Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera solen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte säker på att jag förstår frågan? Tänker du dra ett teleobjektiv rakt mot solen, t.ex. vid en solförmörkelse, så ska du ha ett ND5 filter som släpper igenon 0,001% av ljuset.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan? Tänker du dra ett teleobjektiv rakt mot solen, t.ex. vid en solförmörkelse, så ska du ha ett ND5 filter som släpper igenon 0,001% av ljuset.

Nej, jag tänkte dra ett 500mm objektiv rakt mot solen mitt på dagen när det inte finns en solförmörkelse så långt ögat kan nå.
1/8000sek, f8, ISO200 och NDx-filter, möjligtvis ett polfilter också.

Problemet är vilken siffra som borde ersätta x.

/Karl

Ok, vågar man titta i kameran då också när den är riktad mot solen?

/Karl

När det var solförmörkelse nu senast var det nån som skrev i lokaltidningen att titta på solen med ett teleskop är ett misstag man bara gör två gånger. Att titta på solen med en kikare är ett misstag man bara gör en gång. Undrar om det egentligen finns någon energistarkare ljuskälla nånstans? Inte ens bågsvets är i närheten.

När de gamla tygslutarna fanns kunde man bränna hål på dem om man glömde kameran riktad mot solen.
Vilket bara gällde (och gäller) mätsökarkameror och andra kameror utan spegel. Och så måste ju skärpan rimligen ligga i närheten av att solen bildar en punkt just där slutaren befinner sig, en bit från filmen.

Det får bli ett ND8 och ett polfilter så har jag förhoppningsvis lite marginal och vågar då titta i sökaren.

/Karl

Varning!

Tänk på att det finns två helt olika sätt att ange gråfilterstyrka.

Vanliga gråfilter som kallas ND8 förlänger bara exponeringstiden 8 ggr och räcker inte på långa vägar. Ett solfilter med ND 5,0 förlänger exponeringstiden 100 000 ggr (10 upphöjt till 5).

Den kombination du anger är jag skeptisk till. Jag tror inte du kommer att kunna urskilja några detaljer på solen och jag rekommenderar att du absoluit INTE tittar i sökaren eller ens öppnar slutaren.

Vad är syftet med att fota solen? Jag har iofs inte försökt själv, men det kan väl inte bli nåt annat än en ljus cirkel mot en mörk bakgrund?

Du bör om möjligt undvika att titta i sökaren om du inte väldigt gärna vill bli blind samt lämna inte kameran med solen lysandes rakt in i optiken en längre stund för då bränner du upp skiten och lite till. Det är i princip som att rikta en laser rakt in i systemet, solens ljusstrålar blir så pass fokuserade rakt in på sensorn att du rostar hela alltihopa.

/ Magnus

Vad är syftet med att fota solen? Jag har iofs inte försökt själv, men det kan väl inte bli nåt annat än en ljus cirkel mot en mörk bakgrund?

Förhoppningen är att få bättre resultat än så. Jag har dock inga som helst belägg för att det skulle lyckas. Att bli blind eller bränna upp sensorn är inga delmål med det hela.

/Karl

Innan du kikar i sökaren så kan du hålla något nära okularet och se hur ljust det blir. Det är ju inte som en kikare där man fokuserar ljuset på näthinnan, utan det är den belysta mattskivan du ser. Så det är troligen inte i närheten av lika farligt som att kolla med kikare mot solen.

I en gammal B+W-katalog jag har finns ett filter med filterfaktor 1 000 000, eller med Lennarts och Jonas sätt att ange styrkan täthet = 6,0 och med filternummer 120, där 20 står för antalet steg dämpning (ett tredje sätt att ange styrkan alltså). Om detta filter står det så här:

"This filter is specially made for observation and photgraphy of the sun. Be cautioned, however, that direct observation of the sun through any filter is to be strictly avoided since long wavelength infrared radiation, which is harmful to the eye, is not blocked."

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar