Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera tavlor

Produkter
(logga in för att koppla)

DanneM

Medlem
Jag tänkte hjälpa min mor att digitalisera hennes målade tavlor, problemet är att dom i regel är rätt så tjocka och även ganska stora så att scanna in dom med en vanlig scanner fungerar inte. Det jag är inne på är att fotografera dom mha hennes digitalkamera Canon EOS 20D (nån som har en bättre ide?). Har tyvärr inte så stor erfarenhet av att avancerade digitalkameror och jag tänkte höra om nån av er har erfarenhet av att fotografera tavlor med bra resultat? Hur gick ni tillväga då? Behöver man speciell ljussättning? Om ja, vad rekommenderar ni och vad kostar det? Vad ska man tänka på vid val av blixt? etc...


Tack på förhand
/Danne
 
Pröva använda 20Dn, tycker jag. Är du inte van, så strula inte med blixtar och dylikt. Ställ tavlorna på ett staffli, kameran på stativ och pröva.
Se tills så de står i ett rum med jämn belysning, eller bäst o h enklast, utomhus en molning dag.
 
Jag tror bara att jag plåtat tavlor vid ett tillfälle, och då använde jag en Hasselblad och två små studioblixtar.

Jag skulle rekommendera att du använder ett objektiv med fast brännvidd (för bästa skärpa och minsta möjliga distortion), från 50 mm och uppåt. Om du bara har zoomobjektiv bör det ställas ungefär i mitten av zoomomfånget där distortionen brukar vara mindre.

Jag tror det är bättre att fotografera tavlorna hängandes på en vägg än på ett staffli, då stafflin brukar luta. Det viktiga är att kameran och tavlan är i plan med varandra (vattenpass för både tavla och kamera hjälper).

Vid reprofotografering brukar man använda två eller fyra lampor som lyser från två sidor av den bild man vill reproducera. Skuggfritt utomhusljus borde också fungera.

Stativ är nog också ett måste.
 
Tack för tipsen! Men då lutar det åt att det blir upphängning av tavlan inomhus på en vägg och kameran på ett stativ. Jag gjorde en snabbsökning på stativ och hittade Cullmann Tripod 3430 Universal Tripod för 886kr på nomatica,
http://image.nomatica.com/images/3430.jpg
Nån som har erfarenhet av dessa stativ eller vet något bättre eller mer prisvärt?

Anders du nämnde något om att man brukar använda två eller fyra lampor som lyser från två sidor av den bild man vill reproducera. Fungerar det med helt vanliga lampor, säg 40 wattslampor som man sätter upp rätvinklade en bit ifrån sidorna på tavlan? (så att dom lyser in mot tavlan och in i varandra..)
 
Anledningen till att man använder lampor från fyra olika vinklar (oftast en från varje sida och en bakom kameran så det blir fem) är för att ta bort alla eventuella skuggor som ojämnheter i duken och färgen kan skapa. Vilket är mycket viktigt om man jobbar på ett galleri eller museum.

Chris
 
Som Chris skriver använder man flera lampor för att få jämn belysning. Med en digitalkamera borde det fungera alldeles utmärka med typ billiga skrivbordslampor. Det är dock viktigt att de är jämna i ljusstyrka och färgtemperatur. Eftersom det är din mors tavlor antar jag att du inte har någon större tidspress, och har möjlighet att göra lite tester. Lamporna sätts oftast i ungefär 45 graders vinkel mot motivet på någon meters avstånd.

Nu vet jag inte om Cullman har vettiga stativ nuförtiden, men förut var det mest skräp. Manfrotto är förmodligen det mest prisvärda som säljs i Sverige nu, och går ofta att hitta begagnade för bra priser.

DanneM skrev:
Tack för tipsen! Men då lutar det åt att det blir upphängning av tavlan inomhus på en vägg och kameran på ett stativ. Jag gjorde en snabbsökning på stativ och hittade Cullmann Tripod 3430 Universal Tripod för 886kr på nomatica,
http://image.nomatica.com/images/3430.jpg
Nån som har erfarenhet av dessa stativ eller vet något bättre eller mer prisvärt?

Anders du nämnde något om att man brukar använda två eller fyra lampor som lyser från två sidor av den bild man vill reproducera. Fungerar det med helt vanliga lampor, säg 40 wattslampor som man sätter upp rätvinklade en bit ifrån sidorna på tavlan? (så att dom lyser in mot tavlan och in i varandra..)
 
Om du har digitalt, kör med det, 20D är ju ingen dålig kamera. Men en jätteviktig sak är håll kol på vitbalansen. det är så viktigt att jag tror nog att det tål att upprepas högt:

HÅLL KOLL PÅ VITBALANSEN!

Ursäkta att jag skrek, men det är enormt viktigt när det gäller just konstverk, ananrs kan det sluta med att din svagtrosa näckros är grågrön eller någon annan färg nyans. Manuell inställning av vitbalans är bäst. ställ kameran i manuellt läge och ta ett foto på ett vitt a4 ark så fixar kameran vitbalansen.

Jag jobbar på ett av sveriges största privata gallerier, och ser dagligen bilder på tavlor som är s k i t i kubik, antingen för mycket JPEG artefakter och pixelering (vanligt) eller färgstick och skumma vitbalanser (mer eller mindre 90% av bildern är felrepresenterande)

Sedan är ju skakningar ett stort problem vid längre exponeringar. Kan du ställa inkameran så att den tar långa exponeringar på ½ sekund eller så så är det en bra ide att ställa in kameran på timer automatik, så att kameran ta bilden ca 10 sekunder från det att du tryckt på avtryckaren.
Fäll gärna upp speglen innan du fotograferar. Detta kanske inte är ett så stort problem med digitalkameror som med analoga jag vet faktiskt inte.... då jag bara kör analogt.
 
