Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera solen
- Trådstartare Falumas
- Start datum
Falumas
Aktiv medlem
Jag är inte säker på att jag förstår frågan? Tänker du dra ett teleobjektiv rakt mot solen, t.ex. vid en solförmörkelse, så ska du ha ett ND5 filter som släpper igenon 0,001% av ljuset.
Nej, jag tänkte dra ett 500mm objektiv rakt mot solen mitt på dagen när det inte finns en solförmörkelse så långt ögat kan nå.
1/8000sek, f8, ISO200 och NDx-filter, möjligtvis ett polfilter också.
Problemet är vilken siffra som borde ersätta x.
/Karl
jonasfj
Avslutat medlemskap
Nej, jag tänkte dra ett 500mm objektiv rakt mot solen mitt på dagen när det inte finns en solförmörkelse så långt ögat kan nå.
1/8000sek, f8, ISO200 och NDx-filter.
Problemet är vilken siffra som borde ersätta x.
/Karl
Som sagt: 5
Falumas
Aktiv medlem
Som sagt: 5
Ok, vågar man titta i kameran då också när den är riktad mot solen?
/Karl
jonasfj
Avslutat medlemskap
/Karl
Haha... i princip ja... men var försiktig!
Erik Schalin
Aktiv medlem
När de gamla tygslutarna fanns kunde man bränna hål på dem om man glömde kameran riktad mot solen.
gorse
Aktiv medlem
/Karl
När det var solförmörkelse nu senast var det nån som skrev i lokaltidningen att titta på solen med ett teleskop är ett misstag man bara gör två gånger. Att titta på solen med en kikare är ett misstag man bara gör en gång. Undrar om det egentligen finns någon energistarkare ljuskälla nånstans? Inte ens bågsvets är i närheten.
Makten
Aktiv medlem
Vilket bara gällde (och gäller) mätsökarkameror och andra kameror utan spegel. Och så måste ju skärpan rimligen ligga i närheten av att solen bildar en punkt just där slutaren befinner sig, en bit från filmen.När de gamla tygslutarna fanns kunde man bränna hål på dem om man glömde kameran riktad mot solen.
Helmetrock
Aktiv medlem
Ha solglasögon om du kikar i sökaren
Maximus3D
Aktiv medlem
Du bör om möjligt undvika att titta i sökaren om du inte väldigt gärna vill bli blind samt lämna inte kameran med solen lysandes rakt in i optiken en längre stund för då bränner du upp skiten och lite till. Det är i princip som att rikta en laser rakt in i systemet, solens ljusstrålar blir så pass fokuserade rakt in på sensorn att du rostar hela alltihopa.
/ Magnus
/ Magnus
jonasfj
Avslutat medlemskap
Vad är syftet med att fota solen? Jag har iofs inte försökt själv, men det kan väl inte bli nåt annat än en ljus cirkel mot en mörk bakgrund?
http://science.nationalgeographic.com/photos/sun-gallery/#glowing-sun-prominence_6594_600x450.jpg
Falumas
Aktiv medlem
Vad är syftet med att fota solen? Jag har iofs inte försökt själv, men det kan väl inte bli nåt annat än en ljus cirkel mot en mörk bakgrund?
Förhoppningen är att få bättre resultat än så. Jag har dock inga som helst belägg för att det skulle lyckas. Att bli blind eller bränna upp sensorn är inga delmål med det hela.
/Karl
Makten
Aktiv medlem
Innan du kikar i sökaren så kan du hålla något nära okularet och se hur ljust det blir. Det är ju inte som en kikare där man fokuserar ljuset på näthinnan, utan det är den belysta mattskivan du ser. Så det är troligen inte i närheten av lika farligt som att kolla med kikare mot solen.
Olle
Aktiv medlem
I en gammal B+W-katalog jag har finns ett filter med filterfaktor 1 000 000, eller med Lennarts och Jonas sätt att ange styrkan täthet = 6,0 och med filternummer 120, där 20 står för antalet steg dämpning (ett tredje sätt att ange styrkan alltså). Om detta filter står det så här:
"This filter is specially made for observation and photgraphy of the sun. Be cautioned, however, that direct observation of the sun through any filter is to be strictly avoided since long wavelength infrared radiation, which is harmful to the eye, is not blocked."
Olle
"This filter is specially made for observation and photgraphy of the sun. Be cautioned, however, that direct observation of the sun through any filter is to be strictly avoided since long wavelength infrared radiation, which is harmful to the eye, is not blocked."
Olle
erro.se
Aktiv medlem
Jag vet ju inte, men det känns tveksamt om man kan få liknande resultat med en kamera och 500 mm tele... men visst, det är ju bara att testa.