Annons

Fotografera solen

Produkter
(logga in för att koppla)
Förklaring av ND-faktor

Det verkar vara lite olika uppfattningar om vad ND-faktorn står för och vad som händer när man monterar flera ND-filter. Nedan en förklaring av hur mycket ljus som släpps igenom vi olika ND-faktorer:
Faktor ND2 släpper igenom 50% av ljuset. Motsvarar 1 bländarsteg (eller slutartidssteg)

Faktor ND4 släpper igenom 25% av ljuset. Motsvarar 2 bländarsteg

Faktor ND8 släpper igenom 12,5 % av ljuset. Motsvarar 3 bländarsteg

Faktor ND64 släpper igenom 0,015 % av ljuset. Motsvarar 6 bländarsteg

Faktor ND1000 släpper igenom 0,001% av ljuset. Motsvarar 10 bländarsteg

Monterar man flera ND-filter på varandra så multipliceras ND-faktorerna. Till exempel ND8 * ND8 = ND64 = 1/64 = 0,015 % av ljuset släpps igenom.

Vänligen Ingemar

Jag vet ju inte, men det känns tveksamt om man kan få liknande resultat med en kamera och 500 mm tele... men visst, det är ju bara att testa.

Jag kan ju slänga på en dubblare också, f16 borde inte bli för litet.

bara att kunna urskönja något liknande som i bilden ovan hade varit grymt häftigt.

/Karl

Tygslutare.......

Vilket bara gällde (och gäller) mätsökarkameror och andra kameror utan spegel. Och så måste ju skärpan rimligen ligga i närheten av att solen bildar en punkt just där slutaren befinner sig, en bit från filmen.

Vilket jag oxo trodde på, ända tills jag - för snart 40 år sedan - lämnade min Praktika SLR i bakrutan på bilen.
På något sätt, snett eller vint eller hur tusen det hade gått till, så fick jag sedan en liten "sol" i nederkant på alla bildrutorna. - Sens moral: Spegeln gav inte fullt skydd! - Iaf inte på den kameran!

/prylnissen

P.S: Det gick att laga ridån!

Hur starkt gråfilter behöver man för att fotografera solen? Räcker ett ND8? Två ND8?

/Karl

Akta dig för att titta i solen med ett tele. Gör så här för att fota solen, två polfilter efter varandra, då kan man vrida dom så det blir svart, sedan öppna lagom för ljus.
ps. tror att det ena polfiltrets glas möjligen ska vändas, testa.

mvh/Jan

Spegeln i en (D)SLR är väl inte helt perfekt reflekterande, utan lite halvgenomskinlig. Detta för att kunna leda av en del av ljuset till AF-sensorerna.

Hej,
Jag är inte helt emot idéen som många andra. Tycker dock att du ska först testa med att fota utan att titta in i kameran. Rikta objektivet mot solen och knäpp några kort för att se om kameran överhuvudtaget hänger med i matchen.

Sedan undrar jag varför f8? vet inte vem som skrev inlägget ...
1/8000
f22 alt f32
iso 100 (200 för nikon)
och minst dubbla ND8 filter och ett polfilter.

Viktigt. låt inte huset exponeras länge. efter 10-20 sekunder ska du låta kameran svalna ett par minuter. just för att minimera risk att du bränner något inuti kameran. finns säkert en massa känslig elektronik som kan överhettas.

Ta några kort med 400mm innan du går till full utzoomning. Sedan tror jag att du bör ligga runt 1000mm för att kunna se detaljer. en extender och ett 600mm eller ännå bättre 800mm är att föredra.

Sen vet jag inte när solen är som svagast under dagen men det ska man ta hänsyn till tycker jag!

Lycka till och hoppas att det blir fina bilder :)

Hej,
Jag är inte helt emot idéen som många andra. Tycker dock att du ska först testa med att fota utan att titta in i kameran. Rikta objektivet mot solen och knäpp några kort för att se om kameran överhuvudtaget hänger med i matchen.

Sedan undrar jag varför f8? vet inte vem som skrev inlägget ...
1/8000
f22 alt f32
iso 100 (200 för nikon)
och minst dubbla ND8 filter och ett polfilter.

Viktigt. låt inte huset exponeras länge. efter 10-20 sekunder ska du låta kameran svalna ett par minuter. just för att minimera risk att du bränner något inuti kameran. finns säkert en massa känslig elektronik som kan överhettas.

Ta några kort med 400mm innan du går till full utzoomning. Sedan tror jag att du bör ligga runt 1000mm för att kunna se detaljer. en extender och ett 600mm eller ännå bättre 800mm är att föredra.

Sen vet jag inte när solen är som svagast under dagen men det ska man ta hänsyn till tycker jag!

Lycka till och hoppas att det blir fina bilder :)

Mitt teleobjektiv är fast 500mm och har inte någon reglerbar bländare utan den är också fast f8. Därav 500mm och f8.

/Karl

Tänk på att det finns två helt olika sätt att ange gråfilterstyrka.

Vanliga gråfilter som kallas ND8 förlänger bara exponeringstiden 8 ggr och räcker inte på långa vägar. Ett solfilter med ND 5,0 förlänger exponeringstiden 100 000 ggr (10 upphöjt till 5).

Jag fotade solen en gång med 300 2,8L o converter x2 o använde specialfilter. Solen blir som en vit prick när du tittar i sökaren. Däremot så blev bilderna bra. Filtret ser kolsvart ut o det går inte att jämföra med ND 8 , polfilter oavsett hur många du tar. Du har ett par ögon var rädd om dom o kameran.
Varför spring över ån när det finns specialfilter för detta? I sammanhanget kan jag nämna att 600mm inte är mycket i sammanhanget däremot så kunde jag croppa bilden o få ut en skaplig bild. Detta var på dia tiden så jag har inte bilden tillgänglig.

Solen och månen ger samma avbildas i samma storlek dvs storlek på sensor är ca brännvidd/100.
Med 500mm blir då solen ca 5mm på sensorn.

Sen tycker jag att man nog ska investera i ett riktigt solfilter.

Solen och månen ger samma avbildas i samma storlek dvs storlek på sensor är ca brännvidd/100.
Med 500mm blir då solen ca 5mm på sensorn.

Sen tycker jag att man nog ska investera i ett riktigt solfilter.

Jo, jag skall försöka hitta ett riktigt solfilter. Solen är ju så otroligt mycket större än månen så det kompenserar för det otroligt mycket större avståndet.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar