Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera tavlor

Produkter
(logga in för att koppla)
Först måste jag tacka för den oväntade stora hjälpen jag har fått hittills. Många olika personer med många bra idéer och förslag! Jag har läst igenom vad ni har skrivit (pust) och den metoden som jag tänkte köra efter blir en blandning av vad ni har föreslagit. Ni kan ju komma med synpunkter om ni tycker att jag borde ändra på något.

Tavlan kommer jag att hänga upp på väggen och som det ser ut nu så blir det ett stativ av märket Manfrotto (om ingen har något annat förslag).

Ett konstant, kontrollerat ljus är att föredra för att få en viss jämnhet och då blir man även oberoende av vädret. Ljussättningen blir nog i ett mörkt rum med 4-5 lampor med jämn ljusstryka och färgtemperatur (någon som har tips på sådana?, Lasse Mellberg nämnde att han använde sig av halogenlampor från Claes Ohlsson) samt en ljusmätare för kontroll.

Några frågor angående Lasse Mellbergs svar, Vad är det för stativ som du använder till strålkastarna och kan du ta en bild av dina stativ med strålkastarna? Vore kanon för då kunde jag få en uppfattning om vinklar samt avstånd till tavlan! Vad rekommenderar du för typ av ljusmätare? (inte för dyr)

Jag kommer att köra en manuell inställning av vitbalansen genom att ställa kameran i manuellt läge och ta ett foto på ett vitt a4 ark. För att få en så bra färgäkthet som möjlig så beställer jag nog qp-card (kostar ca 150kr).

Saker som man kan tänka på är att ha kameran exakt i mitten av tavlan och 90 grader mot bilden (för att undvika förvrängda kanter). Vid val av objektiv ska man helst använda sig av ett med fast brännvidd (för bästa skärpa och minsta möjliga distortion), från 50 mm och uppåt (om jag har ett zoomobjektiv bör det ställas ungefär i mitten av zoomomfånget där distortionen brukar vara mindre). Man ska använda sig av långa exponeringstider, ½ sekunder kan vara bra att utgå ifrån, pga att man vill köra kamera på lägsta ljuskänslighet samt att man vill pressa ut det bästa ur optiken.

Sankt Ansel Adams förordade i någon bok att belysa tavlorna med polariserat ljus (polariserande film ,säljs bl.a. av företag som säljer optisk labutrustning, framför ljuskällan) och sedan använda polarisationsfilter på kameran. Pss kan spekulära reflektioner i t.ex. blank oljefärg elimineras.

Hej igen .Jag har även skrivit om qp-kortet i en annan tråd när jag testade Canon 5d återgivning av färger i jpg.

För att komma så nära orginalet färger som möjligt vid avfotografering av en tavla provade jag qp-card med en 5d.
Tavlan fotograferades av med blixt, valde färgtemperatur blixt i kameran.
Färgerna aviker ganska kraftigt,tillförde qp-card och lät qp-cards programvara analysera bilden med referenskortet. Resultatet kan du se här
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=602894#post602894

Mikael

Fota tavlor år 2016

Behöver också fotografera mina egna målningar. Har ingen kamera men vill köpa, tar gärna förslag på billig och bra märke, typ, har ingen aning vad jag skall köpa. Måste jag ha stativ eller finns stabilisator i digitalkameror idag år 2016? Mina målningar hänger redan på väggarna där jag bor, så kanske inte behöver gå utomhus för att fotografera dem? Det är akrylmåleri stora och små. Blandteknik Akvarell/oljepastellkrita, Blyertsteckningar. - För att strukturen i tjocka partier akrylfärg skall synas i fotot, finns något knep när jag tar bilden? Akvarellmålningarna har många övermålningar i lager och det är vackert när dessa syns liksom transparent igenom. Finns knep för att få dem att synas när jag tar bilden. - Jag tänker lägga in bilderna i JPEG och lägga dem på online internet. - Blir mycket tacksam för all expertis här på Fotosidan som vet mycket om fotografering, eftersom jag nu skall lära mig. - Läste också här om Vithetsbalansen. Det var Danne här som frågat er för flera år sen, jag är medlem på fotosidan nu. /Ylva

Valbart märke och t ex ett fast 50mm objektiv, oftast det billigaste objektivet av fasta. Har du ingen användning för kameran senare kan det kanske vara en idé att låna ifall någon i närkretsen har. Stativ är bra för att kunna ha kameran på samma plats i 90 graders vinkel mot tavlan, på fri hand kan du ha lite fel vinkel med förvrängning som följd.