Har fotat en tavla med min mellanformat.
Ute på en inglasad veranda i mulet väder.
Ljus utan dess like.
Blev bra.
Och den "nya" tavlan på papper blev perfekt.
Stativ förståss.
Mvh/-Anders
 
Jo har man tillgång till mellan eller storformat är ju det underbart i upplösnings syften, men jag tror nog att killen klarar sig med en D20...
 
Jag tror det bästa är att fota utomhus. Naturligt ljus och ställ vitbalansen mot ett vitt papper.

Tänk bara på om du ska framkalla att profilen måste vara rätt. Är det fel blir färgerna helt knas från orginalet.


Mvh /Fred
 
Jag har fotat åt ett 40-tal olika konstnärer och jag har tagit alla bilderna i dagsljus. Både inomhus och ute. Har aldrig använt blixtar. Vad jag däremot alltid gör är att ha med min laptop så jag kan lägga in bilderna direkt och jämföra färgerna på målningarna. Stämmer inte färgerna är det bara att fota om målningen.

Några exempel kan du se på den här sidan, dom är tagna inomhus.
http://www.pingstrundan.se/katarina.htm

Dessa är tagna utomhus.
http://www.pingstrundan.se/leifrobert.htm

Ciao Annika
 
Det är mycket viktigt att ha kameran exakt i mitten av tavlan och 90 grader mot bilden, annars får man förvrängda kanter.

Fin tråd, jag behöver fota mina egna målningar också och behöver tips. Hemsidan är oförskämt ouppdaterad! Synd att många bilder är inramade med glas. Där finns inte mycket att göra om man inte får bort glaset, det blir reflexer hur man än gör. Eller??
 
DanneM skrev:
.. då lutar det åt att det blir upphängning av tavlan inomhus på en vägg och kameran på ett stativ. ..

För ett sånt här enstaka eller sällanjobb så är det ju bara stativets funktion du är ute efter, alltså att hålla kameran still. En stol/pall uppe på ett bord med tidningar eller dylikt under benen för att justera lutning kan fungera alldelens ypperligt. En av anledningarna till stativ, är att i sådana här lägen så vill man gärna pressa det bästa ur optiken, det innebär att den måste bländas ned, vilket i sin tur innebär längre slutartider. Kameran vill man också köra på lägsta ljuskänslighet för att minimera brus, vilket innebär ännu längre slutartider. Repro bör också göras med rätt långa brännvidder, vilket kräver rätt korta slutartider vid handhållet - en ekvation som ofta inte går ihop, därför skall kameran stå stadigt!
 
Jag fotade min mammas tavlor för några månader sedan och jag måste säga att det var riktigt svårt. Först var det svårt att få tavlan att stå 90 grader mot kameran så att man inte behöver beskära så mycket. Det som också var svårt var att inte få reflektioner i tavlorna. Vi var utomhus i molnigt väder. Lite ljusare tavlor funkar bra men de flesta tavlorna var mörka oljemålning och då blir det väldigt svårt. Jag använda polfilter när jag fotograferade, ifall det hjälpte mot reflektioner eller inte vet jag inte men de kanske gjorde någon effekt.

Ett tips när du fotograferar varje tavla är att ta en bild med ett gråkort framför tavlan sedan tar du en likadan bild utan gråkortet. På så sätt kan du se till att vitbalansen stämmer.

Lycka till /Felix
 
Jag har fotat en hel del repro och mycket oljemålningar och akvareller för tryck. Min
teknik i dag är Fyra stycken halogenstrålkastare
från Clas Ohlsson dessa har jag monmterat på två stativ, Jag mörklägger studion och sätter sedan ljuset. Jag har en ljusmätare lös ocgh sedan mäter jag över hela tavlan så att jag har jämt ljus. Det var jobbigt första gången men sedan
när jag väl gjort det ett par gånger så är det snabbt gjort. Jag fotar analogt och färgseparerat
direkt i kameran oftast men också gjort det digitalt. Jag försoker alltid ha fasta rutiner så mycket det går för att sedan korrigera i datorn eler i mörkrummet. Ett bra stativ är ingen dålig investering..

mvh
Lasse
 
ETT FÖRSLAG ÄR ATT ANVÄNDA qp-card för en referensbild när du fotograferar av tavlorna.
För att få en så bra färgäkthet som möjligt
Du kan läsa mer om denna Svenska lösning här
http://www.qpcard.com/

QP-card bygger på att du använder kortet som referens, låter programvaran som är gratis att tanka ner analysera qp-kortets värden. Använder du samma ljussättning på alla tavlor så kan du applisera värdet på resterande bilder. Därmed får samma färgäkthet på alla bilder/tavlor som fotograferas av i samma ljussättning.
Genialt
Mikael
 
Senast ändrad:
moln, spik och hammare...

jag spikade en spik på garage väggen hängde upp tavlorna en efter en, satte kameran på stativ en molnig dag, prövade flera allternativ exponeringar, fick bäst resultat när jag underexponerat ca 1 - 1½ steg... sen var det bara att beskära bort väggen, mkt gott resultat...

lycka till.

/Mandi
 
Allt fungerar, men skall man försöka få till en jämnhet så är det ett konstant,kontrollerat ljus som blixt/b-ljus att föredra.. Samtidigt så kanske man eftersträvar en viss färgäkthet vad det gäller konstverk.Rätt ljussättning för att få fram rätta färger, schaterringar är A och O.
Qp-card är då ett mycket bra alternativ. Även Macbeth tavla som referens kan användas . Men då bör man kunna färghantering.
Jag menar att qp-card, www.qpcard.com är att föredra om färgäkthet eftersträvas med ett enkelt och bra arbetssätt..
Lycka till med tavlorna.
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar