DanneM
Medlem
Först måste jag tacka för den oväntade stora hjälpen jag har fått hittills. Många olika personer med många bra idéer och förslag! Jag har läst igenom vad ni har skrivit (pust) och den metoden som jag tänkte köra efter blir en blandning av vad ni har föreslagit. Ni kan ju komma med synpunkter om ni tycker att jag borde ändra på något.
Tavlan kommer jag att hänga upp på väggen och som det ser ut nu så blir det ett stativ av märket Manfrotto (om ingen har något annat förslag).
Ett konstant, kontrollerat ljus är att föredra för att få en viss jämnhet och då blir man även oberoende av vädret. Ljussättningen blir nog i ett mörkt rum med 4-5 lampor med jämn ljusstryka och färgtemperatur (någon som har tips på sådana?, Lasse Mellberg nämnde att han använde sig av halogenlampor från Claes Ohlsson) samt en ljusmätare för kontroll.
Några frågor angående Lasse Mellbergs svar, Vad är det för stativ som du använder till strålkastarna och kan du ta en bild av dina stativ med strålkastarna? Vore kanon för då kunde jag få en uppfattning om vinklar samt avstånd till tavlan! Vad rekommenderar du för typ av ljusmätare? (inte för dyr)
Jag kommer att köra en manuell inställning av vitbalansen genom att ställa kameran i manuellt läge och ta ett foto på ett vitt a4 ark. För att få en så bra färgäkthet som möjlig så beställer jag nog qp-card (kostar ca 150kr).
Saker som man kan tänka på är att ha kameran exakt i mitten av tavlan och 90 grader mot bilden (för att undvika förvrängda kanter). Vid val av objektiv ska man helst använda sig av ett med fast brännvidd (för bästa skärpa och minsta möjliga distortion), från 50 mm och uppåt (om jag har ett zoomobjektiv bör det ställas ungefär i mitten av zoomomfånget där distortionen brukar vara mindre). Man ska använda sig av långa exponeringstider, ½ sekunder kan vara bra att utgå ifrån, pga att man vill köra kamera på lägsta ljuskänslighet samt att man vill pressa ut det bästa ur optiken.
Tavlan kommer jag att hänga upp på väggen och som det ser ut nu så blir det ett stativ av märket Manfrotto (om ingen har något annat förslag).
Ett konstant, kontrollerat ljus är att föredra för att få en viss jämnhet och då blir man även oberoende av vädret. Ljussättningen blir nog i ett mörkt rum med 4-5 lampor med jämn ljusstryka och färgtemperatur (någon som har tips på sådana?, Lasse Mellberg nämnde att han använde sig av halogenlampor från Claes Ohlsson) samt en ljusmätare för kontroll.
Några frågor angående Lasse Mellbergs svar, Vad är det för stativ som du använder till strålkastarna och kan du ta en bild av dina stativ med strålkastarna? Vore kanon för då kunde jag få en uppfattning om vinklar samt avstånd till tavlan! Vad rekommenderar du för typ av ljusmätare? (inte för dyr)
Jag kommer att köra en manuell inställning av vitbalansen genom att ställa kameran i manuellt läge och ta ett foto på ett vitt a4 ark. För att få en så bra färgäkthet som möjlig så beställer jag nog qp-card (kostar ca 150kr).
Saker som man kan tänka på är att ha kameran exakt i mitten av tavlan och 90 grader mot bilden (för att undvika förvrängda kanter). Vid val av objektiv ska man helst använda sig av ett med fast brännvidd (för bästa skärpa och minsta möjliga distortion), från 50 mm och uppåt (om jag har ett zoomobjektiv bör det ställas ungefär i mitten av zoomomfånget där distortionen brukar vara mindre). Man ska använda sig av långa exponeringstider, ½ sekunder kan vara bra att utgå ifrån, pga att man vill köra kamera på lägsta ljuskänslighet samt att man vill pressa ut det bästa ur optiken.