Valbart märke och t ex ett fast 50mm objektiv, oftast det billigaste objektivet av fasta. Har du ingen användning för kameran senare kan det kanske vara en idé att låna ifall någon i närkretsen har. Stativ är bra för att kunna ha kameran på samma plats i 90 graders vinkel mot tavlan, på fri hand kan du ha lite fel vinkel med förvrängning som följd.

Jag har inte bestämt vad jag är ute efter, men tar till mig vad du säger Hankki! Skall ställa frågan på lite annorlunda sätt och vill även ha en kamera jag kan resa med, inte bara fota måleri med! /Ylva

Ska du ha en liten kamera så är det väl sony eller panasonic spegellös och får den vara större så en nikon eller canon. Hur stor budget har du för att täcka kamera och objektiv?

Stativ är nog väldigt bra för att plåta tavlor. Och en vridbar skärm på kameran. Men det kommer att gå bra med en hyfsad kompakt, systemkamera är inte alls nödvändig.

Ska du ha en liten kamera så är det väl sony eller panasonic spegellös och får den vara större så en nikon eller canon. Hur stor budget har du för att täcka kamera och objektiv?

Skulle gärna köpa en begagnad Canon 5D mark II inklusive objektiv. Skulle inte det vara en bra kamera för mig att fota målningar med, plus resa och fota? Har någon en bra sådan är jag intresserad. Finns en sån till försäljning här, men gått 75.000 exponeringar. Jag är sugen på en fullformatkamera, läser att det är "the shit"!

Stativ är nog väldigt bra för att plåta tavlor. Och en vridbar skärm på kameran. Men det kommer att gå bra med en hyfsad kompakt, systemkamera är inte alls nödvändig.

Stativ blir det, för jag har ingen aning om en kamera innehåller "bildstabilisator" som då kanske räcker.
En kompaktkamera låter inte så roligt!

"Vridbar skärm"? Menar du "spegel"?

Vridbar skärm är helt enkelt skärmen bakpå som går att vrida i olika lägen för att man enklare ska se i besvärliga lägen.
Stabilisering har Canon och Nikon i objektiven, finns ju också utan, medan sony, pentax m fl har det i kameran så man alltid har det oberoende av objektiv.
Jag vet inte så mycket om fullformat men 5D II börjar ju bli gammal så en modern APS-C kan ge så gott som samma bildkvalité i de flesta lägen.

Vridbar skärm är helt enkelt skärmen bakpå som går att vrida i olika lägen för att man enklare ska se i besvärliga lägen.
Stabilisering har Canon och Nikon i objektiven, finns ju också utan, medan sony, pentax m fl har det i kameran så man alltid har det oberoende av objektiv.
Jag vet inte så mycket om fullformat men 5D II börjar ju bli gammal så en modern APS-C kan ge så gott som samma bildkvalité i de flesta lägen.

Jag tror inte en APS-C kamera kan jämställas med en fullformatkamera! Här kan du jämföra och det är stor skillnad på kvalité http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklarar-sensorstorlekar

Jag tror inte en APS-C kamera kan jämställas med en fullformatkamera! Här kan du jämföra och det är stor skillnad på kvalité http://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklarar-sensorstorlekar

Den artikeln skrevs 2012 och det har hänt väldigt mycket sedan dess. Det är många som diskuterar sensorns storlek på detta forum, men det är ytterst få som kan se skillnad mellan två bilder, tagna med olika sensorformat. Ska man fotografera ett platt föremål, som onekligen en tavla är, spelar det inte så stor roll att bakgrunden blir mjukare, då det helt enkelt inte finns någon bakgrund!
Ska du använda kameran till annat så har den kanske betydelse men jag tror att budgeten har en större betydelse än bildresultatet.

Om man varken kan använda stativ eller blixt så har man absolut en stor fördel av bättre ISO-prestanda som en större sensor ger.

