Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera tavlor

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Jag har fått en uppgift från min mamma att fotografera hennes tavlor. Bilderna ska sedan beskäras och tavlorna ska bli affischer eller vykort eller något i den stilen.

Det är väldigt viktigt att färgerna blir korrekta. Hur ska jag få rätt vitbalans och hur ska jag efterbehandla RAW-filerna utan att de ser för olika ut mot verkligheten?

Jag har tänkt att använda min Nikon D70 med 50mm objektiv. Någon speciellt bländarvärde som rekommenderas, var är det skarpast?
 
Bländare 8 blir bra, ingen vitts att blända ned för ytterligare djup, eftersom du inte fotar motivet i mer än ett plan. Ingen relieff med stort djup är det heller. f8 ger det linserna kan ge i skärpa, därför den.

Ljussättningen är det viktkiga i dessa sammanhang.
Ljuset satt från minst två håll med 45 grader vardera mott motivet.
Viktigt att ljuset flödar HELT jämt, en miss där avslöjas lätt på en färdig reproduktion.

Detta är ngt av det svåraste jag fotat analogt.
Digitalt blir det ju lättare, du kan ju koppla huset rätt i pc,n och se resultatet. Nästan fusk;)

Lycka till!

Mvh Niclas,
 
Om man har tillgång till stora polfilter (sjok) så kan man sätta dessa på belysningen (2 st i 45grader) och få bort blänk från konstverken på det sättet.

Annars experimentera med en cirk.pol på kameran.
 
FelixSwensson skrev:


Det är väldigt viktigt att färgerna blir korrekta. Hur ska jag få rätt vitbalans och hur ska jag efterbehandla RAW-filerna utan att de ser för olika ut mot verkligheten?

Vilket program använder du för att konvertera dina råfiler? Om du utnyttjar Photoshops råkonverterare kan du kalibrera dina färger med hjälp av ett litet skript som du kan hitta på http://fors.net/scripts/ACR-Calibrator/ Har du tillgång till en ColorChecker-karta är det rätt enkelt att få till en riktigt bra kalibrering med detta skript.

Sedan kan det vara bra att ha med denna karta också sedan när du fotograferar. Då kan du kolla av att färgerna är rätt.

MVH/Stefan
 
Niclasfoto skrev:
Bländare 8 blir bra, ingen vitts att blända ned för ytterligare djup, eftersom du inte fotar motivet i mer än ett plan. Ingen relieff med stort djup är det heller. f8 ger det linserna kan ge i skärpa, därför den.

Ljussättningen är det viktkiga i dessa sammanhang.
Ljuset satt från minst två håll med 45 grader vardera mott motivet.
Viktigt att ljuset flödar HELT jämt, en miss där avslöjas lätt på en färdig reproduktion.

Detta är ngt av det svåraste jag fotat analogt.
Digitalt blir det ju lättare, du kan ju koppla huset rätt i pc,n och se resultatet. Nästan fusk;)

Lycka till!

Mvh Niclas,


Annars borde väl "skuggljus" utomhus fungera? det är mjukt ju =)... eller tänker jag helt fel?
 
Proboarder skrev:
Annars borde väl "skuggljus" utomhus fungera? det är mjukt ju =)... eller tänker jag helt fel?

Kontrollera att det är helt jämnt i styrka. Enda tillfället jag fortfarande tar fram min lösa mätare. Men du kan också mäta mot ett vitt papper placerad i mitten och i de fyra hörnen av målningen och kontrollera att ljusstyrkan är densamma över hela ytan.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.