stefohl
Aktiv medlem
Den aspekten hade jag inte alls tänkt på. Förutsatte att Canon 20D hade tillräckligt hög upplösning, men nu när jag kikar så ligger den ju bara på 8,2 megapixel och eftersom vi kommer att fota tavlor strax över A4 ända upp till 122x85 och 100x100 cm så behöver vi ha något kraftfullare. Då är det absolut värt att investera i en ny kamera för att kunna göra större reproduktioner (multiexponeringar och panorama stitching är ett alternativ, men är lite tidkrävande och bökigt). Någon som har koll på en bra Canon kamera med högt megapixeltal som lämpar sig för att fotografera tavlor? Kollade runt lite på Cyberphoto och såg att Canon 500D som har 15 megapixlar och kostar 9500kr kommer i maj. För fler megapixlar så får man köpa Canon EOS 5D Mark II som har 21 megapixlar för 25500kr (lite väl saftigt). Måste man verkligen ha en digital systemkamera? Skulle tex inte en Canon Powershot SX10 IS som har 10.1 megapixlar för 3800kr kunna fungera?
Jag gör en hel del konstreproduktioner och kvaliteten på kameran är rätt avgörande. För småbilder, upp till A3-A2, så kan man använda en småbildskamera, som t ex den 5D mkII, som du tyckte var för dyr. Ska man ha större bilder så räcker inte den upplösningen för maximal kvalitet, om man inte ger sig på att stitcha samman bilder. Jag printar oftast med filer från en mellanformatskamera, som kostar cirka 10 ggr mera än 5D:n. Så att räkna med att använda en mindre kamera tror jag bara kommer att göra dig besviken. Åtminstone om dina reproduktioner ska se ut som originalet.
Beror mycket på hur du sedan ska ta fram dina reproduktioner. Optimal utskrift på en Epson-skrivare, som jag använder, är 360 ppi. Skriver man ut på mera ojämna material, som t ex canvas eller kraftigt grängade papper, kan man gå ner till 240 ppi. Har man bilder utan alltför känsliga smådetaljer kan man t o m få bra resultat vid 180 ppi.Du som har erfarenhet av tryck. Hur mkt dpi behöver man för att få ett bra konstrepo? Vad skulle du rekommendera?
Det innebär att den största storleken du kan få fram från 5D mkII är cirka 50 x 70 cm och då får det alltså inte vara motiv med känsliga detaljer.
Man trycker ju oftast inte sådana reproduktioner. Det finns ett ganska begränsat urval av papper som man kan använda till tryck. Vanligare är att man skriver ut dem på en pigmentskrivare, en bläckstråleskrivare med bläck med mycket bra hållbarhet. En av de stora fördelarna med denna metod är att man kan bestämma sig för en upplaga på t ex 250 ex, men så skriver man bara ut 25 st. Eftersom man sedan kan fortsätta och skriva ut samma bild igen kan man då printa till flera när de första 25 är sålda. Så fortsätter man upp till den totala volym man beställt.Jag läste om det på nätet och det verkade riktigt bra. Men sen har jag inte undersökt vad det kostar och vilka upplagor man kan göra dom i. Vilka olika tryckmetoder skulle du rekommendera och vad kostar det på ett ungefär? Jag tänkte ringa runt till lite olika tryckerier sen när det väl drar igång, men det är intressant och höra vad du tycker som har jobbat såpass länge med det. Då vet jag ungefär vad det kostar och vad det finns för olika alternativ.
Pigmentet i akvarell- och oljefärger avviker rätt kraftigt från de färger som används i fotografier, vilket kan ge som resultat att vissa färger inte alls ser ut som förväntat. Antingen gör man en profil för kameran utifrån dessa färger, eller så korrigerar man färgerna i efterhand.Jag har tidigare fått tips på att köra QP-kort vilket gjorde att jag läste på lite och även har beställt 201an. Har provat att scanna in några konstverk tillsammans med kortet och sedan korrigerat färgerna via programmet QPcolorsoft 501. Tyckte faktiskt att det vart lite sådär, vissa färger vart bättre medan andra vart sämre (använde reference neutral, man kan även välja sinar och velvia). Om jag fotar, spelar det någon roll om jag tar bilder i raw eller jpg ur QP-kort synpunkt?
Stefan
www.profiler.nu