Annons

Fotografera tavlor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag föreslår www.moderskeppet.se
Finns både gratiskurser och betalkurser.
Betalkurserna fungerar så att du betalar 99kr/mån helt utan bindningstid.

En gratiskurs
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/grunderna-i-att-fota/

Några gratis avsnitt och resten betalkurs.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/kom-igang-med-din-systemkamera/

Fantastiskt värdefull länk till Moderskeppet du ger mig här, jag kände inte alls till att de finns! Jag blir så tacksam för vad jag får för råd och länkar här! Och jag kommer absolut att lära mig fotograferingens konst genom Moderskeppet och ja från Fotosidan! /Ylva

Är Canon APS-C Eos 1300D med EF 18-55/3,5-5,6 med bildstabilisator för 4.690 kr som börjar säljas i april, kameran för mig? Kan jag fotografera tavlor i alla storlekar med den och få så bra bildkvalité att de kan läggas ut på online-webben

/Ylva

Den kameran fungerar alldeles utmärkt för att göra webb-bilder, dock har du inte någon nytta av bildstabiliseringen när du har kameran på stativ. Den bör då vara avstängd. Stabiliseringen är till för att kompensera skakningarna när du håller kameran i handen.

Tar du bilder i andra sammanhang utan stativ är stabiliseringen mycket användbar.

Efter att du tagit bilden bör du fundera på ett fotoredigeringsprogram och där är Adobe Lightroom det vanligaste programmet. I det kan du beskära bilden, räta upp den om den skulle blivit lite sned, justera färger och kontrast, lyfta fram ett mörkt område, dämpa något som blivit för vitt, osv. Bilden tar du i kamerans råformat och i Lightroom exporterar du den efter justering till en jpg-fil som du kan lägga ut på nätet.

Som konstnär så brukar man ha andra konstnärssjälar runt sig.
Någon har väl en kamera?
Fråga runt lite och du kommer säkert att kunna låna en.
Med den kan du göra en hel hoper tester och komma fram till vad DU vill ha ut av utrustningen.
Jämfört med att lära sig att måla så är det enkelt att lära sig att fotografera.

Små tavlor 20x30 cm och upp till 90x120cm, fungerar det med bildkvaliten? Om jag vill fota endast ett mindre parti i en större tavla/målning, behöver jag något särskilt objektiv då eller klarar mig med normalobjektivet som ovan?

Tavlans storlek har ingen betydelse för bildkvalitén när du ska visa det på webben, utan det är formatet för visning som bestämmer hur hög kvalité som krävs, alltså hur stor bilden som visas på skärmen ska vara. De flesta moderna skärmar kan visa ungefär två megapixel, men man kan lägga upp bilder som är mycket större om man vill att det ska gå att studera detaljer. En DSLR av den typ som du föreslår räcker gott till för allt du föreslår. Man kan ta närbilder genom att zooma in och gå nära, och zoomobjektivet som följer med gör att man inte behöver mycket stort avstånd för att få med hela, också med de större formaten du anger.

Så kameran du nämner duger gott, och det går bra att använda praktiskt taget vilken som helst av dagens kameror för att fotografera av målningar.

Det handlar mest om att lära sig ställa in rätt och belysa bra. Att kamerans sensor ska vara parallell med målningen, att ljuset ska vara jämnt fördelat över målningen och utan oönskade reflexer, och att ljuset förmår återge färgerna på godtagbart sätt. Det brukar ta ett tag att lära sig de grejerna, och det handlar mer om kunskap än om vilken apparat man använder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar