledning att använda det, det bara stjäl effekt av blixten (75% av blixtljuset förloras... Batterien tar slut 4ggr snabbare!)
 
Auto FP har egentligen bara en användning... När man vill kunna köra stora bländare utomhus dagtid och använder blixt som upplättningsljus. Då kanske man MÅSTE köra 1/800 för att inte överexponera bilden, även på ISO100. Annars finns det ingen anledning att använda det, det bara stjäl effekt av blixten (75% av blixtljuset förloras... Batterien tar slut 4ggr snabbare!)

Visst stjäl det batteri, men har man en för slö blixt e detta en billigare lösning än att köpa en ny blixt, eller 8 =) Mina batterier går att ladda upp igen om dom tar slut ;)

Bra o intressant läsning annars, alltid kul att läsa om olika kontruktiva lösningar =)
 
Hej
Här är en tänkbar förklaring, men den är bara en gissning.
Jag såg att du använt två studioblixtar. En vanlig inkoppling är då att man kopplar synksladden till den ena och låter den andra utlösas av en inbyggd fotocell. Det borde betyda att det kan vara en viss fördröjning mellan de två blixtarna. Det kan kanske ge en rörelseoskärpa. Jag vet inte säkert hur lång fördröjningen kan vara, men det kanske skulle vara värt att prova med bara en blixt eller med en T-koppling på synksladden.

Hälsningar
Lars
 
Det är inte slutartiden som fryser bilden det är blixten, men för att få detta att fungera så se till att du inte får för mycket befintligt ljus som gör att det blir suddigt, dvs att slutartiden gör att sensorn registrerar vattenrörelse efter blixten "fryst" droppen.

Så mörkt rum som möjligt och låt sedan blixtarna frysa vattendroppen,

Ny här och försöker med att fota droppar med samma problem och jag kör med diskbänkslyset tänd + extern blixt men när jag släcker bänkbelysningen blir just inte lika kul..kaklet syns och hela bakgrunden blir skit..tips på det? papper? tyghänge?

Jag fotar med en D90+ extern blixt och med macroobjektiv(Tamron)..

p.s kul att detta finns, har inte riktigt vågat mig fram i forum för jag är inte bara grön på detta utan full med korkade frågor :) och jag skulle gärna vilja ha lite konstruktiv kritik på mina foton jag lagt upp för att förstå mer vad ajg pysslar med och vad ajg absolut ska tänka på för att bli bättre.
 
Det låter som om du borde prova köra på manuellt... Jag har själv kört D90 ganska ofta, och det är ganska mycket skillnad på vilka blixtinställningar som kameran väljer beroende på hur det konstanta ljuset är beskaffat.

Är det helmörkt ger kameran upp det här med att försöka få med det befintliga ljuset och brassar på allt vad det går med blixten, och passar då samtidigt på att blända ner "eftersom det ändå inte är lönt".

Lågt ISO (200 om blixten "orkar"), F5.6 eller F8.0, 1/200s och blixten på manuellt. Sedan får du justera blixteffekten tills den ger rätt mängd ljus.

Hur du ska göra för att få bakgrunden rätt beror ju helt på vilken vinkel du vill använda - tittar kameran "ner" eller rakt i sidled - vågrätt?

Ett tips för att få trevligare ljus är att sätta upp en vit skiva på ena sidan om vattenytan (precis utanför bild!), och studsa blixten på/från den i stället för att ha "direktljus". Är det en SB400 betyder det att du får köra kameran i porträttled, den blixten går ju bara vrida i höjdled. Det går utmärkt med en skärbräda och 30cm ugnsfolie också, matta sidan utåt.
 
Det låter som om du borde prova köra på manuellt... Jag har själv kört D90 ganska ofta, och det är ganska mycket skillnad på vilka blixtinställningar som kameran väljer beroende på hur det konstanta ljuset är beskaffat.

Är det helmörkt ger kameran upp det här med att försöka få med det befintliga ljuset och brassar på allt vad det går med blixten, och passar då samtidigt på att blända ner "eftersom det ändå inte är lönt".

Lågt ISO (200 om blixten "orkar"), F5.6 eller F8.0, 1/200s och blixten på manuellt. Sedan får du justera blixteffekten tills den ger rätt mängd ljus.

Hur du ska göra för att få bakgrunden rätt beror ju helt på vilken vinkel du vill använda - tittar kameran "ner" eller rakt i sidled - vågrätt?

Ett tips för att få trevligare ljus är att sätta upp en vit skiva på ena sidan om vattenytan (precis utanför bild!), och studsa blixten på/från den i stället för att ha "direktljus". Är det en SB400 betyder det att du får köra kameran i porträttled, den blixten går ju bara vrida i höjdled. Det går utmärkt med en skärbräda och 30cm ugnsfolie också, matta sidan utåt.


Jag kör manuellt och låser fokuseringen på objektivet, problemet är att jag kommer inte tillräckligt nära med stativ så jag får köra handhållet och då är det tex svårt att fånga skarpheten i droppen medan bakgrunden är suddig, som den ska vara med kort fokus.

Då kökskranen är hög och jag har en bytta under, i bänkhöjd, kör jag med vinkel rakt fram precis i höjd med vattenytan. jag har en extern blixt SB900 som är vinklat upp utåt och har en sk bouncer(?) den som är platt och man kan dra fram över blixten. ISO kör jag på 100 och slutartiden är 1/200 som du skriver.

jag leker mycket med vitbalansen och med det får jag spännande färger på fotona..kanske helfel att göra på orginlafoton? :/

skärbräda och folie var en strålande tips, att man inte tänka på det! :D

Kör du med stativ? jag köpte t o m en fjärravlösare men det går inte alls bra, endast handhållet verkar funka, blir bara väldigt jobbigt efter några timmar ;)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar