Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera tavlor för värderingstjänst

Produkter
(logga in för att koppla)
Var enormt försiktig med lampor. Värmen kan lätt skada målningen. I få andra sammanhang under fotografisk verksamhet kan du så lätt orsaka skador som värderas till så höga belopp.

Läs gärna skräckhistorien under avsnittet om försäkringar i Per Anders Thunqvists & Staffan Testes bok Bildhantering innan du säger ja till jobbet. Kortfattat handlar den om hur en fotografering av gamla oljemålningar kom att kosta en svensk fotograf 14 miljoner kronor, kravet fastställt i HD. Försäkringen täckte inte.

För att lämna skräckhistorierna och vara konkret: vet du inte väldigt noga vad du gör skulle jag rekommendera befintligt ljus, klassisk gammaldags målarstudio med norrljus från takfönster borde fungera utmärkt.

Blixtljus är mindre riskabelt än lampor, men svårt att få snyggt på oljemålningar.

Drar några djupa andetag och tänker..
Tusen tack för råd och tankeställare!
Medan jag fortsätter tänka börjar jag nog träna på någon egen (och gissningsvis betydligt mindre värdefull alltså) under förmiddagen i morgon när ljuset är bra så får jag se sen vad det blir, om det blir accepterat uppdrag sen.

Ja, lampor är farligt. Diffuserat dagslus är nog att föredra.

Bra att ha är en spotmätare (fungerar med kamerans,,) för att mäta ljuset över hela bildytan så att ljuset sätts jämt och fint. Mäta inte i målningen utan på en jämnvit yta:)!!

Beroende på målningens yta så måste man vara olika försiktig med risken för reflexer.. Om konstljus sätts i 45grader från två håll så borde det gå fint.

När man fotar målningar så märker man optikenrs distorsion direkt och det är viktigt med bra optik eller så pass bra att den inte behöver korrigeras så mycket i efterhand..

Lägger till en egen reproduktion av eget måleri,, ansträngde mig men missade lite i en reflex i överkant. Kommer dock inte fram så tydligt i denna visning,,

Lycka till!

MVH Niclas,

Ps, Då fick jag visa ett måleri på fs också, trevligt!:)

Bilagor

• målning01mini.jpg
    målning01mini.jpg
    51.3 KB · Visningar: 519
Kanonsnygg målning Niclas! Hur stor är den? Till salu?;)

Jag slarvplåtade en snabbt i befintligt ljus för att testa, fast ljuset fanns ju bara från ett håll just nu, kanske det skulle räcka om jag bara plockade fram reflexskärm också? (orkade inte pilla på färger nu, så det är bara ljuset jag checkade)http://lottaelofsson.com/tavlan.jpg

Men problem lär det nog ändå bli på plats där allt är murrigt med en del tyg som skymmer fönster och så. Alltså spelar det nog liten roll hur mycket jag tränar där ljuset släpps in. Det är inte meningen att tavlorna ska flyttas vid fotograferingen.

Mitt tips är två blixtar (lampor). En från vardera sidan i 45 grades vinkel.

Mät infallande ljus med en lös exponeringsmätare. Det blir, enligt min erfarenhet, mest exakt. I annat fall lär Du få olika expopneringar beroende hur målningarna ser ut (det är nog svårt att hitta rätt färger/nyanser att mäta mot i alla målningar).

Plåtar Du med digitalkamera (eller tänker skanna) så rekommenderar jag också att ta någon bild då och då med ett gråkort (eller QPCard), så blir det lättare att justera både färger och exponering i efterhand.

Lycka till!

Oj vad trevligt att du gillar den Lotta, hihi!

Nej inte till salu tyvärr. Har sålt en del tavlor men inte nu för tiden då jag inte har praktiska möjligheter för att producera nytt. Då behåller jag det jag har just nu, det är ju mina barn detta;)

Ang målningen: Från senhösten -01, inspirerad av 11,sep. Har titeln "Fragment". Målad i en mix av tekniker med akryl, (lite olja), torrpastell och krita. Den är ca 70x85cm...

Mvh Niclas,

lottae skrev:
Kanonsnygg målning Niclas! Hur stor är den? Till salu?;)

Jag slarvplåtade en snabbt i befintligt ljus för att testa, fast ljuset fanns ju bara från ett håll just nu, kanske det skulle räcka om jag bara plockade fram reflexskärm också? (orkade inte pilla på färger nu, så det är bara ljuset jag checkade)http://lottaelofsson.com/tavlan.jpg

Men problem lär det nog ändå bli på plats där allt är murrigt med en del tyg som skymmer fönster och så. Alltså spelar det nog liten roll hur mycket jag tränar där ljuset släpps in. Det är inte meningen att tavlorna ska flyttas vid fotograferingen.

Tror att du kommer att klara dig finfint i uppdraget!

Det beror lite på hur bilderna skall användas, om de skall prinats ut som poster eller bara presenteras på webb. Konstnären är säkerligen mer kräsen om det skall printas ut stort i få exemplar...