5D mkII kom 2008 och då var det 450D som var den förmånliga med APS-C sensor och idag är den klassen på 750/760 alltså 6 modeller skiljer dem åt. Jämfört med 450D är nog 5D mkII hästlängder före i kvalité men jämför den med en 760D som ligger ganska lika i pris så tror jag inte skillnaden är så stor.
Jag skrev ju också "i de flesta fall" så ja du kan ha fördel av FF men det kan också vara till nackdel beroende av vad du fotograferar.

Tillbaka till tavlorna. FF och 50mm täcker en 30*40 tavla på ca 80-90cm och med APS-C och 50mm blir det ca 1,2m.

Om man varken kan använda stativ eller blixt så har man absolut en stor fördel av bättre ISO-prestanda som en större sensor ger.

så du rekommenderar en fullformat till mig? Blixt tror jag inte funkar alls för att fota måleri på ett proffsigt sätt, som skall säljas på online-sajt! Stativ är bra, får se om det behövs.
Tack för inlägget!

5D mkII kom 2008 och då var det 450D som var den förmånliga med APS-C sensor och idag är den klassen på 750/760 alltså 6 modeller skiljer dem åt. Jämfört med 450D är nog 5D mkII hästlängder före i kvalité men jämför den med en 760D som ligger ganska lika i pris så tror jag inte skillnaden är så stor.
Jag skrev ju också "i de flesta fall" så ja du kan ha fördel av FF men det kan också vara till nackdel beroende av vad du fotograferar.

Tillbaka till tavlorna. FF och 50mm täcker en 30*40 tavla på ca 80-90cm och med APS-C och 50mm blir det ca 1,2m.

30x40 cm tavla är en mycket liten tavla.
Jag har ju mycket större tavlor. T ex 90x120 cm som standard-mått på tavla. (och en enda som är ca 1,75 meter x 2, 75 meter, men det är ju endast en målning).

Tack för dina inlägg till mig!

Med en modern APS-kamera, stativ och bra belysning går det alldeles utmärkt att fotografera tavlor. Bra belysning behövs för övrigt oavsett format på sensorn om du vill att tavlan ska se ut som den faktiskt gör. Det finns ingen som helst anledning att använda fullformat om dessa förutsättningar uppfylls.

Med en modern APS-kamera, stativ och bra belysning går det alldeles utmärkt att fotografera tavlor. Bra belysning behövs för övrigt oavsett format på sensorn om du vill att tavlan ska se ut som den faktiskt gör. Det finns ingen som helst anledning att använda fullformat om dessa förutsättningar uppfylls.

Är Canon APS-C Eos 1300D med EF 18-55/3,5-5,6 med bildstabilisator för 4.690 kr som börjar säljas i april, kameran för mig? Kan jag fotografera tavlor i alla storlekar med den och få så bra bildkvalité att de kan läggas ut på online-webben http://fineartamerica.com/profiles/ylva-matrisse ?
Små tavlor 20x30 cm och upp till 90x120cm, fungerar det med bildkvaliten? Om jag vill fota endast ett mindre parti i en större tavla/målning, behöver jag något särskilt objektiv då eller klarar mig med normalobjektivet som ovan?

Hur skall jag lära mig hantera en kamera jag köper? Just nu känns det som om det är en oändlig stjärnrymd där ute med "teknik", vad jag behöver för "teknik" men också hur jag sen förstår mig på att använda den! Funderar på att bli medlem på Fotsidan. Kanske Guldmedlemskap och använda blogg och portfolio som jag själv skapar dem. Är det någon som misstycker tro? Eller är jag fri att lägga ut mina foton på "tavlor"/målningar?

Tänk om Du eller annan vill vara mentor för mig i mitt kameraköp och hur få till det för att känna att jag hittar lite livsgnista mot framtiden....i fotograferingskonsten, i konsten att marknadsföra det måleri jag gjort och det är mycket färg, egetskapat och på mitt alldeles egna vis.
Jag vill ge exempel på vad det är jag kommer att fotografera för slags tavlor, för att du/ni skall få ett hum om vad det är för kamera/objektiv jag behöver och med ups-fattning eller enklaste sätt att ladda upp bilder till bl a denna FineArtAmerica http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...3&iType=1&sv.url=12.7ed7a6a611d9acae196800014

/Ylva

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar