Annons

Fotografera svart hund!

Produkter
(logga in för att koppla)

lollis82

Ny medlem
Hejsan!

Jag är relativt ny när det gäller fotografering! Köpte min första digitala systemkamera för några månader sedan och har inte riktigt fått kläm på alla funktioner. Iaf har jag en svart hund som jag skulle vilja kunna knäppa lite fina bilder på! Har ni några tips på detta ?=)

Mvh lollis82
 
Hejsan!

Jag är relativt ny när det gäller fotografering! Köpte min första digitala systemkamera för några månader sedan och har inte riktigt fått kläm på alla funktioner. Iaf har jag en svart hund som jag skulle vilja kunna knäppa lite fina bilder på! Har ni några tips på detta ?=)

Mvh lollis82

Inte mycket till tips, men gör en bild-ggoglesökning på "svart hund" så ser du att det är rätt få bilder som verkligen blir bra! Det finns nog inte mycket trick, annat än rejält ljus, som måste komma snett bakifrån för att funka.

Per.
 
Om du fotar utomhus och du har blå himmel så kan du mäta ljuset mot den. Mät minst 90 grader från solen bara.

Mitt största problem när jag fotar min hund är att han inte är still mer än en sekund i taget. Svårt att hänga med.
 
Är hunden still i en hel sekund har du ju god tid på dig....
Ofta fotogreferar vi ju på 1-4 ms (1/1000 - 1/250 S).
Skämt åsido jag har samma problem med en svart katt.
Det gäller att få ljus på ett sätt så att pälsen glänser och ha förinställt mot medelgrått. Annars blir katten grå....
En bra utmaning för en fotograf i alla fall.
Avvaktar fler bra råd från experter....
 
Tar gärna lite råd här med gällande detta, även över lag gällande foto av hund i rörelse, vad ni brukar använda för objektiv, slutar hastigheter, iso, inställningar över lag.
 
Jag gjorde ett jobb där en svart hund skulle plåtas mot vit bakgrund. Det kan vara besvärlig med så starka kontraster. Min lösning var att fläska på ordentligt med ljus. Två studioblixtar på nästan full effekt behövdes.
 

Bilagor

  • JPG_3502.jpg
    JPG_3502.jpg
    83 KB · Visningar: 13,340
Riktigt snygg bild mats! Berätta mer hur du gjorde, bakgrund etc etc, allt :)

Tar gärna lite råd här med gällande detta, även över lag gällande foto av hund i rörelse, vad ni brukar använda för objektiv, slutar hastigheter, iso, inställningar över lag.

Jag tar uteslutande mitt snabbaste objektiv (snabbast AF) dvs 70-200 2,8, om det inte är porträttbilder man är ute efter, då kör jag 85mm f/1,4..

Finns väl inte så mycket tips än att gå ut och prova. Panoreringar när hundarna hoppar över grejor kan bli snyggt.
Allt beror ju på brännvidden men runt 70mm så får man vara glad om man får en skarp panorering på runt 10ms

En bra grej för mycket kontoll är manuell inställning på bländare och slutare och sedan auto-ISO.
 
Riktigt snygg bild mats! Berätta mer hur du gjorde, bakgrund etc etc, allt :)

Tack Niclas. Egentligen är det inget speciellt. Hunden sitter på ett bord med en vit pappersbakgrund. Två studioblixtar med softboxar står på varsin sida i ca 45° vinkel mot hunden. Den ena är placerad lite ovanför hunden och den andra i samma höjd. Om man utgår från kamerans exponeringsförslag har jag för mig att jag överexponerade drygt ett steg. Annas blir det bara en blurrig svart massa.

Hunden var extremt lätt att jobba med, lydigare modell har jag knappt haft :)
I samma jobb skulle en svart katt plåtas och det var inte lika lätt, den gillade inte alls att sitta fint på ett bord...
 
Tack Niclas. Egentligen är det inget speciellt. Hunden sitter på ett bord med en vit pappersbakgrund. Två studioblixtar med softboxar står på varsin sida i ca 45° vinkel mot hunden. Den ena är placerad lite ovanför hunden och den andra i samma höjd. Om man utgår från kamerans exponeringsförslag har jag för mig att jag överexponerade drygt ett steg. Annas blir det bara en blurrig svart massa.

Hunden var extremt lätt att jobba med, lydigare modell har jag knappt haft :)
I samma jobb skulle en svart katt plåtas och det var inte lika lätt, den gillade inte alls att sitta fint på ett bord...

Intressant, tack för infon. Studioblixtar skulle man ha, har länge funderat på sånna. Blir lite mer att skapa en bild än att "ta en bild" med studioljus.

Snyggt jobbat.
 
Min fästmö har en svart katt och det är inte så lätt att få bra exponering. Men jag utnyttjar spotmätning för att få korrekt exponering på det svarta. Mät direkt på det svarta och underexponera 1 2/3 steg. Om man inte kompenserar så blir hunden/katten grå. Ett väldigt bra sätt att hålla koll på sin exponering bara man vet hur man ska kompensera.

Denna artikel i Kamera &Bild belyser detta bra:

http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-gor-proffsen-Spotmatning-ger-kontroll-1.34972.html

/Pär
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.