Reflexskärm reflekterar inte så att det blir helt jämt, men helt klart bättre än ingen alls!

Bäst är ett diffuserat dagsljus som faller brettt över stora delar av väggen typ. När man börjar känna att man försöker pricka målningen med ljuskäglor så är man lite illa ute. Ljusytan skall vara rättså stor för att vara helt jämn och fin.

Mvh Niclas,

Fredrik Calabrese skrev:
ehm den ser lite mörk ut i kanten.
Min? Jo, den slarvplåtades och hade ju bara befintligt ljus från ett håll som jag skrev. Men befintligt ljus kan kanske räcka i ett sånt läge om jag fixar något som jämnar från andra sidan och PSretuscherar? Det var mest för den frågan jag alls länkade upp slarvet.

Blixtar är kanske oundvikligt däre det ska plåtas sen. Ska kolla mig för extra på nåt antikforum om risker.

De tavlorna det rör ska skickas till ett företag för värdering och det är inte en konstnärs målningar utan målningar av flera olika.

lottae skrev:
Tips önskas.
Det är inte direkt ett område jag är van.
Gamla oljemålningar mest. Oglasat iaf.

Jag använder två eller fyra blixtar, beroende på storleken på tavlan. Har jag bara två måste de stå rätt långt borta. Sedan riktar jag de högra blixtarna mot den vänstra kanten av tavlan och vice versa. På så sätt brukar ljuset bli jämnt.

Om tavlan är riktigt blank brukar det vara bra att sätta polafilter framför blixtarna och sedan ett pola framför objektivet. Se till att polafiltrerna på blixtarna är parallella och det på objektivet är vridet 90°.

/Stefan

Hej vännen
Jag har fotat många oljemålningar åt olika konstnärer och alltid använt befintligt dagsljus både inglasade och utan glas. Om vädret har tilllåtit har jag fotat dom utomhus, annars har det varit inne i konstnärernas ateljer och då har de flesta haft takfönster norrut. Om det är antika målningar som kanske har ett högt värde tycker jag du ska slopa allt vad blixtar heter.
Ciao Annika

LaSvedesina skrev:
Om det är antika målningar som kanske har ett högt värde tycker jag du ska slopa allt vad blixtar heter.

Varför det? Blixtljus är inte särdeles farligt för tavlorna. Visserligen är det stora ljusmängder, men brinntiden är ju så kort att mängden ljus som de exponeras för är väldigt liten.

Jag jobbar ofta tillsammans med fotografen på Bukowskis Auktioner och då är det ju ofta tavlor som ligger i prislägen på flera miljoner. Har aldrig varit några problem med blixtljuset.

/Stefan

Senast vi fotade konst på jobbet använde vi två videolampor á 300w med stora softboxar. De går att ställa tillräckligt långt ifrån objekten för att värmen inte ska bli något problem och de ger ett väldigt mjukt ljus som passar bra för talvor/konstföremål.

stefohl skrev:
Varför det? Blixtljus är inte särdeles farligt för tavlorna.
/Stefan
Vet inte riktigt varför Stefan. Är något jag hörde under de 12 åren jag jobbade som anställd på riksantikvarieämbetet. Många där sa att målningar kunde vara känsliga för blixtljus. Men har inte riktigt fattat hur de skulle kunna skadas eftersom de exponeras så kort tid med ljuset. Så som sagt bara något jag hörde av en del på jobbet som jag delvis trodde på :eek:)
Ciao Annika

LaSvedesina skrev:
Många där sa att målningar kunde vara känsliga för blixtljus.

Tror det beror på att de gamla blixtarna öste ur sig UV-ljus i stora mängder. Men dagens blixtar fitreras detta bort till allra största delen, så jag tror att det är skonsammare för tavlorna att man använder blixt och ljussätter dem i rätt dämpat ljus.

Stefan

stefohl skrev:
Tror det beror på att de gamla blixtarna öste ur sig UV-ljus i stora mängder.
Stefan
Så kan det nog vara, låter mycket troligt. Vilket säger att det bara är gamlingar som jobbar på ämbetet och som vägrar att ändra på saker och acceptera nymodigheter och utvecklingar, vilket är delvis sant :eek:) Många gånger var det som att diskutera med en vägg med de bestämmande där. Sedan är jag ju själv dum som trodde på gamlingarna där :eek:)
Ciao Annika

Tusen tack för experthjälpen:)
Det är nog tvunget bli blixtar (jag har rekat miljön så jag vet att det är dåligt om naturligt ljus.)
Digitalt plåtat och koll direkt i datorn får det bli. Nobba har jag bestämt mig för att inte göra och försiktig tänker jag nog vara. Lyfter nog inte ner själv för baksidor och så heller..

(Annika, din telefon ringer snart.)

Blixtar på museum

Jag tror att blixtförbudet på många muséer handlar om att det dels blir ett sånt ljusslitage av många många blixtar varje dag dels att det skulle vara så irriterande för andra besökare.

ANNONS